AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
775

Optimal vägvagn ?

ma
2
max jarno
b7
e28 3,5
Hej jag är i byta bil tankar och söker en riktigt snabb vägvagn! Inge Tullinge barnvagn...

Är intresserad av era erfarenheter..
Eftersom jag inte vill införskaffa mig dessa erfarenheter på ett osjysst sätt genom att provköra någon annans pärla så frågar jag er på forumet !

Därför söker jag nu kunskap och erfarenhet från "ER"
som har kört de olika bilarna "aktivt"...

Vad är era erfarenheter ikring körbarhet såsom att tex. reda upp ett ofrivilligt ställ med de olika bilarna. Har ni haft problem med under-överstyrning
med någon viss bil.

Alltså goda dåliga möjligheter att klara krissituationer. Tankar kring Hjulbasen, vikten, kursstabilitet, karossöverhäng alla tankar och ideer är välkomna..

Har en undran kring Alpina E30 B6:orna och deras
uppförande när det är mycket hästar och höga farter.

Har nu en gammal b7 e12 men är inte riktigt nöjd med väghållningen i farter över 200.
Den är/var pigg men har just nu rasad motor.
I den sitter ett programerbart sprut vilket ger den potential till 5-6-7-8+++hk med en M-motor och lågt laddtryck. Men är det värt att bygga om åldringen..då måste fram och bakvagn få en genomgång.

Jag är ingen expert på det här området och söker info om vilken utbyggnadspotential de olika bilarna har.

Kanske köper jag något med bättre väghållning och flyttar över sprut o motor till det nya bygget.
Alpina e30 ,e28, e34 med 3,5 liters motor med eller utan turbo är bilar som jag håller varmt om hjärtat.
Men de är kanske inte är lika bra vägvagnar som M-bilarna...
Men däremot har de större utbyggnadspotential.

Eller är det lika bra och gå direkt på en M3 E36 eller en M5 E34 om man vill ha en fungerande helhet. Då stannar tyvärr kraften på runt 300hk.. Dom saknar ju friskluftsfläkt vilket ger en avsevärd skillnad i motorkaraktären på landsväg.

Tack på förhand
Som ägare av en E36 M3 kan jag bara ledsamt konstatera att en Skoda octavia RS är snabbare än tom en E46 M3 i bilsports superstage :(

cruZZe
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
cruZZe,

Det där stämmer väl inte, E46 M3 kördes väl på 1.30,4?
Så snabb var inte Skodan på långa vägar vad jag vet.
ma
2
max jarno
b7
e28 3,5
Är det så att du kanske har en skoda cruzze.

Gick inte skodan på 1.35 och m3 e34 på 1.34/e46 på 1.30.

Att tillägga så gick en förgasartrimmad Opel ascona B med bur och sänkfjädrar/bilsteindämpare/bromsskivor på 1.28. Ett BMW 02 bondturbobygge med oljedämpare och trumbromsar gick på 1.33 om jag inte minns fel. Men hur är det att äga en WV om man gillar att gasa den har ju bara en liten fyra. Vad är det och ha när du ligger över 200....

Superstage är bara en del av verkligheten ta Asconan tex. det är ingen vägvagn och pressa sig genom kurvor i över 150. Hade en ascona A rally en gång och det var den grymmaste rondellracern men helt oduglig när du låg i farter över 100. Att köpa bil är inte bara superstage du behöver en kaross som inte har för mycket lyftkrafter pluss att en längre hjulbas hjälper till i de högre hastigheterna. Men med längre hjulbas kommer vikt och de med kort blir för svårkörda för en som inte har elak bilkörning som yrke.

Vad ska man åka i ?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Är det något fel på mig om jag gillar Skoda Octavia RS..jag blir ju rädd för mig själv!
Men jag har sett ett par utan dekaler, och snygga fälgar, inte dum alls...189.000:- är ju billigt för en turbomatad 180 hästars bil...
/K
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det var du som sa det! Gå med i Skodaklubben så blir du första medlemmen!

Mvh, Steaman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.