|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har självt haft en 525 med M50B25 som drog en del olja. Ca 3-4l per bilens serviceindikator vilket i mitt fall va ca 1200 mil. Trots det hade jag inga problem med avgasvärden på den under tiden jag hade den. Den förbrände alltså som den skulle. Så något annat med förbränningen verkar fel. Har trådskaparen gjort en diagnos? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Davve: Håller med dej till fullo. Tjejens 320i-02 drog ca 4 lit mellan service intervallen ( 2500 mil ungefär ) ock detta när jag körde på Castrol SLX 0w30 oljan. Efter som min 5a ( 525-02 ) har samma motor typ ock den drar högst 1lit mellan intevallen så tänkte jag testa en annan olja. Sagt ock gjort,köpte Mobil1 New Life 0w40 ock den drar nästan ingen olja alls efter detta ! Men HC värdet förra året var helt i sin ordning så inte vet jag ? Skall bli spännande att se om värdet ändras tills nästa besiktning med Mobil1 oljan i ? Tror inte man kan dra nägra veteskapliga slutsatser utav detta i alla fall om nu värdet skulle vara annat ? HC värdet är lite av magi när det spökar,jag menar man kan byta en jä..la massa utan att problemet löses så inte vet jag ? |
|
|
3-4 dl är ingen större förbrukning på 1200mil. Prova att ohmmäta tändspolarna, för att se om de diffar. |
|
|
3-4 liter. Och som sagt ändå inga problem med avgasvärdena. ------ BMW CS #04839 |
|
| Delorian: Jag är ingen tändspoleexpert men en "ohm-mätning" kan ge en otillförlitlig diagnos. De som sysslar med sånt brukar kolla spolarna med oscilloskop, o ett sådant är ju inte var-mans egendom, dessutom kostar de hyffsat mycket | |
|
Jag provade detta på min då jag inte förlorar något på att prova, det kostar ingenting och man förstör ingenting. |
|
|
Tjo alla... Just fått tag i min första BMW... Dock har jag lite problem med avgasvärderna på den... 2 fel på senaste besiktingen.. 1 HC halt tomgång för hög 2 CO halt förhöjd tomgång för hög CO 0,3 CO 2500 0,5 HC 263 Lamda 1,01 Filter och tändningsdelar bytta.... Ventiler täta.. Olja bytt vet dock inte tillvilken sort... Kat 2,5 år gammal och borde inte vara nått strul med... Mendet vet manjue aldrig =) Detta är också värdernaefterenkontrollbesiktning... Innan denna hade bilen också Lamda Värdet för högt... |
|
| För att tillägga.... Bilen är en 520i -93 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.