AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.347

Polenregistrerade bilar med stora antenner?

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har den sista månaden sett en hel del polenregistrerade bilar med en meterhög antenn på taket. Är det någon som har koll på vad denna kan vara till för? Det har varit helt vanliga personbilar, inga firmabilar såvitt jag kunnat se...
Vad var det för bilar, märke? Det var inte ovanligt med långa antenner för i tiden, men 1 m låter verkligen mysko!

Vorsprung durch freude am fahren
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Om det är de som jag sett så är det komradio antenner de har på bilarna försvann här i Sverige på 80 talet eller så där skulle jag kunna tänka mig

Ha de T
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det är komradioantenner.

P.g.a den höga trafikbelastningen och skicket på de polska vägarna samt de många poliskontroller så är dessa CB-radio/komradio en väldigt billig investering för att få behålla körkortet i Polen.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
CB radio på 27Mhz. Vill du lyssna så finns det apparater på kjell o co :)

Jag kör även vw-buss, och vi har såna när vi köra några stycken i flock. Bättre än mobilen om man bara vill säga att man ska stanna och kolla väsentliga detaljer, så som att navkapslarna sitter rätt, eller svänga in på BP för lite tilltugg. Alla hör ju allt samtidigt, och det kostar inte 39 öre i minuten. Dessutom ballt och tidstypiskt.

--
Markus
Is
468
Ismo
735iA -87
CB radio går aldrig ur tiden, har en 50 Wattare hos farsan, marint bruk men vad fan gör det :D
Is
468
Ismo
735iA -87
ursäkta, 25W var det.
25W 27Mhz nära ett modellflygfält kan bli spännande. ;-)

mvh/ Anders
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Saknar det med CB radio i chaffis yrket då för i tiden kunde man lägga sig i en karavan o snacka skit i timmar.
Idag finns det inte ens nåt att ringa förutom frugan för många chaffisar är idag bl.a. polacker....

BMW - Beroende Med Wilja!
Enkel PMR radio från t.ex Kjelle funkar fint på roadtrips för kommunikation mellan bilarna utan att ringa om allt...

Vi som har VHF cert kan ju ha det men det är ju lite maritimt inriktat mera.. och ganska dyra apparater.... men bra räckvidd
Lustigt att det fanns om detta.
Körde just genom Polen, och det kryllade av bilar med dessa antener. Gamla och nya.
Det var sådana med magnetfästen som satt på taket och ibland bakluckan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.