AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.779

fick nästan godkänt på besiktningen, 2st dåliga avgasvärden?

Sida 1 av 2
ch
241
chrillej82
BMW 325i E30 -88
Hej!

Va inne på efterkontroll hos bilprovningen idag och fick följande avgasvärden:
Gränsvärden inom parentes).
Har även sökt här på forumet, men ej hittat någon motsvarande tråd med samma värden.

1. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
2. HC-halt tomgång, för hög.

CO = 0,3 (0,5)
CO 2500 = 0,8 (0,3)
HC = 170 (100)
LAMBDA = 1,01 (0,97-1,03)

Följande saker är bytta på bilen:
- Lambdasond.
- Ny olja med filter.
- nya tändstift.
- nya insugspackningar.
- bytt alla slangar till vevhusventilationen.
- kontrollerat på verkstad att den inte tar in tjuvluft runt insug m.m.
- ny lmm.

Nån som vet vad det kan vara för fel?

mycket tacksam för svar & tips... :)

mvh//Chrille

Christian Johansson
Högt HC värde är oftast relaterat till att motoroljan följer med avgaserna ut via kattarna ock på detta sätt påverkar avgasvärdet HC.
Detta kan bero på otäta ventiltätningar,kolvringar alt för tunn motorolja etc.
Drar bilen olja ?
En förtydligande länk.....Länk
Ett klargörande ang den länk jag la in i förgående inlägg...
Länkade bara till den beskrivning som avsåg HC problemet,alltså inget med avseende den produkt som RSV tillhandahåller !!
Läste vidare ang deras "mirakel olja/tillsats" ock tyckte att det liknade lite hokuspokus osv.
Sökte därefter på AP-Forumet om RSV produkter ock mycket riktigt så fanns det inlägg om denna sk mirakel-kur för motorn ;)
Ville bara klargöra detta för att undvika ev missförstånd avseende denna ev bluff-produkt !
ch
241
chrillej82
BMW 325i E30 -88
hej alex!

Bilen drar ingen olja,det är nybytt till 15/40 olja valvoline. Menar du att vanlig mineral-olja kanske e bättre för min motor då den inte är så tunn eller? :)

Kan det ha någotmed katalysatorn att göra?

mvh//Chrille

Christian Johansson
Hej igen.
Ja Du,det där med HC värdet samt de övriga värdena är lite kluriga att bena ut bara så där.
Man kan byta ut ett flertalet grejor utan resultat däribland Lambdor,kattar mm utan förbättringar alls.
E85 är en lösning för vissa,men oftast händer inget med själva HC värdet då Etanolen inte kan påverka ev oförbränd olja som följer med avgaserna ut via avgassystemet.
I ock med att Ditt HC värde är strax över gränsvärdet 100, dvs 170 så är mängden olja relativt liten men så pass stor att det påverkar Ditt/bilens HC värde i alla fall.
Lambda värdet på Din bil är en aningen högt ock detta visar en något för fet inblandning av bränslet men helt godkänt dock.
Ditt CO värde på tomgång är ok,men för högt vid 2500 varv.
Om man skall testa Lambda sonderna krävs att temperaturen är minst 350 grader vid sonderna i avgassystemet ock då bör motorn varvas mellan 2-2500 varv för att sonderna skall nå arbetstemp så att säga.
Det det säger mera är att vid högre varvtal eller belastning på motorn så ökar Ditt/bilens CO värde pga av någonting?
Kanske att ventiltätningar läcker så oljerester följer med in vid förbränningen ock detta bidrar till förhöjda kolväten i avgaserna?
Du säger att bilen inte drar olja?
Detta kan utesluta ev glappande kolvringar där oljan annars kan ta sej igenom ( Skrapringarna eller oljeringarna ).
Däremot så kan läckande ventiltätningar vara orsaken då den mängd olja som slinker igenom är så liten att det knappt märks på oljenivån, men påverkar HC-värdet vid avgastestet.
Detta är som Du ser inte en lättlöst gåta utan det Du kan prova är en något tjockare olja som test.
Oljan skall vara tjockare vid arbettemperatur dvs högre tal efter w, ex 5w50,0w50 typ.
Den olja Du kör på nu är 15w40 dvs tjockare än 5w50 när den är kall men tunnare när den är varm.
Sen kan olika fabrikat på oljan spela större roll än man tror ock vad som är bättre sämre här kan många säkert ha stor åsikt om, men prova Dej fram med en olja som enl specifikationerna är tjockar när den är varmare.
Hur som så finns det ett oljeläckage in i motorns förbränningsrum som bidrar till ett förhöjt HC-värde ock dt gäller att lokalisera vart det kommer ifrån?
Ett läckande avgassystem påverkar CO-värdet endast där syremättnadsgraden är det som mäts i avgaserna,mao hur effektivt bilens insprutningssystem justerar bränsleblandningen i motorn.
Lambda soderna mäter detta ock skickar info till styrboxen som sedan kompenserar Bränsle/Luft-blandningen.
HC-Värdet mäter däremot är de oförbrända kolvätena som finns restat i avgaserna ock sålunda påverkas dessa inte av ev E85 inblandning i bränslet då detta inte kan eliminera de kolväten som finns i avgaserna.
Den skall nog dra rätt bra med olja för att det skall vara orsaken till HC...Har själv en M E34 o som bekant brukar de motorerna vara liite törstiga, mer än på bensin då. Min brukar normalt förbruka ganska exakt 1L mellan oljebytena (ca 800 mil), trots detta hade den 008 i HC senast. Jag skulle testa med en varmkörning enligt följande. Lägg dig på ca 4000 rpm i minst 3-4 mil, kör inte för fort utan mer runt 70-80km/h. Kattarna "värms" bäst just när man kör på detta vis, dvs bilen går förhållandevis långsamt varvid kattarna kyls marginellt av fartvinden, dessutom har du "lagom" strömningshastighet i systemet osv...Jag har varmkört min bil på detta vis innan varje besiktning o den har hittils alltid gått igenom ua.

