AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.387

Kört X1 xdrive23d

Var i helgen hos BMW i Danderyd och provkörde nya X1:an. Nu är inte jag någon större vän av SUVar så åsikterna nedan kanske ska läsas med det i åtanke. Här kommer i alla fall några åsikter:

- Design: Tyckte designen var helt ok. Kändes ganska personbilslik i utformningen.
- Utrymmen: Definitivt större än 1 serien men inte någon jättekupé.
- Motor/låda: Här tycker jag BMW gjort bort sig. Varför erbjuder man inte manuell låda till 23d dieseln? Har tidigare provkört en 123d coupe manuell och den gick ju som skjuten ur en kanon! Med automatlåda kändes den ganska seg och man undrade vart de 204 hästarna tagit vägen. Trampade man på ordentligt så drog bilen i väg, men då varvade den ur något vansinnigt. 3500 varv på 1:an.
- Vägegenskaper: Helt ok. Krängde en del om tog en kurva lite för fort.
- Komfort: Bilen var ganska ljudlig uppe på motorvägen. Både däck och motor hördes betydligt mer än vad de gör i min 118d.
- Körsmidighet: Mycket svårmanövrerad på trånga ytor. Svårt att se var bilen börjar och slutar. Bakåtsikten känns till och med sämre än i 1-serien. Vilket i och för sig kompenserars ganska bra av de enorma backspeglarna.

För att känna på hur 20d motorn i kombination med manuell låda känns så passade jag på att prova en 320d touring också. Oj vilken bil! Suverän väghållning, tyst motor som inte alls kändes dieslig. Trodde att motorn i min 118d var en bra diesel men 20d dieseln är på en helt annan nivå. Drar tyst och mjukt genom hela registret utan någon speciell turboknuff. I 118d känner man tydligt i ryggen när man kommer över 1500 varv. Upplevede inte alls samma sak i 320d. Min nästa bil blir nog defintivt en 3-serie istället för en X1!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.