AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.051

Motverka understyrningstendenser E34?

Hej, jag undrar vad man kan göra för ändringar på bilen för att mildra understyrning, grövre krängningshämmare sa någon, bara fram då eller?
Med bredare fälgar bak blir understyrningen kraftigare eller har jag fel?
Hur är det om man har en bil med sk "kilform sänkning" dvs mycket låg framtill och måttligt sänkt baktill, blir en sådan mer understyrd?
Jag hade förut en 535i E34 som inte ville ligga stabilt kurvorna trots kraftig sänkning och stora fälgar, den understyrde ordentligt så fort man pressade den på bana och dylikt.
Vore tacksam för lite tips om krängningshämmare och fler ändringar som man kan göra.

//Sniffer
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
För att motverka understyrning måste man starkt förenklat minska greppet bak eller öka fram !
Bredare däck bak och även "kilform"-sänkning bör motverka understyrning! Det går även att prova att öka lufttrycket bak och/eller sänka fram inom rimliga gränser! Fjädrar och k-hämmare överlåter jag till någon annan att yttra sig om!

OO=00=OO
Ägt:525E12-535iE28-520iSE28
525iE34.
Vill ha:540iE39
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
En grövre krängningshämmare bak borde göra susen i ditt fall. Kostnadsmässigt kan det vara en bra början.

Kolla även däcksfabrikatet så att det är samma runt om. Att köra med olika fabrikat fram och bak kan försämra balans och väghållning kraftigt eftersom olika däck har olika egenskaper.
Colin
Bredare däck bak ökar understyrningen. Grövre krängningshämare bak minskar. Kör själv med Verrera Road Parts K-hämare & är mycket nöjd.

Allt under 3.5 liter är Briggs & Stratton..
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Finns offset fjäderbenslager från BMW som hjälper dig med detta. (M5)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.