AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.616

Vad kan det tickande ljudet bero på? M73

Hej,
Har några funderingar ang tankavluftingen på 750 E38. Har nämligen hört besynnerligt tickande/knackande ljud ibland från vad jag misstänker vara tankavluftingsventilerna.
Har sökt lite, och på engelska verkar de heta: Evaporative emission valve 1 & 2. Så är det tankavluftningsventilerna som spökar eller? Vad kan knacket/tickningarna vara? Och vad har de för funktion egentligen?
Utöver detta har jag upplevt bilen som svårtankad då tankningen avbryts var 10 sek (som att tanken vore full) vet inte om det finns något samband där mellan dessa två saker. Vad kan det bero på?

Bild: Länk

Är som vanligt mycket tacksam för alla svar!

/Mvh Bilpedanten
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det tickande ljudet kommer från avluftningsventilerna när de arbetar och är således helt i sin ordning. Beroende på bensinpump så har jag samma erfarenhet vid tankning. Räcker oftast med att vrida upp tankmunstycket till "klockan ett" så fungerar det.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Hänger på tråden då jag har samma problem med tankningen på min E38'a. Att man måste ha tankmunstycket i ett visst läge för att det inte ska slå av hela tiden.

Har dock inte hört något tickande ljud på min.

För övrigt finns många trådar om spruckna tankar vilket är ett följdfel av igensatt
kolkanister-burk.

Hoppas någon annan kan ge tips om tankningsproblemet.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Som jag förstått verkar det vara ett inte helt ovanligt problem med "svår" tankning på E38 (kan det vara orginal?) . Dock är det minst sagt ett irriterande problem.

Sökte lite på internet och hittade två trådar i engelskt forum som handlar om liknande problem:
Länk
Länk

PJ: Tack för svaret! Var skönt att höra att allt är i sin ordning.

joblock: Detta måste vi gå till grunden med!
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
För mig fungerar tankningen bra om Jag håller handtaget "kl 9", om Jag låter det hänga "kl 6/7" slår pumpen av hela tiden.
Om det är ett tickande ljud från motorutrymmet då den står på tomgång, vet Jag att det finns 2st ventiler (påV12) som släpper in friskluft i avgaserna innan motorn nått arbetstemperatur.

/Stefan
Tanner
Min är också så när jag tankar och det är mest på Jets mackar den slår av hela tiden så jag får ha halva röret inne för att kunna tanka. Vad är det som får den att slå av?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej...

Nästa gång ni tankar så titta lite närmare på pistolen. under mynningen sitter ett litet hål/rör, det är ett överfyllnadsskydd för att man inte skall spola bensin fulla bilen och kroppen när tanken är full.
Denna funktion är mycket känslig om inte pistolen hamnar "rätt" i påfyllningsröret då det stänker och pistolen uppfattar detta som en överfyllnad och slår av.

Mvh
Skalman.
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Testade ikväll och tankade fullt.
Det stämmer som otto skrev, att håller man munstycket kl. 9 så funkade det under hela tankningen.
Det tråkiga med det är att man inte kan låsa ventilen och sätta sig i bilen medans man fyller upp alla 95 liter.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.