|
Sida 2 av 13
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt mitt kit och har inget att jämföra med men vet att en del användare saknar en tydlig ljuskägla vilket Rayzer saknar. Extraljusen som säljs av en bilhandlare i Ö-vik till halva priset skickar man inte inte utan måste inhandlas över disk. För en dryg vecka sedan hade man 16 kit i på lager så skynda på om du vill slå till. |
|
|
Beställde precis ett Rayzerkit från Törnerfälts, och de skickar gärna, men bara på postförskott. Jag har ju en hel del Xenonkit innan, så det skall bli intressant att testa emot. BMW CS #5206 |
|
|
Du är väl väldigt ljusintresserad, hur många xenonstrålkastare har du eller har du haft? :-) |
|
|
Min Coupè ser ut så härLänk Vintertid sitter det dessutom 2 Hella xenonextraljus på bilen, och nu tillkommer alltså även Rayzer. LED lampor börjar också bli intressant, finns såna som lyser bättre än xernon, men priset är också därefter BMW CS #5206 |
|
|
På alla mina bilar sammantaget har jag 22 xenonlampor, snart 24. BMW CS #5206 |
|
|
Länk Dessa lampor lär vara riktigt bra. BMW CS #5206 |
|
|
Innan vi börjar titta på LED också får vi nog första få klart för oss att de flesta sådana idag är arbetsljus, dvs en mycket bred men kort ljusbild för grävmaskiner och terrängfordon m.m. Knappast nått att använda vid normal landsvägskörning. Vad gäller ljusstyrkan så är det jag sett hittills så att xenon är bäst om man inte lägger massor med pengar på LED och köper grymt stora LED strålkastare. Men en dag kommer LED att bli det bästa valet, frågan är bara när. //Magnus |
|
|
Det är sant, även om de säljs som fjärrljus., är räckvidden ganska begränsad. BMW CS #5206 |
|
|
Monterade på mina vinterljus ikväll, med nya 70W xenon, men blev inte särskilt imponerad. Jag tyckte inte det var någon större skillnad mot de gamla 35 Wattarna. Körde inte så långt förstås, får väl testa lite mer. BMW CS #5206 |
|
|
Christer: Har du mätt strömförbrukningen in på 70W-driversarna som vi chattade om tidigare? Jag sätter en god drink på att det är mycket glädjesiffror där och att många inte kollar. Som du själv skriver: Skillnaden mot original 35W var inte så märkbar eller hur? I realiteten är det inte så troligt att det rör sig om några omdesignade HID-brännare eftersom ingen tillverkar sådana, men man kan ju som alltid lasta på lite extra, med dålig driftstid och ljusfärgsförändringar som resultat. De LED-ramper som är i länken ovan är just som nämndes OK som arbetsljus men inget att ha som extraljus, speciellt inte om man söker efter en ljusbild som ens kommer i närheten av ett fjärrljus. Se gärna testen av extraljus i förra AM&S, och bedöm själv om de extremt dyra LED-ramperna är något att ha på bilen. Sen är vi där igen (som vanligt). Man skriver att det sitter 10W LED-chips i rampen, jag skulle vilja se specen på dessa. 2,5 och 3W, ibland upp till 5W som man gärna driver med lite reducerad effekt förekommer, sen blir det alldeles för varmt för halvledarchippet i den kompakta armaturen som visas i länken. Jag jobbar en del med arbetsljus där man har 12 eller 18 power-LED på ett metallchassie. Kylningen som behövs kräver mera yta än vad som finns på den kompakta rampen ovan. FP |
|
|
Folke, jag vet inte om jag kan mäta strömförbrukningen på mitt instrument. Jag kan mäta lik och växelström, Ohm och milliAmpere. BMW CS #5206 |
|
|
OK. Om du har en tångmätare så är det väldigt enkelt, man clipsar bara tången runt en av ledarna på 12V-sidan och mäter. HID-lampan skall vara tänd ett par minuter innan man mäter. Biltema 15-281 funkar utmärkt, ett klart användbart instrument, kostar bara lite över 400:- Man kan mäta genom att bryta upp ena ledaren och koppla in vanligt instrument som det du har, inställt för strömmätning, men oftast räcker inte max mätområde (10A) till och det är en omständig och riskabel procedur. FP |
|
|
Med tanke på vad jag lägger ut på ljus, så kan det vara värt att investera i ett sånt instrument. Synd, jag kommer precis från Biltema! Jag återkommer när jag inhandlat dylika instrument. BMW CS #5206 |
|
|
Börjar hända saker på LED fronten dock som det skrev så är det glest mellan några optiska lösningar som ger en vettig fjärrljusbild. Här är en av de hippare nyare LED lösningar som finns. Ger dubbla ljusmängden jämfört med 35W HID, runt 6000lumen vid full effekt på 85W Länk |
|
|
Mitt inlägg spårade ut totalt(som vanligt!) Tilläggas kan att i Kirunagruvan där jag jobbar så lyser även en tändsticka bra när det är riktigt mörkt ;) |
|
|
tobson! Det brukar bli så om ämnet är intressant. BMW CS #5206 |
|
|
Luminus är klart intressant leverantör. På måndag träffar jag en leverantör som också har chips och moduler upp till 80-100W/st. Tillverkas enligt uppgift i Japan. Problemet är som sagt optiken om man vill bygga fjärrstrålkastare, men framförallt priset, det är ruskigt... men sjunker som vanligt längre fram. Vad hände förresten med Rayzer, säljer det nåt bra osv? 8000:- är ju rätt mycket pengar trots allt, och om man inte upplever nån distinkt fjärrljusbild osv så kanske det är lite svårt. Noterar att de söker investerare osv, men varför säljer man ut produkterna på vissa håll? FP |
|
|
Utförsäljningen i Ö-vik kommer från en konkurs! |
|
|
En fråga på ämnet, vi har en äldre E39 med HB3-sockel på helljuset. HB3 verkar helöken att hitta annat än standardlampor (+30) till. Kan man montera H7-socklar så man kan få samma starka lampor som vi nu har till halvljuset? Jag frågar för att jag inbillar mig att glödtrådens placering i djupled spelar roll för ljusbilden och att det kan variera med olika sockeltyper. Alternativet är självklart xenonkonvertering på helljuset, men hur bra mår xenonljus av att tändas/släckas hela tiden? Dessutom behöver väl xenon några sekunder på sig för att nå full ljusstyrka? |
|
|
Glödtrådens placering spelar stor och avgörande roll för ljusbilden. Helt riktigt behöver HID-brännare några sek för att stabilisera ljusfärg och styrka. Det är bara aktuellt på bilar som redan har dubbla strålkastare där halvljuset aldrig släcks, därför blir effekten av låg styrka några sek. vid kall brännare mindre. Många extraljus säljs och har sålts med HID, så visst går det att leva med lite uppstartstid vid kall lampa. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.