AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.441

Trög styrning på tomgång?

ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Hej,

Har ett rätt irriterande problem på min E38. Min servoverkan är näst intill obefintlig när bilen har blivit varm och man står på tomgång, t.ex. vid fickparkering. Väldigt jobbigt då det blir tungt och jobbigt att parkera samt att flickvännen inte vill köra den för att hon inte orkar parkera.
Att den fungerar när motorn (och oljan) är kall gör att jag drar slutsatsen att det är pga av att oljetrycket är högre när den är kall. Men var orsakar dåligt oljetryck vid varm motor? Kass servopump? Någon tryckregulator eller likn. som är paj?

Kan läckande slangar göra detta? Såg nämligen att slangarna till påfyllningsbehållaren av servoolja var lite fuktiga med olja, inte mycket, men det finns där.

Tack på förhand!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det lilla läckage du kan se kan inte orsaka tryckfall som ger dålig servoverkan. Möjligen som du säger tryckregulator eller pump. Är inte bekant med delarna på E38:an så jag vet inte vad som brukar ge sig.
Har du kollat så att tomgången ligger på rätt varvtal? Åttorna brukar ha ganska låg tomgång så laddning m.m. kan spöka lite.
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Okej då vet jag att jag inte behöver fixa det lilla läckaget i alla fall.
Hur menar du att laddningen kan påverka servopumpen? Den är väl inte elektrisk?
Laddningen ligger bra (typ 13,9V om jag inte minns fel på tomgång).

Behöver komma runt 1000rpm och över för att servon skall fungera bra.

Någon som vet om det finns någon regulator eller om det finns någon packning eller liknande som brukar ge sig i pumpen som går att byta?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, menar inte att laddningen har något med servot att göra, bara det att det brukar märkas på otillräcklig laddning på tomgång på åttorna.
1000rpm är ju för högt som tomgång, så då är det nog något annat som spökar.
Finns ingen tryckregulator som lös art. vad jag kan se. Måste sitta som integrerad del i.s.f.:
Länk
Länk
Länk

Kom ihåg att vara noga med att slå i samma olja som innan om du byter någon del i styrningen. Svensksålda bilar brukar ha Pentosin CHF-11s och importerade ATF Dextron III. De får inte blandas.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte vad symtomen brukar vara, men du kan ju ha en defekt servotronic-ventil: Länk
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Anders-72: Nej jag menade inte att tomgången låg på 1000rpm utan att man måste varva upp den över 1000 för att servon skall fungera ordentligt.

Tack för länkarna, ska kolla detta!
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Tror faktiskt inte att jag har servotronic så den ventilen borde inte finns på min bil.
Hde samma prblem för ett tag sen. Var bara att köpa en begagnad pump på skroten för 800. Sen funkade allt fin-fint igen
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Matte Kvack: Är det krångligt att byta? Bara att tappa ur oljan och koppla ur rören samt kränga av remmen eller?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det är enkelt att byta servopumpen. Precis som du skriver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.