AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.057

Folk respekterar inte att man vill ha en repfri bil

Sida 2 av 2
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Köp en Hummer från Dessert storm som redan har en bula eller två och kör över din granne?
Eller bara lev med det

Ha de T
Nja...inte mitt fel så hon fick betala en ny. Slapp leva med det. Tur det fins trafik försäkring.
Dessutom är bilen bullig sen innan. Men förstår inte vad det har med saken å göra?
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
önskar att så vore fallet, helst ensam i hela världen ;)

Less is More
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Som tur har vi en John Deere 8530. Lite svår att fickparkera med dubbelmontage men man slipper i alla fall dörruppslagen samt att man kan ta fågelvägen om det är mycket trafik:-)

//Stefan
Gu
115
GunnarG
530i -19
Som nämndes ovan hjälper det inte att ställa sig allra längst ut på en halvtom parkering. Av någon anledning är det alltid någon som vill stå på rutan bredvid. De kör gärna förbi hundra tomma parkeringsplatser för att uppnå sitt mål: att få stå inom dörruppslagsradie från min bil. Det är oförklarligt både ur rationellt och psykologiskt perspektiv, men jag har sett det hända så många gånger att det inte kan vara en slump.

Därför har jag ett praktiskt litet tips. Ställ er allra längst ut, så har ni en sida fri. På P-rutan vid den andra sidan placerar man en lämplig volym skräp. En plastpåse med tomma läskedrycksburkar fungerar utmärkt. Gärna en signalröd påse så den syns ordentligt. Påsen tas naturligtvis med när man lämnar parkeringen.

Det kan kännas lite fånigt i början att åka omkring med en påse burkar i bagaget, men metoden är nästan hundraprocentigt effektiv mot dörruppslag. Den väcker dessutom inte negativ uppmärksamhet på samma sätt som en dubbelparkering, förutsatt att man är diskret vid utplacerandet av påsen.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Man kan har en sån röd kon som vägverket har att ställa ut när man parkerar?
Gu
115
GunnarG
530i -19
Jo, fast med en kon är ju bluffen mer uppenbar.
Gunnar G:

Ett annat förslag är att ställa sig längst ut, men du använder bara halva parkeringen, alltså att du står ännu längre ut.

På detta sätt eller dubbelparkering gör jag så gott som alltid när det parkeras på t.ex. det lokala köpcentrat. Inte någon som stört sig, och bilen har inte fått någon bula, än... :)

//Jesper
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
För min egen del har vikten av att ha en skadefri bruksbil avtagit med åren och efter det att jag fick barn. Det känns helt enkelt inte lika viktigt längre. Detta gäller när skador sker genom en olyckshändelse. Medvetna tilltag och när folk inte bryr sig har jag dock fortfarande väldigt svårt för. För 20 år sedan skulle jag ha bytt bil vid en repa eller annan skada. Tisa:n hanterar jag fortfarande som om jag vore 20 ;-)
/Leif
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Varningstecken nr 1 parkera ALDRIG bredvid en bil med barnstol i.
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Glömde nr 2 Parkera ALDRIG bredvid flong nya bilar av dyrare märken. dessa är garanterat leasingbilar och ägarna fullständigt obrydda. ni vet (firman betalar stuket.)
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag har fått svaret på varför man även om man parkerar längst bort alltid får en bil som har parkerat bredvid.

Dottern tog körkort för några månader sedan och jag har övningskört till och från. En dag skulle vi öva parkering så vi åkte in på stormarknadens parkering och jag sa ställ dig i en ruta därborta (där det var tomt) Jag fick då följande svar: "måste jag det, i bilskolan har vi lärt oss att det är lättare att parkera bredvid en annan bil, för då har man ett riktmärke"

Snacka om att jag blev förvånad.

Det är alltså våra bilskolor som lär ut att man måste parkera bredvid andra bilar för att det är lättare...?! Eller?

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Hehe, det låter ju strålande...
Vill helst inte att någon använder min bil som ett "riktmärke" när de siktar in sig på parkeringen...

Kanske bättre att körskolan lär ut folk att veta vart man har bilen genom att titta på marken för det är trots allt den man kör på så kanske folk slutar köra in i andras bilar på parkeringar.

Mvh
Viktor

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Man blir ju onekligen lite irriterad av att läsa just om detta, blev själv offer för ett par år sedan, det var en kvinna i en Mitsubitshi med dragkrok som backade rakt på min E30 och bara skrattade i bilen. Jag gick ut och kollade, belv inte ett märke.

