|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Generellt kan man säg aatt sänkning av LI med ett steg är ok. Eftersom du bevisligen har XL däck och bara sänker LI från 95 till 94 så är det ok tobson: Det handlar inte om att "stirra sig blind" det handlar om vad som funkar/är ok/ lagligt/säkert osv SBP bryr sig inte om man har fel LI, i mycket sällsynta fall kan dock en flygande ge problem, de som däremot fått upp ögonen för detta (liksom för hast.index) är försäkringsbolagen! |
|
|
Jo, och jag kan få en "date"med Madde... |
|
| Dawwe, menar du att om jag kör i 100km/h enligt mätaren och har för små hjul på bilen vilket då innebär att bilen inte håller 100km/h i verkligheten, visar då inte mätaren för mycket? ( eller för hög hastighet om vi skall vara petiga) och eftersom ett däck med t.ex. dimensionen 205/55-16 har mindre omkrets än en däck som har dimensionen 225/55-16 så ökar ju felmarginalen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Även jag som tobson har 91Y på mina vintersnurror,225/45/17 de kommer från en Saab 95 Aero för övrigt så lär man knappast använda hälften av däckets prestande iom man knappt kör med halva hastigheten vad däckes specar klarar vintertid (Bridgestone) Dessutom väger inte min touring 2,5ton utan jag har ett halvt ton till godo på L index. en träff med Madde tobson nja kan vi väl ta :) Man behöver inte alltid ha både hängslen och svångrem. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag har har haft 205/55 på min 528 flera år nu, fungerar bra men jag tycker att dom är lite för småa (diametern) har funderat på att gå upp till 205/60, jag tycker att 225 blir för brett på vintern om man faktiskt kör i snö. 205/55 16 är väl den vanligaste (billigaste) dimensionen till dagen bilar. /// Kristian |
|
|
Hasso: Hehe...Jag först;) |
|
|
Sixten1970: Mätaren visar lika mycket oavsett däck dim. eftersom hastighetsmätaren "räknar" ut hastigheten via vinkelhastigheten, inte däckets periferihastighet. Periferihastighetem varierar ju med däck-storleken. Felvisningen blir större med mindre däck som du säger men det är inte som många tror att man får hålla högre varv för att bilen skall hålla samma hastighet som med andra däck dim (allt enligt hastighetsmätaren då, inte verklig fart!). |
|
|
Dawwe, du har väl inte direkt fel i det du skriver men det har inte Sixten heller...Korrekt att hastighetsmätaren räknar ut hastigheten utifrån vinkelhastigheten vilket betyder att ett visst varvtal på en viss växel alltid ger samma hastighet på mätaren oavsett vilka däck du har på. Däremot kommer den verkliga hastigheten att variera. Och det intressanta för Sixten var ju hastigheten på mätaren kontra den verkliga hastigheten vid olika däckdimensioner. Om man jämför mot en originaldimension och en viss verklig hastighet så medför ju ett byte till hjul med mindre diameter att mätaren kommer att visa en högre hastighet än med original. Ett hjul med större diameter kommer således att visa en lägre hastighet på mätaren jämfört med originaldimensionen. ___ //Ulf |
|
| Programmer: Du skriver "Om man jämför mot en originaldimension och en viss verklig hastighet så medför ju ett byte till hjul med mindre diameter att mätaren kommer att visa en högre hastighet än med original". Det är ju precis det mätaren INTE gör, den visar samma hastighet oavsett dim, däremot kommer den verkliga hastigheten bli lägre, dvs felvisningen blir större. | |
|
Vad är vinkelhastigheten? Är hastighetsmätaren kopplad till utgående axeln? Tycker du talar emot dig själv, Dawwe! Om den verkliga hastigheten blir lägre än den visade, ja då visar ju mätaren för mycket! Om mätaren sen visar samma hastighet i förhållande till utgående axeln är ju ointressant. |
|
|
Ollen: Nej jag talar inte emot mig själv. Vad jag försöker säga är att om man tar tex 100km/h mätarhastighet i femmans växel (dvs typ 2500rpm) så motsvarar det typ 95km/h i verklig hastighet, sätter du på mindre (eller större) däck så ändras endast din verkliga hastighet, visningshastigheten är alltid densamma. Rent teroretiskt skulle man kunna sätta på "jättedäck" så 100km/h visningshastighet i verkligheten är 150km/h...Jag har fått uppfattningen att en del tror att bara för att man sätter på andra (mindre eller större) däck så ändras även förhållandet visningshastighet/motorns varvtal vid en given hastighet o växel, vilket alltså inte är fallet, det är det jag försöker/försökt o förklara. O ja felvisningen blir större med mindre däck men det beror ju på att däckets omkrets är mindre... PS: Vinkelhastigheten är tex det antal grader en axel snurrar per sekund, periferihastigheten varierar däremot beroende på hur stort objektet (i detta fall ett däck) är, större däck - högre hastighet, mindre däck - lägre hastighet, men fortfarande samma vinkelhastighet! |
|
|
