AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.058

Byta inredning E34 touring

Hallå!
Jag står i begrepp att flytta baksäte från en -93 touring till en annan -93 touring. Egentligen/förhoppningsvis så tänkte jag byta hela inredningen, då allt i donatorbilen är bättre, dvs instrumentbräda, mittkonsoll, dörssidor, paneler osv.

Men just nu är det baksätena som är på tapeten. Sittdynan är ju bara att lyfta på, men hur är det med ryggstödena, och de bitar som sitter utåt karossen? Sitter de lämpligt skruvade någonstans?

Det som också är aktuellt som jag känner kan vålla lite problem, är instrumentbrädan. Är det någon som vet hur man lossar den?

--
Markus
au
362
audidriver
540iAT -97
instrumentbrädan: ta ut instrumenthuset först, sedan är det enklast att få bort mittkonsollen som sitter skruvad på sidorna och mot instrumentbrädan. först av allt tar du givetvis ut stereo, ac, och färddatorn sedan ramen. sen sitter brädan skruvad på sidorna mot dörrstolpar, i mitten mot undersidan av rutan. enklast är att börja och sedan känner du dig fram, ryck lite i grejerna så känner du var de sitter fast.
Baksätet sitter (på en sedan) med 2 bultar i nederkant åt sidorna, och ett gäng plastmuttrar (tror det är 5), det känner du och ser om du kollar lite, sedan måste man ha bort nackstöden och plastgrejerna som bältena sitter i sen ska det hakas av genom att rycka uppåt.
Perfekt, tack för svar.

Jag ligger hemma och är sjuk, då ligger man mest och funderar på vad man ska göra. Det som våndade mig mest var nog instrumentbrädan, men det verkar ju inte så jättekrångligt iallafall.

Nu vet jag inte om ryggstödet sitter exakt lika på en touring, då dessa ju är fällbara, men det ger sig säkert!

--
Markus
au
362
audidriver
540iAT -97
är det fällbart kan det nog vara annorlunda, men det ger sig nog när du börjar med det. det som är jobbigt och framkallade svordomar i mitt fall var när man ska ha dit instrumentbrädan, då gäller det att få i alla ventilationskanaler rätt samtidigt.
Glömde säga att det är ganska mycket buntband och grejer till alla kablar som sitter fästa i instr. brädan. dessa bör du sätta dit nya i den nya brädan innan du skruvar dit den. vet inte hur noga du vill vara.
Fi
149
FiatluX
530iA Touring -95
Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.