AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.235

Land rover discovery i Australien

Tjena!

Befinner mig nere i Australien just nu och funderar pa att skaffa en bil, da vander jag mig sjalvklart till detta eminenta forum! Har kollat pa en Land rover discovery, 95a. Den gick bra i motor och lada men det verkade lite knixigt att fa i hog/lag vaxeln. Killen fick dunka i den med vaxeln i typ sa det small till. Lat inte sa bra enl mig.

Har en fundering. Oppnade locket till expansionskarlet nar motorn var varm, och det borjade rinna over sa jag skruvade tillbaka locket. Ar det normalt? Kommer inte ihag om det ska va sa. Kylarslangarna var inte trycksatta iaf. Han har for ovrigt fixat motorn for inte sa lange sen och bytt topplockspackningar pa verkstad, sa de borde ju inte vara natt knas.

Tar garna emot fler tips ang bilkop i australien och vad man ska tanka pa!

Varma halsningar fran Cairns, Australien ;)
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Hej
Man ska aldrig "dunka"/tvinga i lågväxeln på en Land Rover. Om bilen är manuellt växlad ska man rulla mycket långsamt fram, gångfart ungefär, och efter ett dubbeltramp på kopplings-pedalen skjuta fram spaken utan någon växel i.
Med automat: rulla fram på D, sen lägga i N i gångfart och skjuta fram spaken. Det Går ju att göra med bilen stillastående men man skonar grejerna en hel del om man har lite rull på bilen.
Visst ett mindre klonk kan uppstå, men det är ganska robusta grejer så det bör hålla.
Är det så att det riktigt smäller till i transmissionen ändå, leta efter en annan bil.. Det kan bli dyrt annars.. Växellåda/fördelningslåda/kardan, ja det finns mycket som kan vara på väg då..

Om bilen har inkopplingsbar spärr på mitten ska denna läggas i med raka hjul. Och aldrig använda spärren på torrt underlag i samband med att svänga.
Rakt fram går bra med spärren i om man tex behöver maximal dragkraft, även på torrt. Annars används spärren bara i halka/mycket löst underlag.

Angående expansionskärlet vet jag inte. Annars är det väl samma saker att kolla som när man köper bil i Sverige.
Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Hej!
Jag har en Range rover 86.a med manuell 5vxl låda.Kan vara liknande fördelningslåda på den LT230. När jag ska lägga i låg växeln så får jag i bland lägga i ettan med fördelningslådan i neutralläge och släppa upp kopplingen fram och tillbaka för att dreven i fördelningslådan ändrar läge så lågväxeln går i.Alltså skiftar mellan hög och låg med bilen stillastående.
När jag fick bilen så hade även växelspaken för hög och låg kärvat fast.Fixade det med lite smörjmedel.Man ska tydligen använda lågväxeln ibland :-)

Kan nog inte hjälpa dig med det om motorn tror jag. Jag har inte orginalmotorn i min (Volvo turbodiesel). Den kan ju blivit överfylld vid reparationen eller att det var luft kvar i kylsystemet.Provkör igen och kolla om den beter sig lika och titta noga om tempmätarn är stabil och att värmen funkar.Risken finns att något fel finns kvar efter toppacknings bytet att toppen eller topparna (V8?) är lite skev eller sprucken kanske om den har kokat tidigare.
Kolla även här där land rover expertisen finns Länk

Ruggigt grå kalla hälsningar från regniga sverige
Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Såg inte att spacco svarat. Instämmer i det som han skrivit. Jag har också provat att skifta mellan hög och låg i kryp fart men då klonkar det mer.
Det finns splines förband mellan växellådan och fördelningslådan som kan bli glappa. Finns en inspektionslucka längst bak på fördelningslådan om man vill kolla spelet där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.