Dawwe: Läs vad vi andra skriver...Jag skriver ju "Om man jämför mot en originaldimension och en viss VERKLIG hastighet så medför ju ett byte till hjul med mindre diameter att mätaren kommer att visa en högre hastighet än med original". Exempel: Du har tre uppsättningar hjul, origignal, större och mindre. Alla tre körs i 100 km/h VERKLIG fart. Då kommer mätaren att visa mer med de mindre hjulen och mindre med de större hjulen. Jag tror dom flesta förstår sambandet mellan mätarhastighet, varvtal och växel men det intressanta är ju att vi kör i verklig fart ute på vägarna och hastighetsmätarens uppgift är ju att hyffsat exakt visa vad denna verkliga fart är, inte att utfrån en vinkelhastighet och en standarddiameter utföra en beräkning. Nu har ju biltilverkarna löst det så rent tekniskt och då vi sätter på för små hjul så fungerar inte deras lösning till 100% eftersom mätaren visar mer trots att vår verkliga fart är oförändrad. Så att säga att mätaren visar för mycket om man sätter på små hjul tycker jag är helt korrekt. Det optimala hade ju varit att ha en hastighetsmätare som mäter den verkliga hastigheten oavsett hur stora hjulen är och hur snabbt dom snurrar. ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normal felvisning mot GPS med 235/45/17 är 8 km. Men 225/45/17 =något mindre diameter så är felvisningen 10 km. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Programmer: Jag förstår dig o vi säger samma sak men på olika sätt:). Fast om man tolkar ditt inlägg ordagrannt så kan man få intrycket/uppfattningen att mätaren "kompenserar" för den mindre dimensionen, vilket inte stämmer, det du menar är ju naturligtvis att man behöver trycka liiite mer på gasen för att hålla samma verkliga hastighet med den mindre dimensionen, o detta ger ju även att mätarhastigheten blir högre, eller som jag hellre uttrycker det: felvisningen blir större! Sammanfattning: Mätarhastigheten är oberoende av däcksdimension, den verkliga farten ändras dock vid byte av däcksdimension, dvs skillnaden mellan mätarhastighet och verklighastighet (felvisning) ändras. Punkt. |
|
|
Sen finns en grej till....Verklig däcksdimension! Alltså den faktiska rullomkretsen!! Om man mäter upp nya däck och jämför dem inbördes i bredd och höjd och i förhållande till vad som står på däcket så finns avvikelser! Detta beror till viss del på olika mätmetoder mellan tillverkarna. Vissa mäter den totala bredden på däcket då den är monterad på en fälg med en bestämd bredd.Andra mäter över slitbanan!! Rullomkretsen förändras åxå när man nött ner ett däck från 8-9 mm till 2-3 mm. Men detta är iofs att gå till ytterligheter ;) |
|
|
Dawwe: vet inte hur du tolkar saker och ting men om mätaren hade kompenserat för den mindre dimensionen så hade ju inte denna diskussion varit aktuell överhuvudtaget... Skillnaden mellan oss är att jag (och flera andra här inne gissar jag ;) ser hastighetsmätaren som ett verktyg som ska ge information om vilken hastighet bilen kör i. Sätter jag på mindre hjul så visar hastighetsmätaren mer trots att den VERKLIGA hastighetern är densamma medan hastighetsmätaren för dig verkar vara något som mäter vinkelhastighet. Enkel förklarat har du ju INPUT -> BERÄKNING -> OUTPUT och har man fel i INPUT t ex en felaktig dimension så blir det också fel i OUTPUT i form av att mätaren visar fel. Du verkar mest fokuserad på BERÄKNINGen och visst den sker korrekt, men fel in blir fel ut. ___ //Ulf |
|
| Programmer: Du missförstår mig. Det enda jag ville ha sagt är att mätarhastigheten är oberoende av däcksdimensionen, inget annat. Generellt så visar ju mätarna några km/h för mycket, förutsatt att original dimensionen är monterat, frångår man detta o monterar större däck kan man få mätaren att visa för lite eller nästan helt exakt (på min brors gamla 325:a tex så visade mätaren knappa 240 vid varvstopp i femman, vilket var 233.5 km/h enligt GPS. På 328:an som har något större däck än original så har jag vid 220km/h mätar fart 228km/h verklig fart, oxå enligt GPS...). Som sagt vi är som jag sagt helt överens även om vi uttrycker oss annorlunda. Personligen tycker jag att rätt uttryck är att "mätarens felvisning ändras" o inte att "mätar visar mera vid samma fart", varav det senare kan misstolkas (inte av mig men kanske av andra...) | |
|
arv: Rullomkretsen minskar med 3.3% jämfört med standarsddimensionen vilket är ok. Den får variera max 5% upp eller ner. Verklig hastighet som är det intressanta kommer vara lägre med mindre rullomkrets. Teoretiskt sett visar hastighetsmätaren samma oavsett däckstorlek vid samma växel och varvtal. Du kommer alltså få varva aningen mer för att komma upp i samma verkliga hastighet som tidigare. |
|
|
Skruvade på continental wintercontact 5, ooooo vad tyst det blev jag hör ingenting från vägen bara det ljuva motor mullret. Vilken skillnad det är 8 år gamla 225 or mot helt nya tysta 205or ok det är inte samma känsla av stabilitet vid högre fart men det är det värt under vintern. Vilken skillnad däcken gör ! |
|
|
Haha, fantastiskt hur man kan krångla till en diskussion. Det intressanta är ju egentligen bara två saker. 1) Hur fort går det i verkligheten? 2) Vad visar mätaren då? Om hjul med mindre omkrets monteras och 1) är detsamma så visar 2) för mycket. Svårare än så är det väl inte. På köpet torde motorns varvtal också bli högre. Mvh O. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.