Tyvärr upptäckte jag senare, typ ett år eller så att när bilen hissade upp på billyft fanns det en intryckning efter dragkroken på ca 3-5mm, relativt tydligt, vad ska man göra. Till råga på allt såg jag ett likadant märke bak, betyder -1000kr i värderas samt att man mår sämre psykiskt.

Man ser tyvärr allt för ofta detta fenomen och folk verkar resonera som att "det är ju bara en bil"..hm jag undrar vad alla banmammor skulle säga om man backade på deras barn så de fick några "små bulor", kanske vore en bra metod för att få dem att förstå allvaret i det hela. Om inte annat hade det kunnat varit ett barn bakom då folk skulle parkera och med den dåliga kontrollen hade de skadats.

Jag vet ett fall (i min stad) där ett litet kinesbarn dog pga föraren till den backade bilen inte hade koll och ungen blev överkörd, det är ju så det kan sluta om det "inte bara är en bil" bakom då man backar. Likaså irriterande med människor som inte ger tecken när de svänger, hur svårt kan det vara?
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Parkerade bilen, bredvid enna annan bil, utanför bolaget en gång medans polaren var inne för att handla.

Föraren till den andra kommer och ska in i sin bil medans själv
sitter jag där i min bil och lyssnar på radion när det plötsligt donkar till i min bildörr. Jag tänker att snart så knackar han på min ruta och ska be om ursäkt och ordna upp det hela men....Han bryr sig absolut inte om det, han sätter sig i sin bil som ingenting. Då ser han mig.. Glor en stund på mig och börjar backa ur parkeringsfickan.
Riktigt förbannad blir jag och avvaktar tills han har backat sin bil tills det inte går längre. Då går jag ur min bil och ställer mig framför han bil. Sen står jag där och stirrar på honom tills han kommer ut och får förklara sig.

Att det blev ett ytterst litet märke på min bil brydde jag mig inte om, men den totala nonchalans som han påvisade gjorde mig vansinnig.

Det kändes bra.
Här om dagen skjutsade jag min farmor till sjukhuset när hon skulle vaccinera sig mot influensan, parkerar bilen brevid en passat som är runt årsmodell 03. Efter ett tag kommer ägaren till passaten ut och kastar upp sin passagerar dörr rakt på min bakskärm så bilen gungar till lite. Kastar några onda blickar mot ägaren men han verkar inte bry sig speciellt mycket, som tur var blev det inget större märke på min bil. Hatar när folk använder andras bilar som dörrstopp!!!
Fi
24
Fivecolors
328i Touring -00
Kan bara hålla med vissa människor är fruktansvärt nonchalanta när det gäller andras prylar.
Tack och lov bor jag inte i någon storstad så har haft tur med dörruppslag o dyl. Dock har jag en bilfärja för att komma till jobbet.
I snitt en gång per år blir man påkörd bakifrån antingen när man kört ombord (förståeligt då det ibland kan vara lite hetsig stämning på färjepersonalen) eller ännu värre när man står och väntar på färjan, parkerad i kön.
Det som är intressant är att bara ca hälften av alla ens går ur bilen för att be om ursäkt osv.

Förra sommaren körde en kille på mig när jag stod i kön, det var en rätt ordentlig smäll får jag säga och hans bil var i storleksklass med en range rover och jag hade en skoda felicia.... Killens bil fastnade i min dragkrok med någon spoiler, jag satt kvar och väntade i bilen. Men inte fan klev han ur... Efter ett par minuter började det bli larvigt så jag gick ur. "Oj förlåt".
Fick gasa rätt bra för att få loss honom från dragkroken....

Iallafall skulle jag vilja tilläga en annan sak. Det är ofta bättre att parkera bredvid en gammal fräsch bil än en ny fin. En repfri 740 från -90 har troligen en rätt försiktig ägare!
Gu
115
GunnarG
530i -19
Undrar om Sverige är värre än andra länder i detta avseende? Jag började fundera på det när jag läste en broschyr om T****a A*****s, och noterade att alla A*****s som tas in till Sverige extrautrustas med decimeterbreda sidolister runt om.

Samtliga bilder i broschyren var på bilar utan sidolister (dvs ej Sverige-specade), och under varenda bild stod en liten fotnot: "Samtliga versioner är utrustade med sidolister".
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Åk till Paris och kolla in hur deras bilar ser ut.. Du kommer njuta mer än någonsin av att bo i Sverige ;)

Men Sverige är allvarligt nog, upptäckte idag när jag höll på med bilen att det var ett märke i min reg plåt (som tur var) efter en dragkrok som jag inte sett innan.

Och ändå parkerar jag alltid så långt bort från allt levande jag kan när jag måste parkera på stora parkeringar.

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.