AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.783

Rätt lufttryck i vinterdäck 17 M-sport.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Har fått mina nya vinterdäck som skall krängas på mina "gamla" (två av dem är nya:) sommarfälgar av modellen M66 parallelleker. Vad jag har förstått så var dessa fälgar ämnade som vinterfälgar till M5 E39. Däcken som skall på är av original dimensionen 234/45 R17 (dubbdäck).

Finns det ngn vänlig själ som kan slå i sin instruktionsbok för sin M5:a och kolla vilket lufttryck som rekommenderas. Både för normallast samt fullast.

Sen undrar jag om man skall lägga på ngr procent på rekommenderat lufttryck även för vinterdäck, på samma sätt som man gör på sommardäck?

Tack på förhand :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hmmmm.....

Någon måste väl orka titta i sin instruktionsbok eller ?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Har tyvärr inte tillgång till någon servicebok men jag slog in din bil på Vredestein's hemsida. Man kan se vad dom själva rekommenderar för däckstryck till deras däck.

Här är länken: Länk

Dvs 3.2 Bar fram och 3.1 Bar bak för 235/45-17"
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Carlee: Tack för infon. Dock tycker jag att det låter lite mycket med 3,2 fram samt 3,1 bak. Det kan i och för sig ha att göre med att kylan minskar lufttrycket i däcken.

Om ingen annan har en instruktionsbok tillgänglig, så får jag väl kolla med Bmw.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
I min instuktionsbok står det följande för 540i-02:
Däckdimension: 235/45 R 17 94 Q/T/H M+S
Vid max 4 pers.: fram 2,5 bar bak 2,8 bar
Vid 5 pers. + bagage: fram 2,9 bar bak 3,4 bar

(Jag åker också med M66 på dubbdäcken :-)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Dlux: Ahhha...det hade jag helt missat. Tittade i min instruktionsbok efter ditt inlägg och visst stod det samma sak där. Måste fått totalt hjärnsläpp efter att jag slängde på de nya M5 fälgarna för där fanns inte ngt lufttryck angett i instruktionsboken för de dimensionerna på däck.

Kör du på de rekommenderade trycket eller har du lagt till ngn procent, ungefär som man gör med sommardäcken? Vilka dubbdäck kör du med?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Kermit: I lördags lade jag på mina Nokian Hakka 4 för fjärde vintersäsongen...
Jag kör med 2,7 fram och 3,0 bak, och tycker det har funkat bra tidigare vintrar. (utan att egentligen veta om det är det mest optimala ;-)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Dlux: Okej. Jag har precis köpt Nokian Hakka-4 och ska bara låta ngn "gummigubbe" kränga på dem och balansera. Hur upplever du ljudet från däcken i kupén? Har hört att de ska vara lite högljudda. Hur ser dina däck ut efter 3-vintersäsonger, mycket dubb släpp?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Kermit: Tvärtemot vad en del andra verkar tycka, anser jag att Hakka 4 inte alls låter något mer än andra däck man åkt på under alla år.
Visst sjöng det ordentligt om dubbarna när däcken var alldeles nya, men med vilka däck gör det inte det?

Kör inte så många mil varje vinter, (c:a 400mil), så däcken är i princip i nyskick. (Synd bara att man inte hinner slita ut en omgång innan de blir för hårda...)
Visst syns det att dubbarna varit med ett tag, men har fortfarande lite utstick kvar. Man får väl se hur bra det funkar när den s.k. vintern behagar inträffa ;-)
Däremot sitter precis varenda dubb kvar på sin plats, vilket jag tycker är ganska imponerande!

Jag tror du kan vara ganska nöjd med ditt däcksval, speciellt nu när dessa däck kostar en bråkdel av vad de gjorde "på min tid".
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Dlux: Det låter positivt att dubben sitter kvar och att däcksljudet inte är allt för påträngande. Jag köpte mina däck på gummihuset för c:a 5500 sek. Motsvarande dimension Nokian Hakka-7 skulle kosta det dubbla. Eftersom jag precis som du inte kör mer än c:a 400-500 mil per vintersäsong, så tyckte jag att Hakka-4:orna var riktigt prisvärda :)

Ska bli intressant att prova dem i vinter. Hoppas det kommer ordentligt med snö så man slipper barmarken men den risken är väl knappast så stor, ialla fall inte i Stockholm...

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.