|
Sida 4 av 13
|
|
|---|---|
|
Det är klart att uppstarttiden inte är problematisk på E39:an eftersom den inte släcker halvljuset när helljuset tänds. Det borde jag ha insett själv. De flesta HID-konverteringssatser är på 35 W medan några är på 50 W. 35 W är standard för halvljuskonverteringar men vad väljer man för en helljuskonvertering av en E39:a? Jag frågar eftersom många med halogen har lika starka glödlampor på halv- och helljus. Enligt den logiken skulle alltså en 35 W sats vara det normala valet. Skiljer värmeutvecklingen mellan 35 eller 50 W HID? Jag tänker snarast på att reflektor och lyktglaset (i plast) inte ska ta skada. Jag är införstådd med att billiga kinasatser säkert inte håller fullt specade 35/50 W, men tror att de klår ljusstarka halogenlampor. Halvljusen, där vi kör Philips Extreme H7, tänkte jag låta vara eftersom de blir betydligt omständligare att konvertera på ett lagligt sätt. |
|
|
Värmeutvecklingen i 50w skadar inte armaturen, men kräver längre "uppstart" än 35w. 50w är ju mindre än de 55w H7 som är original och värmer alltså inte lika mkt. |
|
|
Jag skulle säga så här: Köp märkeslampor med 35W effekt, ljusstyrkan räcker mer än väl. Det återstår att se om de kit som säljs med 50 eller 70W påstådd effekt verkligen ger detta osv. "Modern" till alla HID-lampor i fordon (Philips) och även Osram är de ledande tillverkarna och skulle aldrig hemfalla åt att marknadsföra upptrimmade lampor/drivenheter, förutom den rent legala aspekten som även sätter hinder, eftersom de är otillåtna, även i helljusstrålkastare. Från Kina däremot är förhållandet annorlunda, det tråkiga är att man ändå försöker göra en koppling mot Philips osv som ett kvalitetsbevis, med diverse krystade texter om "design by Philips" osv. Värmeutvecklingen hos HID är lägre än motsvarande halogen, helt i linje med att verkningsgraden är c:a 3 ggr högre. 35W inmatad lampeffekt ger kanske bara 20-25W förlustvärme medan en 55W halogen ger bortåt 45-50W förlustvärme, alltså det dubbla. Så av den aspekten blir det knappast några problem. FP |
|
|
Ja, precis så är det! |
|
|
Underbart med så snabba svar! När de skriver "Design by Philips" tolkar jag bara det som att de har snott delar av konstruktionen från Philips, inte något annat. folke, angående att den legala aspekten inte tillåter upptrimmade lampor/drivenheter, hur kan man som kund avgöra om det rör sig om upptrimmade komponenter? Min fundering låg mer i linje med att en 50 W-kinasats ändå borde lysa lite starkare än en 35 W-märkeslampa. |
|
|
Visst är det så om verkligheten överenstämmer med det som står på kartongen! Det är inte dyrare för kineserna att tillverka 50w än 35w. Och att såga allt som kommer från Kina är att stoppa huvet i en potta... Dyrt är inte alltid bäst! |
|
|
bavega: Det jag menar med ev. legala aspekter är att all form av modifiering av strålkastare som designats för en typ av ljuskälla, t.ex 55W halogen är otillåten om man följer regelverket. Det spelar mindre roll om man köper original t.ex Hella drivenheter med Philips eller Osram 35W E-märkta HID-brännare eller om man köper nåt från Asien, oavsett om det är märkt med 35 eller 50W osv. Hela strålkastaren skall från början vara designad för HID, allt skall ha ett E-godkännande, bilen skall vara godkänd med den aktuella stålkastaren osv. Risken för kontroll vid t.ex besiktning eller en flygande kontroll är säkert varierande men den finns alltid där. När man skriver design by Philips så ljuger man kanske inte, det kan ju vara så, men man brukar även klämma till med t.ex "glassbulb manufactured by Philips (eller Osram eller GE osv). Även om man skulle köpa t.ex själva kvartsglasdelen till HID-brännaren utifrån och sedan socklar den med något annat än de tillåtna D2-socklarna för att passa i en strålkastare avsedd för halogen, och väljer att driva upp den till nånting en bit över 35W som den kanske är designad för så innebär det ju inte att man kan förvänta sig "Philipskvalitet" av det hela, tvärtom...) Detta har inget att göra med generella varor och leveranser från Kina, eller någon sågning av deras grejor, tvärtom, men man bör vara medveten om deras tänk. Allt är möjligt, garanterat allt... FP |
|
|
Och man kan bli bötfälld för att man inte har med sig varningstriangeln vid flygande besiktning...Eller ha en Wunderbaum gungande i siktfältet! Ha detta i åtanke!!! Ingen ide att tjafsa med en grinig sheriff!!! |
|
|
