|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Bilen har stått i garage och inte körts. Backade ut den igår och noterade då väldigt låg tomgång. Kopplade in datorn (Inpa) och såg då felkod 139, output thermostat. Glömde kolla vilken ECU detta var, men jag gissar att ni kunniga kan säga på rak arm vilken thermostat detta är? Väldigt konstigt att detta bara inträffade helt plötsligt??? Har prövat nolla men felkoden kommer tillbaka så jag gissar att det blir att byta givaren. Tacksam för hjälp! Bilen är en 540i -97 /Christoffer | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med att kolla så att du inte har luft i kylsystemet, denna felkod kan komma då, eller så får du byta termostatet, DME har upptäckt att den elektriskt styrda termostaten inte håller de rätta spänningsvärdena eller är kortsluten eller avbrott till denna. Så kolla även elanslutningen på termostathuset. Men många ggr kommer den felkod pga att det är luft i termostathuset. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso för ditt svar! Bilen har varit högt uppallad fram. Ska testa att lufta systemet och kolla kablarna. MEN, om givaren inte är "trasig" så borde väl inte bilens gång påverkas? Denna givare kanske inte ens påverkar gången utan det är något annat som är fuffens? Något elektriskt bör det vara eftersom att det var direkt när jag backade ut den ur garaget och före det var det inga problem och det enda elektriska jag har haft urkopplat är det till ratten (inkl airbag). Jag ska ut och kolla detta snabbt, nolla minnet och fara ut en sväng. Så återkommer jag med mer information. Hoppas att vi kan lösa detta! Tack igen! Mvh Christoffer |
|
|
Nu har jag kollat lite och jag börja undra om det verkligen är denna termostat och givare som kan vara problemet. Jag har tidigare bytt avgassystem med en kompis och efter detta har jag inte kört bilen särskilt mycket. Jag ser att volten till båda lambdorna hoppar med stora steg, fast detta kanske är normalt? I alla fall verkar felet vara till och från. Tänkte ta lös båda dessa och rengöra (som jag gjorde innan montering) och se om det blir bättre. Har väldigt svårt att tro att båda dessa bara skulle ge upp. Hade en felkod på dessa men nollade och den har inte kommit tillbaka. Styrs lamdasonderna bara genom kablarna som går till den eller jordas den även i avgasröret? (Tänkte om gängorna måste vara "plåtrena")? Vet att en av kablarna är en jord, men tänkte ifall det kan ha något med dålig kontakt att göra. Dessa två felkoder är det; 139 Output Thermostat Error frequency: 2 Logistic counter: 40 Engine speed: 3320rpm Engine temperature: 111,75 degrees C Speed: 67,50km/h Signal incorrect Error not present Sporadic error ----------------------------------------------- 21 Auxiliary waterpump Error frequency: 10 Short circuit to ground Error present Kan du Hasso eller någon annan berätta mer angående dessa fel? Vad får man veta av Error frequency och Logistic counter? Oerhört tacksam för svar! /Christoffer |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
139 är ett "typfel"på M62 som finns omnämt i HL i Tis Om kylvätske nivån är för låga reglerar inte karakteristiktermostaten korrekt och sätter denna felkod, det behöver då inte vara fel på termostaten, är nivån korrekt och inge luft i systemet och felkoden kommer upp iallfall - byt termostat. 21 om det är kört i klimatormenyn är cirkulationspumpen till värmen i bilen som sitter på vänster sida under värmeventilerna, den kan stanna och inte vilja gå igång ibland, en lång skruvmejsel och en hammare och knacka lite på denna så brukar den hoppa igång, har noterat denna felkod även på min 540 och även den 540IAM hade en sådan i minnet. Lambdorna bör ju vara jordad i godset i röret ordentligt mig vetligen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.