|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en längre tid gått i tankar om att ta och laga min defekta servotronic. Vill bara höra med er som gjort det eller känner någon som gjort det vad man skall tänka på? Har läst på så gott det går men fler tips är aldrig fel. Förstått att oljan heter CHF11S. Hur mycket behöver man? Måste jag köpa den på BMW eller finns den hos andra försäljare också? Har köpt en bättre begagnad servotronicventil (bildlänk) och hoppas att problemet blir löst. Så vad tror ni? Bildlänk: Länk Länk till sidan jag tänkte följa: Länk | |
|
Har nu kollat vilken volym man behöver. Enligt BMW skall 2liter vara nog. CHF11S oljan kostade 180kr/L. På mekonomen hade dem en annan olja som skulle fungera (41-MPM-PSO) för 173kr/L kommer att satsa på orginaloljan då jag inte vill riskera haveri. |
|
|
Ni får säga till om ni tycker att jag spamar forumet. Var nyss ute i garaget för att rekognisera innan jag tar tag i servotronicbytet. Jag fick genast en känsla av att jag inte varit den första ägaren som varit och pillat där. Bild: Länk Var ganska kaosartat där. Hursomhelst kommer jag fortgå med mina planer att byta ventilen då det inte kan skada. |
|
| Hur märker du att du har fel på din servotronic? Är styrningen väldigt mycket tyngre mot normalt eller bara lite? | |
| Styrningen är inte jättetrög men bara som "vanlig" servo och ändrar sig aldrig utan är likadan oavsätt hastighet. Fick provköra en 740 med fungerande servotronic och det var en ganska stor skillnad i låga hastigheter. | |
| Då är onekligen min servotronic också paj. En ny ventil är väl inte så förfärligt dyr har jag för mig. | |
|
Ska man inte se om denna är kass genom Carsoft eller "BMWscan" (datauppkopplat), eller smiter den förbi där? Vad jag fattar är det här en tryckgivare som "fastnat"? Kan det här ha att göra med valet av vätska (pentosin VS ATF-olja)? /S |
|
|
Om Du inte visste vad Du har för vätska i kärran så är CHF11S Pentosin och GRÖN till färgen. ATF är som brukligt RÖD till färgen. Man kan inte blanda dessa vätskor! Vid byte är altså total-tömning av systemet nödvändigt. Man rekommenderar CHF11S Pentosin till de Nordiska länderna med kallare klimat. Jag har dock inte märkt nåt konstigt med ATF-oljan här i Södra Sverige, men tyckte just idag att den var lite trögare i ratten när bilen var kall och i lägre fart?? Inga minusgrader dock. /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.