Fullt medveten om att bilen har ett helhetsgodkännande så hade vi ändå tänkt gå lös på just helljusen av två skäl: 1. Det är svårt att hitta bra HB3-lampor. 2. Jag hittar ingen info om att byta HB3-sockeln till H7-sockel. 3. folkes sista inlägg är det första som säger att man inte får HID-konvertera helljusen på autopower. Vi vick idén från alla trådar där folk frågat om halvljuskonvertering men fått till svar att halvljuskonvertingar inte är tillåtna medan heljuskonverteringar är det. Att HID-konvertera halvljusen skulle inte falla oss in av just de skälen. Utan kännedom om reglerna för helljuskonvertering måste jag ändå säga att det i så fall verkar som att reglerna efterlevs på samma sätt som med halvljusen. Jag får försöka luska lite i detta. Bilen ifråga är en 97:a, vilket är långt äldre än E-godkännandekravet på bilar efter 1/1-95, vilket enligt Auto, motor & Sport alltså skulle vara OK. Och ja, vi har varningstriangel men ingen Wundebaum... |
|
|
Jag har precis monterat in 70W xenon i mina extraljus, märker ingen större skillnad mot de gamla 35 wattarna. Jag kör med 6000 kellvin i mina lampor, även om det inte ger det bästa ljuset, men det är behagligt för ögonen, ungefär som dagsljus. 70 w finns bara i standard färgtemperatur, så mina gamla 35 w kommer att åka i igen. Kommer även att köpa ett instrument nästa vecka för att mäta upp spänningen, och se skillnaden på 35 och 70W, om det är någon. BMW CS #5206 |
|
|
Strömförbrukningen skall jag mäta upp, inte spänningen. BMW CS #5206 |
|
|
ps. xenonkungen har ändrat specen från 70W xenon till 60Watt.. ni som köpt 70w kan ju alltid kräva kompensation pga vilseledande marknadsföring alt, full retur och skaffa er 35W istället. same same! |
|
|
bavega: Besiktningen märkte att helljuset var xenon och godkände det. Det är orimligt att helljuset inte får vara så starkt som möjligt när det inte används vid möte... Mvh |
|
|
Bavega: Du får allt läsa bakåt i liknande trådar om regler för lampor och lyktor osv. Det har skrivits flera gånger om detta, reglerna är solklara och det är bara skrönor att helljusen skulle undantagas osv. Det har heller inget med helbilsgodkännande att göra, även om detta ytterliggare stramar åt möjligheterna till modifieringar av diverse utrustning i vissa fall. E-godkännande tror jag nog fanns även tidigare men själva regelskrivningen är självständig och och skriven på ett sätt som gör att man slipper diskussioner osv vid ev. kontroll: "All form av modifiering av lampor och belysningsanordningar"...osv Rob_t_j72: Även extraljus (och helljus) har normer för hur mycket effekt (ljus) man får använda. Det går ju att tända vid möte eller hur? Olika länder har lite olika regler, åter igen, läs gärna i tidigare trådar, sök osv... Kan vi för 5011:e gången vara klara med att bara för att en viss besiktningstekniker vid ett visst besiktningstillfälle väljer att inte slå ner på t.ex helljusen så blir inte en viss modifiering mera legal för detta? Det finns massor med besiktningar där man väljer att fokusera på vissa delar av momenten och är lite "snällare" på andra. Det är bara dumt att invaggas i nån slags säkerhet om detta. Om du kan få ett skriftligt intyg från din besiktningstekniker som säger att t.ex modifiering av helljus från 55" halogen till HID eller 100W halogen osv är OK i alla lägen så kan vi gå vidare, annars inte. FP |
|
|
Och glöm inte att man kan bli bötfälld för att det finns lösa föremål i kupen, tex på golvet i baksätet... Kör aldrig heller för fort, det kan bli dyrt! |
|
| Ok folke, det var inte meningen att reta upp dig på nåt sätt... =) | |
|
Kompisen var nyligen Bilprovare. Hastighetskoder på däcken, besikta med dubbdäck på sommaren, extraljusens bestyckningar och Xenon på helljusinsatser mm. skiter Bilprovningen i!!! Men det är ju som med allt annat att det kan ändras... Med hårklyveri kan man hålla igång i all oändlighet,om inte annat bara för att man ska få sista ordet... |
|
|
Det krävs mycket mera för att lyckas med detta...) FP |
|
|
Tobson: Du får gärna sista ordet i denna och andra trådar. men du bör lägga fram fakta då, inte egna funderingar. Kompisen din får gärna också lägga fram sina funderingar, han kan likväl inte ändra på regelverket eller lämna ut garantier för att man kan åka in till besiktningen med t.ex de defekter som du beskriver. Det finns kanske en anledning till att han gör något annat idag? FP |
|
|
Folke: Nu är det ju Du som kör med egna funderingar utan att lägga fram fakta. Kompisen min trivdes inte på Bilprovningen som många andra bilprovare. Tur att inte Du tog någon av deras platser... Tråkigt att Du framhåller egna åsikter och grubblerier som osvikliga sanningar och att andras åsikter bryskt kan malas sönder. Jag tvekar inte på att du är kunnig,men ödmjuk är du inte! ;( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.