AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.334

Pendelstöd / krängninshämmarstag byte

Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Hejsan

Jag får planera in ett byte av dessa då "gummidamaskerna"? på dem har varit trasiga de senaste två åren på besiktningen, så bilen knarrar när man kör i håligheter.

Jag har tre frågor:

1. Vad händer om ett stag lossar?

2. Finns det olika längd eller grovlek på dessa stag, min bil är sänkt i fram, och jag vet inte med hur mycket. Men det kanske inte påverkar?

3. Bör jag byta några andra bussningar när jag ändå är igång, eller behöver man inte ta loss stagen igen om man vill byta framvagnsbussningar?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
1: om stagen går av så vet jag inte exakt vad som händer. men antar att den börjar hänga på den sidan och bli ostabil på vägen.

2: det finns 2 olika stag. vanliga stag och m3stag. se till att du får rätt annars blir det inte rätt helt enkelt. m3-chassit är lite sänkt så m3-stagen kanske är att föredra? men m3 har inte heller centrerade bussningar i bakkant på länkarmarna. så jag vet inte hur de ska vara. m3 stagen är lite kortare vet jag iaf. de får någon annan svara på mer exakt.

3: du behöver inte byta något annat när du håller på. de är så lätta att skruva bort med 1 mutter om de skulle behövas senare.

när du byter så ha en till i närheten som kan hjälpa dig styra in dem på rätt plats i länkarmen när man måste sänka domkraften sakta eller lyfta däcket för att få dem på plats.

när du hissar upp och ska ta bort muttern på undersidan så ramlar däck och länkarmen ner 6-7cm.

ska du byta länkarmsbussningarna så behöver du inte ta loss något annat än ringen som håller bussningen.

BMW ownz
Ed
27
Edvuld
320i Coupé -92
Tack för svaret. Det är 6an på Länk jag ska byta, och inte 7an, såg att båda heter likadant. Det kanske inte förändrar någonting iofs...
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har inte bytt dem själv. så jag vet inte så mkt om de. men antar att de är samma princip :)

BMW ownz
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det enklaste är att hissa upp hela framvagnen med garagedomkraft,
för då har du inga spänningar på krängningshämmaren. Har själv haft
av mina fjäderben på m3an och det var inga problem att få dit stagen
ingen.

mvh stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.