AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.164

Delade meningar om diffat!

Ca
47
Callebmwv8
525i -93 GBN696 Lazurblau

Hej! tänkte bara ventilera lite om alla de människor som säger att bilen "diffar" när den driver på båda bakhjulen. några av mina vänner säger att det är så, jag har försökt förklara motsatsen för dom, men blir inte betrodd!!hur ska man förklara på ett bra sätt??
jag har sett många på detta forum som också använder fel term.
mvh calle

m60-b30...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ja det har jag xcks märkt o har slutat ge mig i sådana diskussioner där folk påstår att deras diffar så mycket osv...

Kan det vara en bra förklaring? ;)
- Dom riktiga diffar har bara lastbilar då med en knapptryckning kan man låsa axel så den driver 100% lika mycket på båda hjul.

BMW - Beroende Med Wilja!
Hm...Alla bilar "diffar" ju, med det menas att drivhjulen kan ha olika hastighet...Diffspärr är däremot inte fullt lika vanligt BMW brukar väl ha typ 25% spärr. Ett enkelt sätt o kolla om man har spärr eller inte e att lyft upp drivhjulen o snurra på ett däck, om däcket på andra sidan snurrar åt samma hål så är diffen spärrad, snurrar det åt andra hålet så är den inte spärrad...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Diff är ju en förkortning av ordet differential som betyder ungefär skillnad. Alltså i detta fallet skillnaden mellan rotationshastigheten hos de drivande hjulen. Vad man gör med en bromsad/spärrad diff är att minska eller ta bort denna skillnad. Så en spärrad diffklump borde egentligen kallas odiffad...

///BMW - Was sonst!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
"Så en spärrad diffklump borde egentligen kallas odiffad..."
Egentligen så skulle man kunna sära så!

BMW - Beroende Med Wilja!
Ca
47
Callebmwv8

tack för visat intresse, ska försöka få över polarna på min sidaXD
får la ge dom en demonstration med 528an:P
vet ni om det fanns olika slutväxlar till e28 528? både bromsade och obromsade?

m60-b30...
JohanE: Precis så är det ju, kan inte fatta att folk säger tvärt om... Blir så irriterad på det! :P

Som att säga Ja, när man menar Nej?

//Jesper
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Ja E28 528i finns med diffbroms som tillval, och det finns 2 olika utväxlingar beroende på årsmodell. 3.25:1 och 3.45:1. Jag har en av varje med diffbroms :)
Ca
47
Callebmwv8

okey tack för detta!

m60-b30...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.