AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
975

Kan spacers sitta kvar?

Re
8
Rescheduled
525i E61 -06
Hej!

Köpte min 525 E61 i slutet av sommaren och det satt då styling 124 fälgar på. Tänkte inte så mycket på att bakfälgarna är väldigt breda men nu när jag var in på däckverkstad för att byta till vinterdäck såg jag att det satt spacers bak. Frågade däcknissen om dessa kunde sitta kvar och han måttade lite och tyckte att det inte var några problem. Fälgarna som sitter på nu är styling 242 och har då ET20 istället för ET34 bak, spacern är ca 1cm har inte haft möjlighet att mäta exakt. Ser ju absolut inte ut som att det kommer att kunna ta i någon stans men frågan är om spacerna kan sitta kvar?

//Christian
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är nog ingen fara så länge ingenting tar i. Fram däremot är det känsligare att laborera för mycket med ET p.g.a styrgeometrin.
Re
8
Rescheduled
525i E61 -06
Ok, ja fram är det inga spacers å där är ju ET20 på båda sommar och vinterfälgarna. Och som sagt inget ser ut att kunna ta i, men har hört att det kan bli snebelastning på hjullager osv. å det är ju inte så kul.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst ökar du spårvidden med ca 20mm så hjullagren tar lite högre kontinuerlig last, men med de breda sommardäcken har du ändå lite högre momentana laster p.g.a bredden. Personligen skulle jag nog sträcka mig till 10mm spacers bak men ej fram. Men spacerplattor måste ha nogranna centrumstyrningar samt vara helt planparallella. Alla måttfel dubblas med två anliggningsytor som man får med spacers.
Om du skippar spacerplattorna, kom ihåg att byta hjulbultar annars gör du "rent hus" innte i parkeringsbromstrumman och det är ju mindre skoj..
Re
8
Rescheduled
525i E61 -06
Ok, tack för svaren. Då får dom helt enkelt sitta kvar =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.