|
|
|
|---|---|
|
Hej! I fredags när jag skulle parkera efter en tripp noterade jag ett skrapande ljud från motorn, som ändrade frekvens med varvtalet, ungefär som om ett lager nånstans var dåligt eller en gren hade kommit in i fläkten eller nåt :) Jag lyssnade i motorutrymmet och det lät lite som om missljudet kom från framdelen av motorn, så jag stängde av, startade igen, samma ljud, stängde av igen - startmotorn fungerade alltså då. Sedan lät jag bilen stå tills ikväll då jag skulle testa igen. Nu drog startmotorn runt motorn kanske ett varv sen bara "surrrrrrrrrrrrrrrr" som om den släppt helt, och försökte jag starta igen blev det surrrrrrr igen. Min första teori var att det var vattenpumpen (standard BMW-fel ju, som nog inte är bytt tidigare) som gett upp, kan det vara så att när bilen sen blivit kall har den helt satt sig, och nu hindrar motorn från att gå runt och så kanske det finns nån mekanism som frikopplar startmotorn om den möter för stort motstånd ? Kan tilläggas att jag aldrig hört några sådana missljud innan och bilen är inte misskött på nåt annat sätt. Jag antar att det är att bogsera den till BMW men tänkte ändå höra om nån har nån idé, just varför startmotorn börjar surrrrrrra i efterhand såhär var lite mysko, men rimligen måste det ju varit nåt med att bilen vart kall. Finns det nån sån frikopplingsmekanism eller har startmotorn dragit av alla sina kuggar direkt om motorn inte går runt (låter som dålig design om det kan hända!). mvh Björn | |
|
Det verkar som kompressionen försvann...? Länk Mvh |
|
|
Låter som om solinoden på startmotorn inte orkar dra in kugghjulet i startkransen, då brukar den surra efter det att man släppt startnyckeln. Detta om motorn inte snurrar runt idag. Det ljudet du hörde i fredags kanske var att startmotorn hängde sig och hängde kvar i startläget, dvs att kuggljulet var kvar i svänghjulets kuggkrans. Vänligen- Stefan |
|
|
Ja, den tanken slog mig också. Fast, ljudet lät faktiskt som det kom från främre delen av motorn och startmotorn ju inte där väl.. Jag får väl släpa bilen till verkstaden på något sätt och se. Frågan är, om det "bara" är startmotorn som gett med sig, så kanske jag kan bogsera bilen till närmsta vanliga verkstad i närheten (bilen står i centrala Malmö nu) istället för den milen som behövs till närmsta riktiga BMW verkstad... hmm.. men extremt jobbigt om det visar sig att det är nåt större problem. Vågar man lägga i 4'an och knuffa bilen och se om motorn går runt kanske ? :) |
|
|
Jag hade provat med att putta igång den på tvåan, och om den startade och missljudet var borta så hade jag kört hem den och vetat att det var startmotorn som lät innan åxo. Jag tycker att det är skitsvårt att höra varifrån oljud kommer ifrån, trodde tex att det kom oljud från diffen men det var vänster hjullager. Vänligen- Stefan |
|
|
Haft bilar tidigare med samma problematik med startmotorn. Då var det helt enkelt batteriet som delvis laddats ur så att tillslaget inte räckte till. Angående missljudet i motorns framkant så är det ganska vanligt att generatorlagret skär. Särskilt om man har motortvättat och sprutat avfettning på fel ställe. Svekke |
|
|
Kan ju vara kamkedjan om du har otur... ______ |
|
|
Ok en liten uppdatering.. jag o en kompis var bort o provade knuffa igång bilen, vilket var skitsvårt men jag såg att motorn snurrade runt lite o tände till nån enstaka gång. Så då provade jag med startmotorn igen och den verkade ta den här gången, men motorn tände inte först - den snurrar runt nästan så snabbt som den ska, men efter typ 7 sekunder av det så tände den igång, rusade upp på kanske 1000 RPM och sen dog den direkt igen. Testade detta 2-3 ggr, med samma resultat. Så kedjan har nog inte rasat i varje fall och uppenbarligen var inte startmotorns kuggar helt borta heller men något gör att den inte pallar med att gå runt så bra. Så jag är väl tillbaks på ruta 0, fast med urladdat batteri nu ;) Dock så vet jag att 1) motorn sitter inte helt fast och 2) kedjan funkar. Det är väl troligast att nån av prylarna som sitter på remmarna segar och funkar inte (AC, generator, vattenpump?). Gick ner till en lokal bilmånglare/verkstad som låg 2 kvarter bort. De meckade med en porsche när jag kom ner så jag antar att de har någon form av koll på bilar kanske. De erbjöd sig kolla på den om jag puttar bort den dit så det blir det nog imorron.. de tar 600 för felsökning om jag sen inte låter dem reparera, men bogsering till BMW lär ju ändå kosta mer än det så kanske lika gärna kan låta dem skruva lite.. |
|
|
Uppdatering igen för de som är nyfikna. Bärgningskillen tittade 5 sekunder under motorhuven och sa att han gissade på vattenpumpen, för att fläktaxeln gick faktiskt att rubba. Vi lämnade den till BMW och de hade tid att kolla direkt, och de ringde sen och sa att mycket riktigt var det vattenpumpen som var kass. 2700 kr. Hoppas de inte hittar nåt följdfel när de väl bytt den bara, t.ex. att startmotorn pajat i samband med startförsöken.. Fick höra en skräckhistoria som hade med vattenpump att göra: enl bärgningskillen så var den med störst otur som han hjälpt en vars pump hade lagt av, på nån Audi tror jag, då fläkten splittrats och sen hade remmarna gott loss och slagit itu nån plastkåpa och därefter hade kamremmen dragits av, med totalt motorhaveri som följd. Och på BMW sa de att många som bärgas in dit med havererade vattenpumpar så var det just så att remmarna slitits av och sträckarna pajat också, och fläkten kör in i kylaren så den går sönder också. Stabilt :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.