|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en 330i från 2001 med en harman kardon anläggning. Jag har lilla displayen, med cd-växlare där bak. För ca ett år sedan fick stereon fnatt och började leva sitt eget liv. Displayen blev ”pixlig” och volymen började gå upp och ned. Stereon svarade inte om man tryckte på några knappar och enda sättet att få tyst på den var att slå av bilen. Låter jag bilen stå avslagen ett tag (timmar eller dagar) återgår stereon till det normala, men efter ett tag kommer problemen åter. Eftersom volymen plötsligt kan gå upp väldigt mycket, har jag ryckt ur säkringen. Jag har pratat med BMW. De säger sig inte känna till problemet, och att det enda de kan göra är att montera en ny radiodel. Detta kostar 8000 + jobb… Har någon haft liknande problem? Har någon tips på hur jag kan åtgärda detta? Jag har letat efter en ny radiodel på bildelsbasen. Vad passar till min övriga anläggning? Jag kan leva utan navigationen och cd-växlaren om det behövs… Tacksam för tips! | |
|
kanske dum fråga. men har du provat lägga av batteriet en längre tid? streion har ju alltid ström på sig så den kan bevara minnet. eller fungerar det inte så på dessa apparater? eftersom du ryckt säkringen så kan den bara är till själva styr-strömmen som "slår igång" den när du vrider på nyckeln. alltså den gula kabeln har fortfarande spänning? BMW ownz |
|
|
Tack för ditt svar. Jag har provat att ta av kablarna från batteriet och låta bilen stå över natten. Stereon startade då normalt dagen efter, men det kan den göra även genom att bilen får stå oanvänd ett tag. Stereon kan ibland gå flera veckor utan problem, men rätt vad det är ballar den ur. Händer det på motorvägen är det inte kul för öronen... Därför har jag ryckt säkringen. |
|
Roffa1 |
Kan det vara så enkelt att det är justeringen för "speed volyme" som är aktiverad? då höjer sig stereoljudet automatiskt när motoljudet ökar. |
|
Hej, Nej, stereon ballar ur, displayen blir pixlig och den reagerar inte när man trycker på några knappar. |
|
Roffa1 |
Försök att nollställa stereon (Reset) funkar nog ej med att bara rycka säkringen eller strömkabeln. Det bör nog finnas en resetknapp gömd någonstans, eller en manöver som nollar stereon. Funkar ej något av detta, så är det väl bara att skaffa en ny stereo;-) Brukar finnas hos: ebay.de (kostar nästan inget alls) |
Roffa1 |
Hittade inget i Germany. Men det fanns desto större utbud i USA. (glöm ej att pruta på priset) Länk |
|
Hej, bra tips ska kolla detta. Känslan är nog att det enklaste är att byta stereon. vad passar/funkar om jag köper på ebay? Är det jobbigt att byta med tanke på att ta bort panelen, har aldrig gjort detta? |
|
Roffa1 |
Försök att hitta en likadan radio, annars kan det nog bli strul. Finns det ingen ute nu, så kommer det förmodligen en lite senare. Du får hålla koll på marknaden;-) |
| Är radiodel och förstärkare två olika delar, någon som vet? | |
Roffa1 |
BMW brukar använda sig av separat förstärkare. (amplifier) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.