PS: Har du bytt luftfiltret?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Lambda 1.01 innebär ett litet överskott på syre, troligen pga nått minimalt hål på avgassystemet.

Lite högt CO kan vara en aning fet blandning.

Högt HC är som sagt oförbränd olja ELLER bensin.

En förklaring till det hela kan vara ett litet hål i avgassystemet före lambdasonden som lurar datorn att feta på lite och då ger högre CO och HC som den kanske slitna katten inte riktigt kan ta hand om.

Du montera väl inte en biltema lambdasond?

//Magnus

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Lambda 1.01 är verkligen att bry sig om.

Det som förvånar mig är de höga CO2500 värdet, då tomgångsvärdet håller måtten.

Hade jag varit dig hade jag bytt olja o filter sen hällt i en flaska Ksprit i tanken det brukar lösa biffen.
Innan jag bytte rotor och fördelarlock på min M30 hade jag alltid lite högre CO 2500 än vid tomgång (lite oren gång).

Numera ligger jag på
CO 0,0
CO 2500 0,0
HC 14
lambda 1,00 (aldrig bytt under mina 7 år)

(trodde knappt på värdena när jag fick papperet, frågade om han verkligen avgastestat eller det var fel på utrustningen, hehe)

Värdena har blivit bättre för varje besiktining, så riktig service är viktigt.

Kan det vara dåliga tändspolar? Går den helt jämnt vid 2500?
Tilläggas bör att jag kör på Castrol SLX 0W-30. 30'+ mil. Ingen märkbar oljeförbrukning mellan servicarna. En modern högkvalitativ, "äkta" PAO-/esterolja, är viktigare än viskositeten enligt min erfarenhet. Det finns ju många andra bra oljor, så jag förspråkar inte Castrol specifikt, men har väldigt bra erfarenhet av den, även i en gammal bil.

Är motorn utsliten är läget möjligen ett annat, men då bör den ju renoveras istället för att hälla i beck.
Speedlover: Finns ingen rotor på en M50...Gällande bilen i tråden tror jag att en korrekt varmkörning av bilen borde räcka, värdena är inte så dåliga så man kan misstänka att det föreligger något uppenbart fel...Kan ev vara som 944 säger att det finns nåt litet läck innan sonden på avgas-sidan...
Jag vet att det inte finns rotor, varför tror du jag frågade om tändspolAR?
Speedlover: Jag vet att du frågade om tändspolar, men man kunde få intrycket av att ett byte av rotor o fördelarlock kunde vara aktuellt, är ju inte alla som vet att dessa delar saknas på M50...
Tändspolar, tja kanske...Men då borde han ha nämnt att bilen rycker o har sig, vilket han inte gjort. Jag skulle börjat med det enklaste o billigaste iaf, varmkörning enligt min rek (jag förutsätter att bilen fått "storservice" i övrigt, dvs byte av olja,filter,luftfilter,t-stift), värdena är ju som jag redan sagt inte alls "så dåliga att en varmkröning inte kan få rätt på de"
Hc är oförbränt syre,
Då du bytta lambda och kolla tjuvluft samt insugspackningar så skulle jag gå tempgivaren till databoxen ta bort polen till batteriet och sedan byta den.

Men jag gissar på dålig förbränning, tänspolar kan vara boven.
Glömde bort, kolla även luftläcka innan lamdan, kan vara stort som ett nålsöga.
E3
1.828
E36
USA bilar
HC är inte oförbränt syre! HC är oförbrända kolväten dvs olja elle ri vissa fall bensin, fast bensin brukar ge högt CO istället
Felaktigt lambda beror oftast på läckande avgassystem som ger restsyre i avgaserna
Var lite för snabb, där.

Men det tyder på dålig förbränning.
HC är kolväten och inget annat. Har skolan slutat lära ut naturvetenskap?

H=väte
C=kol

Detta är grunden i bl a alla former av naturliga oljeprodukter. Hela det vetenskapliga området "organisk kemi" är i botten kolväten.

Syre oxiderar och krävs för bl a förbränning av kolväten, vilket leder till bl a CO2, eller CO vid ofullständig förbränning.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Varför kan det bara inte vara en dålig katalysator?

------
BMW CS #04839

En någorlunda frisk/välmående kat-motor med demonterad kat brukar allt som oftas precis ligga precis på gränsen till o klara besiktningen...Hade själv en gammal Passat -91 (1.8, ca 35000mil) med helt tom kat, trots detta var alla värden godkända utom C02 som låg på 0.6 istället för tillåtna 0.3, satte dit en Biltema-kat o alla världen blev 0 utom lambda som var 1...Visst kan en ny kat få ner värdena men jag tror fortfarande att det räcker med varmkörning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.