AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.358

navi enhet som slutat fungera på en 330 touring

hampe m3
Go kväll forum brukare.

Har ett mycket irriterande fel som jag skulle önska att någon kunde hjälpa mig med.

Bil 330 touring 2002 med 16:9 navi ( navi enhet har klister märke där datumet är september 2001)

Felet började yttra sig för en eller två månader sedan då skärmen vägrade att slå på sig, alla knappar och reglage i skärmen lyser och fungerar, skärmen ser även den ut att va igång kvälls/natt tid då den lyser svagt svart/blått.

Efter några minuters körning så kom skärmen vid liv igen, med tiden så har fel lägget blivit längre och längre tills den vägrade att slå på sig helt igen.

Efter några dagar med kort turer tog jag en lång tur och efter 8 mils körning hoppade den igång igen och fungerade klander fritt i 2 veckor.

Efter det började den bråka med flimmer på skärmen, och sen en vit rand horisontellt över skärmen, efter det har den fungerat i mycket korta intervaller och då har den bråkat med mig om att navi skivan ej sitter i.

(vill även minnas att dett fel med släckt skärm även har hänt vid 2 eller 3 gånger förra vintern under den kallaste perioden då bilen ej använts på ett tag)

senaste 2 veckorna har den ej fungerat alls.
skärmen verkar va helt fungerande då den lyser samt alla knappar och reglage fungerar/lyser, medan själva navi enheten bak är helt död, indikations lampan lyser ej rött samt att den är knäpp tyst och det går ej att få ut skivan.

har suttit och sökt och kommit fram till att det kan va följande fel:

Fukt skada, ej troligt, kan ej se några sådana spår eller tendenser.
Navi kaputt?
Batteri dåligt? (läste att just navin skulle va den första indikationen på att batteriet ej längre kunde leverera)

Har ikväll tagit bort minus polen till bil batteriet ett par minuter (ca 6 min)(stod i några trådar att man skull pröva det) gav inget resultat utan enbart mer huvud värk då klockan ej går att ställa in utan att skärmen fungerar, nu är jag inte enbart navi lös utan även klock lös ;(

nu till mina frågor
vad råder ni mig att pröva?
koppla ur batteriet en längre tid?
ladda upp batteriet över natten eller är det att föredra ett nytt?
Kolla säkringar? vart sitter dom? slog på det i instruktions boken men kunde ej se något kapitel med säkringar.

mvh hampus
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Kan möjligtvis vara ett "termiskt glapp" liknande det som 4:3 skärmarna kan få efter några år. När min 4:3 började bråka så kom felet först när den hade varit igång 10-15 minuter, då den kunde börja flimmra för att sedan släcka helt. Felet blev värre & värre under ca 2 månaders tid, till slut så fanns inget mönster i när den la av eller behagade fungera. Felet på den visade sig vara kallödningar i 3-4 st ytmonterade "effektmotstånd" på kretskortet som styr kallkatodrören som skapar ljuset. Efter att ha lött om dessa så har skärmen fungerat u.a i 2 år.
Problemet med navin har Jag ingen teori om, men hela problemet kan ju möjligtvis bero på att någon av "burkarna" där bak som genererar signalerna till skärmen inte mår bra.

/Stefan
Ol
3
OliZ
Mitsu Lancer S sedan 2008
Yamma FZS1000
Suzuki GSX scrambler
Finns det nån detaljerad info om detta problem med de äldre skärmarna?

------------
AcHieVeR
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.