AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
4.011

Checklista vinterförvaring

In
35
Inka02
BMW 2002 -74
Vore kul att veta hur ni brukar behandla era ögonstenar inför vinterförvaring. Har ni någon checklista ni brukar följa? Jag ställer min 2002:a i en lada nästa vecka och tänkte göra detta:
* Nogrann tvätt och vaxning
* Byta motorolja (Är inne på Mobil 1 eller annan högkvalitets helsyntet, vad rekommenderar ni på en lätt sliten något trimmad sommarbil?)
* Fylla upp tanken + 2 flaskor K-sprit (Går det lika bra med lite E85?)
* Kolla/komplettera kylarvätskans fryspunkt (Vad använder ni för klykol?)
* Torrbollar i kupé, motorrum och bagage
* Ställa bilen på 4 pallbockar (behövs det?)
* Hälla någon droppe motorolja i förbränningsrummen (behövs det?)
* Ta ur batteriet och sätta på underhållsladdning
* Täcka bilen med kapell som släpper igenom fukt (behövs nog mot svalskiten)

Tacksam för fler tips och kommentarer
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag är helt med dig på dina punkter + att lägger in färska enkvistar i kupe,motor rum och bagage,för att mössen hatar enkvistar (gammalt bondförnuft).

Mvh Jonas Brinell.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Att palla upp bilen är kanske inte helt nödvändigt om det bara gäller vinterförvaring i 5-6 månader. Alternativet som är enklare är att lägga i 1kg extra luft och att rulla bilen nån decimeter framåt eller bakåt nån gång i månaden.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
34
Etre
3.0Si-76
740i-94 E38

Själv skulle jag nog inte byta olja innan vintern utan till våren när jag tar ut bilen igen. Eftersom du ska vinterförvara din bil i ett kallgarage/lada så kan det bildas rimfrost och kondens inuti motorn som blir till vatten i oljan p.g.a skiftningar mellan kall och varm väderlek. Mobil 1 är ju en väldigt fin helsyntetolja, men det räcker nog med en högkvalitativ delsyntet i ditt fall. Men var och en blir salig på sin tro, som det heter! :)

Etre, BMW CS#1507.
au
362
audidriver
540iAT -97
jag har fått för mig att det är bättre att den får ny räsch olja innan den ska stå still. på så sätt får inte föroreningarna i den gamla oljan stå och fräta på maskindelarna. den lilla fukten som bildas i oljan dunstar bort så fort motorn blivit driftsvarm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.