|
|
|
|---|---|
|
Vore kul att veta hur ni brukar behandla era ögonstenar inför vinterförvaring. Har ni någon checklista ni brukar följa? Jag ställer min 2002:a i en lada nästa vecka och tänkte göra detta: * Nogrann tvätt och vaxning * Byta motorolja (Är inne på Mobil 1 eller annan högkvalitets helsyntet, vad rekommenderar ni på en lätt sliten något trimmad sommarbil?) * Fylla upp tanken + 2 flaskor K-sprit (Går det lika bra med lite E85?) * Kolla/komplettera kylarvätskans fryspunkt (Vad använder ni för klykol?) * Torrbollar i kupé, motorrum och bagage * Ställa bilen på 4 pallbockar (behövs det?) * Hälla någon droppe motorolja i förbränningsrummen (behövs det?) * Ta ur batteriet och sätta på underhållsladdning * Täcka bilen med kapell som släpper igenom fukt (behövs nog mot svalskiten) Tacksam för fler tips och kommentarer | |
|
Jag är helt med dig på dina punkter + att lägger in färska enkvistar i kupe,motor rum och bagage,för att mössen hatar enkvistar (gammalt bondförnuft). Mvh Jonas Brinell. |
|
|
Att palla upp bilen är kanske inte helt nödvändigt om det bara gäller vinterförvaring i 5-6 månader. Alternativet som är enklare är att lägga i 1kg extra luft och att rulla bilen nån decimeter framåt eller bakåt nån gång i månaden. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Själv skulle jag nog inte byta olja innan vintern utan till våren när jag tar ut bilen igen. Eftersom du ska vinterförvara din bil i ett kallgarage/lada så kan det bildas rimfrost och kondens inuti motorn som blir till vatten i oljan p.g.a skiftningar mellan kall och varm väderlek. Mobil 1 är ju en väldigt fin helsyntetolja, men det räcker nog med en högkvalitativ delsyntet i ditt fall. Men var och en blir salig på sin tro, som det heter! :) Etre, BMW CS#1507. |
|
| jag har fått för mig att det är bättre att den får ny räsch olja innan den ska stå still. på så sätt får inte föroreningarna i den gamla oljan stå och fräta på maskindelarna. den lilla fukten som bildas i oljan dunstar bort så fort motorn blivit driftsvarm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.