|
|
|
|---|---|
|
har ställt undan kärran,,,sk man starta den ofta under vintern?? o köra lite med den,,en gång i månanden eller hur mycket ?? eller ska den bara stå o damma till våren?? | |
| Låt den stå och damma om du inte kan köra minst ett par mil varje gång den startas, helst längre. Oljan måste bli ordenligt varm så att den kondens som alltid bildas vid kallstart får koka bort. Oljan kan i o f s binda mycket vatten men den blandningen vill man inte ha som skydd på känsliga motordelar. | |
|
kan köra runt i byn,, ca en mil,,me nkanske bättre låte den stå,,, sk aman ta bort batteriet??? |
|
| Köp en bra underhållsladdare | |
| 1 mil fiskörning är för kort och man kan inte kliva på för fullt från början. Bilar som bara går så korta sträckor i taget ser ut som oljestickan har använts för att blanda Oboy med och man kan även se att ytrost på oljestickan. | |
|
Jag brukar flytta runt bilen under vintern pga olika projekt med den. Aldrig sett några problem med "oboy eller dyligt. Visst kanske kör den varm på tomgång 1 gång eller något men inte mer. Gör servicen till våren. Men ska den bara stå så skulle jag låta den stå helt orörd. Varför skulle den må bättre utav att startas ibland? |
|
|
En stor anledning till om man behöver starta den eller inte under förvaringen är om man har AC eller inte. AC:n behöver nämligen köras med jämna mellanrum för att smörja systemet. Sen finns det ju dom som inte gör det iaf och har turen och klarar sig iaf,men är det värt att chansa på sådana saker som är så pass dyra att laga?! Har du ingen AC finns det egentligen inget behov utav att starta i huvetaget. |
|
| ska nog ta en vända till e4an,, bor ju på vichan...o inte fis köra..men tänk om jag krockar med en älg..elelr nåt,, kör ju avställt...kanske bättre brumma på gården hima!!!! | |
|
Exakt därför tycker jag att bilen kan stå. Håller helt med det där med ac. har inte det i någon av bilarna så tänkte ej på det. |
|
| Gör service nu (olja + filter), fyll upp tanken, pumpa däcken lite extra eller palla upp den, underhållsladda batteriet, kolla även syranivån ifall du kan, står bilen kallt så ta in batteriet så de inte fryser sönder vid ev urladdning. Kör aldrig bilen avställd då du inte har någon försäkring som täcker ifall du skadar någon/något! | |
|
En liten fundering kring full tank vid avställning. Jag vet inte vad som är rätt eller fel men, när jag köpte MC`n för 10 års sen sa någon att jag skulle tanka upp den full på hösten innan den pallades upp. Första 5-10 milen på våren var ingen rolig historia att köra. Hackade och gick allmänt dåligt. Fick sedan ett tips att, töm tanken och låt den luftas ur över vintern för bensinen nuförtiden har så dålig kvalite att den skiktar sig om den står länge. Har förmodligen ingen påverkan på motorn i längden, men jag har senaste 5 åren tom tank på vintern och MC`n går klockrent från 1:a metern numera. Någon annan kanske har någon annan erfarenhet. Lasse |
|
|
Om fordonet är förvarat utan stora temperaturväxlingar slipper man kondens i tanken. Jag brukar pytsa i Länk och då startar maskinerna hur lätt som helst och går rent på en gång. Jag är ganska säker på att det verkligen gör nytta. Innan jag började med tillsatsen under vintern var det omöjligt att få igång en gammal lågkompad jordfräs utan att snapsa med ny soppa direkt i tändstiftshålet. Med stabilizern går den igång på första rycket efter att ha stått ett helt år, Har även haft hojar stående utan tillsats och de har startat bra också men då handlar det bara om ca 4 månaders uppehåll. |
|
| men nollar man inte data boxen om man tar ur batteriet?? fast de fixar sig nog till våren igen efter några mil..kan ju sätta de på ladding i stället i bilen??men måste man inte ta av plus polen då?? bilen står i kallgarage. kanske bra för bromsar om man rullar lite..fast klart,, blir ju inte mycket rulla bara på gården!!!! | |
| bilen har ju ac också!!!!! få se hur jag gör!!!!!! | |
|
Är det inte tillräckligt varmt ute så kommer inte ac´n att gå igång så ska man köra bilen bara för det så måste man ha en skapligt varm dag. Vet inte exakt hur varmt det behöver vara men skulle gissa på mellan 5-10 grader varmt ungefär. Ladda batteriet i bilen om du har möjlighet till det. Köp en CTEK-laddare eller nåt liknande. Då behöver du aldrig koppla bort batteriet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.