|
|
|
|---|---|
|
Hej o håå! Jag har håller på att riva ner toppen för byte av topplockspackning, och nu tänkte jag passa på att suga åt mig lite utförligare information om hur man spänner kamkedjan och hur mycket den bör spännas och hur går detta till isåfall? Är detta något som görs automatiskt eller gör man det för egen hand? Har letat runt på olika forum men konstigt nog inte hittat någonting alls om detta, är väldigt tacksam för lite hjälp av någon! Har en annan fråga när jag ändå är igång, jag har enbart nollat motorn genom märkningen på triggerhjulet och lagt en stålskala på baksidan av kamaxlarna för att se så dom ligger linjära mot varandra vilket de gör och allt verkar stämma, de första nockarna står snett mot varandra som ett A, något mer som jag bör tänka på eller är det bara att köra på? Eller måste man även låsa kammarna med hjälp av verktyg? Mvh Andreas | |
|
Spänningen är automatisk m h a kedjesträckaren längst fram på avgassidan. Nollningen låter som om du är ett vevaxelvarv fel, nockarna ska nog peka isär på ettan. |
|
|
Njaa, är du säker på det? Pilarna från kamdreven pekar rätt upp nu och fyrkanterna på kammarnas baksida står linjär som de bör göra, läste mig till på ppf forum att knockarna skulle peka snett mot varandra som ett A vilket dom gör exakt nu, någon som kan bekräfta detta? Bör jag låsa kammarna eller går det bra att plocka ner kedjan utan att låsa dom? Hur gör jag för att få lös spännaren och kedja, plocka lös kammdrev och spännare? mvh |
|
|
Har en annan fråga som jag även önskar svar på, kamkedjan som går ner till vevaxeln, då jag låssat det övre drevet och ska hänga av toppen, är det någon risk att kedjan kan hoppa av eller byta kugg på nedre drevet om den blir slak? Detta innebär en mindre kattastrof för mig då jag märkt upp exakt vilket kugg just en specefik länk låg i på kamdrevet innan jag plockade upp det, vill helst montera ihop det så också. Hoppas ni förstår mvh |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Ja, det kan byta kugg. Det är en väldigt dålig lösning att göra så kan jag säga efter egna erfarenheter. Du ska inte utgå ifrån kedjan. Se till att ha kammarna och motorn nollad. Kamaxlarna ska stå som du säger och ettans kolv ska vara i toppläge. Sen är det bara montera ihop det och spänna fast kedjan. Dra dit kedjespännaren innan du skruvar åt kamdrevet helt. Så gjorde jag på min senaste m50. Utgick ifrån kedjan på min m30, vilket blev fel. Troligtvis för att kedjan kuggat över på veven. Hade en jävla tur så inga ventiler gick. Men som sagt, utgå ifrån att motorn är nollad precis som den ska. Markera inget på kedjan, för det finns alltid en liten risk att det blir tokigt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.