AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
876

E30 325 IK-88 startar inte, får varken bränsle eller gnista.

Visa användare
65
Adam
M535 -87

Gamla:
525i -89
M5 -92
320i Touring -89
318is -90
325i -88
750ia -88
325i -92
Som rubriken lyder startar inte bilen. Skulle ha i gång den för första gången på ett par månader och den tände till en gång men sen inget mer.
Eftersom jag inte kunde höra bränslepumpen antog att det bara var bränslefel och bytte idag alla 3 relän framme på tornet (2 oranga och det vita) och då gick pumpen när jag försökte starta men bara första försöket sen var den tyst.
Pumpen går inte när jag byglar mittenrelät men den funkar direkt på batteriet så den är hel.
Kollade även om jag hade gnista å det fanns INTE heller.

Vad kan slå ut både gnista och bränlse? Styrbox?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Mvh Adam
Roffa1
Har du kontrollerat samtliga säkringar? kan även vara jordkabeln som ärgat. Pröva med att sätta en lös startkabel mellan gods o motor. Har du kollat alla anslutningar på tändspolen?
Visa användare
65
Adam
M535 -87

Gamla:
525i -89
M5 -92
320i Touring -89
318is -90
325i -88
750ia -88
325i -92
Alla säkringar hela
Bytt jordkabel mellan motor å kaross samt kontrollerat alla övriga jag hittat.
Har ingen multimeter förrän imorrn så jag har inte kunnat mäta nånstans men jag kontrollerade iaf kablarna på tändspolen.

Har även haft isär alla kontakter jag hittat och rengjort vevaxelgivaren(tror den heter så).

Har sökt lite och läste att om tändspolen inte har ström går inte bränlepumpen, stämmer det?
Roffa1
Satte du tillbaka de tre reläna på rätt plats, ett av dem det vita är "huvudrelät" vill minnas att det skall sitta mont framför de andra två, som är lambdarelä samt relä till katalysatorn. Kolla att de verkligen sitter rätt placerade.
Roffa1
Skrev visst fel i farten, de två sista reläna är till lambda samt till bränslepumpen. Vill minnas att dessa båda reläer är helt identiska med samma art nummer, prova med att byta plats på dessa två relän.
Visa användare
65
Adam
M535 -87

Gamla:
525i -89
M5 -92
320i Touring -89
318is -90
325i -88
750ia -88
325i -92
Ja dom sitter rätt, gör ingen skillnad om jag byter dom två oranga. klickar inte i nåt av dom om jag tar lossar/sätter idom.Pumpen går ju inte heller när jag byglar relät(bränslepumpsrelät) som jag skrev ovan. Verkar som att det är nåt knas med det vita.
Fick ju pumpen att gå när jag bytte det vita men bara en kort stund.
Kan styrboxen skicka ut så konstiga signaler så att relät pajar.
Roffa1
Har bilen bara stått stilla under ett par månader, eller har du gjort något med den under tiden? Verkar mysko att den bara helt plötsligt ej längre vill starta?
Har du kanske motortvättat den nyligen, eller skruvat med något i motorn.

Var den kanske tidigare svårstartad..
Visa användare
65
Adam
M535 -87

Gamla:
525i -89
M5 -92
320i Touring -89
318is -90
325i -88
750ia -88
325i -92
Jag rev ner bilen i somras och rostlagade och blåste på färg men hade igång den efter det i augusti då den startade utan problem. Motorn är orörd.

Kommer efter jobbet idag försöka felsöka med multimeter och tar gärna emot tips på viktiga mätpunkter mm så att jag kan leta någorlunda systematiskt.

Visa användare
65
Adam
M535 -87

Gamla:
525i -89
M5 -92
320i Touring -89
318is -90
325i -88
750ia -88
325i -92
LIVET LEKER!!!

Fick igång bilen idag men kan tyvärr inte säga exakt vad felet var.

Hade planerat att felsöka nu ikväll men innan jag gjorde det kollade jag över alla kablar igen, från batteriet i skuffen å fram. Rengjorde kontakten till styrboxen och pillade på varenda kontakt i motorrummet. Kopplade sedan på batteriet och vred om nyckeln för att börja mäta och till min förvåning brummade bränslepumpen till. Provade då att starta och bilen tände till!! 3 försök senare var den igång.

Tack ni som läste och svarade på mitt inlägg!

Mvh Adam
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.