|
Sida 9 av 13
|
|
|---|---|
| efter att ha sålt riktigt usla h4 lampor i några år kan Biltema mycket väl ha bytt leverantör. det är det som är jobbigt med Biltema. man vet ju inte vad det är man får. | |
|
Länken till SP och E-märkning avser EMC-reglerna. I länken nedan förklaras en del om EMC och vilka problem som kan uppstå: Länk En vanlig halogenlampa testas enligt flera kriterier för att kunna erhålla E-godkännande, t.ex inmatad effekt, att ljusstyrkan lígger inom tillåtet intervall, glödtrådens form och positionering, UV-strålning, ljusfärg, ev färgning av glaset, sockelns dimensioner och toleranser, mm. EMC-problem kan knappast förekomma i samband med halogenlampor. FP |
|
|
Lite mer angående typgodkännande: Länk If it works, don't fix it. |
|
|
Lite sent men här kommer det iaf, så att vi kan lägga utviket i ämnet i tråden bakom oss.. Några tyckte jag kunde lägga ner, ge upp osv, tobson och bavega t.ex och att jag hade fel om än det ena eller andra osv. Jag har bara försökt leverera fakta i regelverket, och att man tyvärr inte kunde förvänta sig några avvikande regler åt det positiva hållet i Sverige, jämfört med övriga europa, Tyskland eller England t.ex. Men icke då, det var bara fel fel, och paragrafrytteri och liknande nämndes. Nu kommer iaf lite utdrag ur direktsvar från Transportstyrelsen/Vägverket i SVERIGE för de som kan tänkas vara intresserade: Citat "Att endast eftermontera/byta glödlampa i befintlig reflektor innebär att fordonet blir olagligt att använda. Enligt Vägverkets föreskrifter om bilar (VVFS 2003:22) skall strålkastare, lyktor och reflexanordningar vara så monterade att de förutsättningar som gällde vid de separata typgodkännandena av dem uppfylls även när de är monterade på fordonet. Därmed utesluts att möjligheterna att lagligt eftermontera xenonljuslampor i befintliga reflektorer på fordon eftersom strålkastaren inte är typgodkända i detta utförande och därmed inte uppfyller kraven för en xenonljusstrålkastare. Dock säljs sådana lampor i vissa tillbehörsbutiker." Slut citat Citat ur annat svar: "Det är alltså INTE tillåtet att modifiera en redan typgodkänd strålkastare/lykta. Om så sker faller typgodkännandet och gör strålkastaren/lyktan blir olaglig att använda. Alla typgodkända lyktor och strålkastare har godkänts tillsammans med en passande ljuskälla. Att byta ljuskälla till en annan typ gör även det att typgodkännandet upphör att gälla. Länkar till ECE-reglementen: Länk klicka sedan på aktuellt direktiv. Observera att vissa direktiv har uppdaterats och därför finns flera med samma nummer." Slut citat Om någon vill ha hela svaret osv så går det bra att skicka ett PM. Jag brukar inte använda uttrycket ofta, men nu undrar jag: Var det inte detta jag skrev tidigare, flera gånger? FP |
|
|
Håll dig till ämnet i fortsättningen. För övrigt anser jag Nightbreaker överlägset. If it works, don't fix it. |
|
|
"Nightbreaker rules the Universe" Kan bara konstatera att allt spårade ut när Folke började "märka ord". Halvljuslagen tänker jag på, såklart... What comes around, goes around;) |
|
|
OK, fråga inte flera gånger då. FP |
|
|
Detta berör Nightbreaker: Länk mvh/ Anders |
|
|
AKN, Tack för länkning till mycket intressant läsning om olika sorters belysning. "Scheinwerfermann" från Kanada verkar mycket påläst...! Satt som fastklistrad minst en halvtimme;-) Lars Franzén BMW CS #6275 |
|
|
Ämnet började inte som en fråga...(se första inlägget) |
|
|
Helt riktigt, tyvärr övergick diskussionen sedan i några påståenden om regler osv som var felaktiga. Tyckte att det var bra att få dessa belysta, och det verkar som att jag inte hade så fel iaf. FP |
|
|
Som inläggen visat så hade Du fel i det mesta. Du försökte vid ett flertal tillfällen "lagstifta" med Dina grubblerier... Återigen; Ingen har blivit lagförd för helljuskonvertering i Sverige. Inget fordon har blivit underkänt för helljuskonvertering vid besiktningi Sverige. Detta inkluderar "flygande besiktning". Basta! |
|
|
Kan du inte göra mig en tjänst och läsa innantill i inlägget ovan som är direkta citat från de svenska gällande reglerna? Vad är problemet? FP |
|
|
Läs ALLA mina tidigare inlägg i tråden och påtala sedan var Jag haft fel så får Vi se om Jag är tvungen att backa(någonstans). Det kan bli lite svårt, jag vet. Försök iaf. |
|
|
På första sidan påstår du bestämt: Dock är det tillåtet att montera Xenon på helljuset! FP |
|
|
Rättshaveri en gång till: rättshaveri, rätthaveri, överdrivet starkt begär att alltid få rätt. Ordet rättshaveri används även om en tendens att pedantiskt anlägga rättsliga synpunkter på allt, även obetydliga småsaker. 2009-11-17 Nationalencyklopedin Länk Länk If it works, don't fix it. |
|
|
Längre fram fyller du på med: Men Folke, dina antaganden och grubblerier om hur världen borde vara är inte fakta och desto tidigare du inser det,desto bättre... Osv Jag vill nog hävda att jag har fakta i den aktuella frågan. FP |
|
|
folke, jag bad dig inte lägga ned, bara visa svenskt stöd för dina påståenden. Att någon säger något gör det inte till sanning, sanning blir det när det kan påvisas. Eftersom du nu har ett direktsvar du är beredd att dela med dig av har du gjort det nu. Märkligt bara att du inte gjorde det från början istället för att lägga massor med tid på att skriva en massa annat... Ditt citats första mening är lite roligt formulerad eftersom rättshaverister kan hävda att man inte ens får byta glödlampa i reflektorn (om lampan går sönder). Citatet står dock för Transportstyrelsen. Andreas PS. Skicka gärna hela svaret till min mailadress så jag kan läsa det själv. |
|
|
Så länge man kan skilja på det som är tillåtet och det som "går ändå" är det här en ickefråga. mvh/ Anders |
|
|
Folke! Det är lika tillåtet att montrera xenon på helljuset och sedan besikta bilen som att besikta en bil som går fortare än 120km/h. Om Du nu tänker hänga upp Dig på 120 så avser jag den högsta hastigheten som nu finns på prov på svenska vägar... Och ja, jag vet att det finns vägar i Europa med högre tillåtna hastigheter och Autobahn med bitvis fri fart. Jag lägger till detta för det finns ju viss risk att Någon börjar hänvisa till EU:s regelverk som snart kan komma att innefatta oss naiva svenskar som ihärdigt tror att Vi kan fortsätta med inhemska riter som t.ex egna fartgränser. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.