AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.406

Vad trött man blir på polisen och deras eskortservice!

Än en gång har vi haft något fint besök i Stockholm med avstängningar på huvudleder i rusningstrafik till följd.
Har det inte blivit väldigt ofta våra väl utvalda världsledare skall ha sig en riktig gräddfil för att färdas fram, varför kan dom inte åka i vanlig trafik som alla andra människor dom faktiskt företräder.
Besöken har väl dessutom med största sannolikhet både ätit och druckit fint samt vallats runt på vår bekostnad redan.

Ärligt talat är det verkligen nödvändigt att stänga av hela stan för att några välklädda gubbar ska kunna ta sig mellan olika punkter.
bunf:

Vad är problemet? Du som alla andra fick information om detta 1-2dgr innan och kunde troligen ändra dina resplanera i god tid. Detta är inget nytt och kommer säkert hände flera gånger i framtiden.
Eller hur, man fick info i tisdags om att trafiken kommer störas.

"BMW när du älskar att betala"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag blir också helt vansinnig på dess idiotpåfund.
Dock kommer det nog inte vara lika mkt när SE inte längre håller i ordförandeklubban för EU.
MEN:
1. Varför planeras körningarna till och från Arlanda till mitt i rusningstrafiken? Måste man stänga av kan väl resorna planeras till kvällar eller mitt på dagen?
2. Vad kostar detta inte samhället? De brukar ju gilla att räkna all kötid som förlorad arbetstid och på så sätt har det minskat SE´s bnp.
3. Skulle det inte gå att hålla alla dessa möten ute på Arlanda, eller ngn annan gård i närheten, finns väl massor med fina konferensanläggningar ditåt? Måste ju vara billigare att skeppa våra politiker dit, eftersom dessa faktiskt vågar åka utan att vägen måste vara tom?
4. Pressa ner delegaterna i vanliga taxis, eller vilken standardbil som helst och åk i vanliga trafiken, garanterat mindre risk än som ensam måltavla på E4:an...
Det har inte så mycket med "gräddfil" att göra, det är rent säkerhetsarbete att stänga av huvudleder. Eventuella attentat görs oftast med hjälp av snabba bilar med beväpnade fårskallar.
Om inte övrig trafik kan komma nära "besökande digniteter" så minskar risken för attentat. Om det i alla fall inträffar ett attentat så är det lättare att försvara digniteterna och förfölja attentaternas fordon utan att det förekommer vanlig trafik på dessa vägar.

Dessa digniteter njuter inte av att ha en egen fil, dom har detta bara för att det finns sjuka människor som har till livsuppgift att skjuta ner människor som innehar högre poster.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det förklarar inte varför de måste köra i rusningstrafiken...

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
För alla som opererar i Sthlms centrala till södra områden blir det kaos idag - då de dels fortsätter med eskorterna, men också för att ett gäng Taxis har beslutat sig för att belägra Älvsjö mässan i någon slags protest.

Sen den annars så outhärdliga fredagstrafiken - kommer nog att tillsammans med ovanstående samt vägarbeten av olika slag bilda en riktig soppa.

Men jag vägrar åka kommunalt, sitter hellre i min bil och njuter av bra musik - än tar mig fram med buss,tåg osv.. Hellre 1 timme i bil än 15 min i en buss.

Klimatfrågan är till stor del en bluff och skapad av lobbyister - så långt som jag har råd, så kommer jag aldrig att köra miljövänligt....

/Andreas.
Håll till höger eller gasa.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Självklart fungerar det inte att ha ministrar och digniteter från jordens alla hörn sittandes i trafikstockningar och att dom skulle sitta och äta ostron om dagarna för att sedan ta privatjeten hem till slottet låter ungerfär som när svenssons fördommar mot BMW-förare. Hur ofta händer det att de stänger av? Typ Nobel eller stora konferenser som denna och det är absolut inget unikt för Sverige utan det händer i ännu högre utsträckning utomlands. Det finns länder där stadens gator och torg stängs av så fort deras Reinfelt ska köpa en korv.

Att konferensen slutar samtidigt som många slutar jobbet ter sig för övrigt ganska naturligt samtidigt som att alla inte kan lämna landet med ett och samma flygplan.

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Läs bloggaren Cornucopias kommentar om eländet (Han bor dessutom utanför Göteborg, så han är inte ens direkt berörd!)

Länk

Läs också hans tidigare inlägg om hur alla de här mötena borde förläggas i Karlsborg:
Länk
Om man bor i huvustaden som då och då har större digniteter får man räkna med lite "gräddfil"

Jag bor oxså i stan och blir berörd men det är inget som jag ens orkar lägga energi på.

Känns som ett pinsamt "I-landsproblem"

Ni vill leva i ett modernt utvecklat land som bidrar till demokrati och utveckling men ni gnäller som stuckna grisar om det på något sätt inkräktar på ert privatliv när det inte passar er !

Försök se det hela i ett större perspektiv och inse viktigheten och nyttan med sådana arrangemang
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Snacket om säkerhet är bullshit..

Skulle det vara säkerheten som var avgörande så skulle man flyga hela högen till Esrange och ha mötet flera kilometer från närmaste granne och därmed minska risken OCH öka sannolikheten till att polisen skulle identifiera attentatsmän på stort avstånd.

Våra lokala politiker vill helt enkelt ha när dit och hem. Rätt o slätt.
Finns ingen annan anledning till att man inte har konferanserna utanför tätbebyggda områden.

IOFS skiter jag i vilket.. Jag åker tuben till o från jobbet och undviker trafiken på fredagar om jag kan.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
vore det inte smidigare att flyga dem med helikopter till arlanda?
Vore det inte bättre att de fick ett eget pendeltåg? Då belägrar de visserligen älvsjö och centralen men då slipper ju den tunga trafiken lida eftersom de ska åka i rusningstrafik.
jag kan verkligen inte förstå att svenska staten inte kunnat fixa något bättre transportmedel för dessa "höjdare". jag kör som tur är norrut på eftermiddagen, men jag lider verkligen med söderfararna. fyfan för att behöva stå i kö för något sådant. jävla idioti. ta in några helikoptrar istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.