AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.013

problem demontering täckglas strålkastare, e46 facelift

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Enligt goda råd ska jag försöka snygga till täcklglasen till stråklastarna med bl.a. autosol.
Försöker att ta bort dem. Det sitter tre-fyra clips ovan på täcklgasens ovansida, dessa är inga problem. Men täcklgaset sitter fortfarande med clips på undersidan, så jag måste ta bort plastlisten under strålkastarna - alltså där spolarmunstycket sitter. För att göra detta måste jag först ta bort spolarmunstycket. Men hur gör jag det? Enligt Haynes mekbok (kap.12,s 11 punkt 7.2) ska jag dra ut munstycket till så långt det går och sedan rycka bort munstycket från röret som det sitter fast vid.
Det känns inte rätt att dra bort detta, känns som något ska gå sönder samt att plast gärna går sönder vid fel ställe om man sliter/trycker lite felaktigt.
Har någon annan gjort detta?

Mvh Henrik.
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Länk
Det är alltså del nr. 15 som jag syftar till (15 För fordon med Stralkastarspolare
Bländare grunderad vänster).

Mvh Henrik.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
varför tar du inte ut hela lyktan bara? mät strålkastarnas höjd mot en vägg först.

BMW ownz
Fi
40
Fire_Blade
320iT M-sport -03
Titta i Gör-det-själv under mekartips:
Byte xenon styrdon, 2007-09-24 av Yngve Johansson

Första steget där är att få bort strålkastaren osv.

/Håkan
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Tack Håkan!
Kan väl knappast ha roligare en lördagskväll än att gå ut till garaget och testa!

Mvh Henrik.
det är inte alls svårt att ta bort den spolarmunstycket listen... du får vid under blinkers lampan ta en skruvmejsel sätt nåt mjukt framför för att slippa skada lacken tryck in den vid öppningen under blinkersen och tryck in på klippsen som listen sitter fasst på sen är det bara att dra försiktigt loss själva listen...

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
tack, det enda problemet med listen du nämner var att just spolarmunstycket. Och det har jag fått bort så allt är ok nu.

Mvh Henrik.
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Fungerade det med att "rycka" bort spolarmunstycket från röret - jag ska göra samma sak snart (för montera den nya modellen av led Angel-eyesringar)

Plus att jag nog åxå behöver snygga till skyddsglaset .. fungerade det med Autosol

"... tygsäten e för veganer :o) "
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
jag vred av den (åt vänster tror jag), det gick bra. Däremot gick lilla plastkåpan sönder som sitter fast på munstycket. Alltså den yttre delen som är lackerad i bilens färg. Dock behöver du inte ta bort den, den kan sitta fast på spolarmunstycket. Den gick sönder för mig när jag tog isär dessa två delar. Känner mig otydligt nu, hittar inte rätt bild på realoem, tyvärr.

Mvh Henrik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.