|
|
|
|---|---|
|
HIttade en fyrkantig hankontakt udner förarstolen vars sladd kommer från mitten på bilenoch bak längs kardantunneln. Kontakten har 3 stift. JAg hittar inte någonstans där den kan passa. Sladden sitter ihopa med en annan kabel udner stolen med ett buntband. Bilen är en 325 cab -94 med helläderklädsel. Kan det vara sätesvärmen och i så fall är frågan var den ska sitta för värmen i förarstolen funkar inte men funkar OK på passagerarsidan. Jag har en bild men det verkar inte som man kan bifoga bilder på detta forum - det har jag inte tänkt på tidigare. Tacksam för tips, både om vad kabeln är och sätesvärmen men sätesvärmen är troligen en värmetråd som är av i stolen. Var kan jag mäta det? Antaglign borde det bli oändlig resistans mellan de två kablarna som går in i stolen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
iaf, på 95orn sitter det två kontakter under sättet på båda sidorna som är inkopplade till stolsvärmen och SRS systemtet. Du kan lätt mäta på kontakterna under stolen med en ohm mätare. Fast börja med att kolla så du får fram ström till stolsvärme kablarna under stolen. För det kan vara fel på stolsvärme knappen med. Lägg bilden på tex Länk och posta länken här. |
|
|
Kontakten syns i bilden på länken här - den pekar med stiften mot kameran och syns ovanför det vänstra luftutblåsets högerkant. Länk Kan du tala om var jag ska mäta för att kolla ev (troligt) avbrott i värmeslingorna? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
OCh vad är SRS? Jag har inte elinställbara stolar men det är sportstolarna i svart helskinn. /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Jag har för mig att jag har sett en likadan på min gamla E36:a med det var till passagerarstolen och den gick till sensormattan som sitter i stolen och som är kopplad till airbagen. | |
| SRS = Supplementary Restrain System | |
| SRS är krocksystemet, airbag mm | |
|
Hrm, nu blir jag nervös - innebär min hankontakt som inte siter i en hona att airbaggen inte löser ut om jag krockar? Eller innebär det "bara" att jag inte har bältessträckare (som jag inte trodde fanns 1994 då min bil var ny). Och finns det en hona till kontakten eller är det en fördragen sladd som bara finns "utifall att" jag skulle ha någont tillbehör jag inte har? Eller ska kontakten avgöra om det stiter någon i förarstolen vid krock och endast då lösa ut krockkudden? Dvs krckkudden löser inte ut om någon inte sitter i stolen? Låter som en vansklig funktion - om den felfunkar så löser inte airbaggen ut - låter som en dum funktion. Och desutom en kontroll som kan fördröja airbagen.. Och var finns honan? Förklara gärna mera! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Lyser din airbag lampa? Om nej, då är det inget "fel", på systemet. På passagerar sidan sitter det en matta som känner av ifall det sitter någon i stolen. Detta är för att "spara" på inredningen vid en krock. Detta är så jag har fått det förklarat. Jag skulle tro att den kabel du har hittat är till någon extrautrustning som du inte har. Men för att vara säker ring till bmw å fråga efter en elektriker, å fråga honom. |
|
|
Nej, airbaglampan lyser inte. Och den lösa kabeln sitter under FÖRARstolen. Jag antar också att kabeln är till typ elinställbara säten som jag inte har - men jag hoppas att det kan vara den som är till sätesvärmen som inte funkar på förarsidan. Hoppas någon här kan klara ut vad kabeln är till för... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.