|
|
|
|---|---|
jalle |
Japp , frågan är som rubriken! Mvh Håkan Bmw cs #2957 |
| Ja det är det | |
|
Nej det är det inte, cylindervolymen är den samma men nix gällande det andra /M |
|
| När jag var på Jarls så frågade jag just detta, och svaret jag fick är ja det är samma motor | |
|
Kolla RealOEM istället för att gissa: Länk -------------------------------- //Lövet |
|
| andreas_lofgren: kan inte du visa mig vart man hittar alpina motorn på RealOEM | |
Gemini__ |
Enl. BMW (el. åtminstone en auktoriserad verkstad) är motorerna identiska. En härlig maskin är det iaf. |
jalle |
Hej igen. Undrar eftersom jag läst någonstans att Alpinan hade problem med topplockspackningarna på V8 an. Och om det problemet även finns på 4,6 is. Nån som vet? Bmw cs #2957 |
|
Tjena! Hittade det här efter lite "googlande" Länk "Motorn är inte utvecklad av BMW:s M-avdelning som man skulle kunna tro utan av Alpina, det lilla företaget från bayerska Buchloe som i årtionden trimmat BMW-bilar. Grundmotorn är den V8 som sitter i 540i, Alpina har förstorat den till 4,6 liter och effekten har ökat från 286 till 347 hk" |
|
jalle |
Tackar , då borde det vara klappat å klart. Nån som har nån koll på trasslet med topparna oxå? Mvh Håkan Bmw cs #2957 |
|
Packningsproblemen på B10 V8 gällde bara de äldre motorerna utan VANOS så som jag uppfattat det. Inför motoruppdateringen till VANOS hade de ordnat tag på bättre toppackningar att använda. jag skulle tro att dessa också används i 4,6is då det är en senare modell och man inte brukar pyssla så mycket med bakåtsträvande när man utvecklar en ny modell, så det ska inte vara några problem. |
|
jalle |
Ok! Alecci , finns det några andra svaga punkter på den motorn man bör kolla? Mvh Håkan Bmw cs #2957 |
|
Inte som är specifika just för M62B46 enligt vad jag lyckats läsa mig till, utan resten är sådant som är gemensamt med M62B44 och beskrivs under Modellguiden för E39 540i här på sajten. |
|
|
Alecci: jag har i alla fall sett åtskilliga B10:or annonserade på mobile som har haft utbytesmotorer och merparten av dessa har varit med Vanos. Dock vet man ju inte anledningen till att dom har fått byta motor. ___ //Ulf |
|
|
Kollade upp informationen jag hittat igen, och jag har nog blandat ihop det där med VANOS-versionen med något annat. I alla fall började Alpina använda andra packningar i 4,6-litersmotorn från och med 2001 och samma packningar används även i Alpina Z8 och BMW X5 4.6is och de nya packningarna är metalliska till skillnad från de äldre som var organiska. |
|
jalle |
Ok! Tackar så hemskt mycket för hjälpen. Är bilbyte på gång. Har faktiskt kollat både på Alpinan å x5:an. Vet att det är som att jämföra äpplen å päron , men så är det. Måste iaf ha nåt att släpa runt en barnvagn i. Är inte direkt nerlusat med läpliga bilar heller. Mvh Håkan Bmw cs #2957 |
|
En fråga bara i diskussionen kring 4,6'an. Det är väl säkert samma block (gjutning och borrning) men är dom verkligen bestyckade med exempelvis samma kolvar, vev, stakar? Hade för mig att Alpinan har smidda grejer i sin maskin, eller har X5'an det med kanske? //mags |
|
|
Alpina kör med egen vevaxel och "egna" kolvar, men vevstakarna ska tydligen vara standard från M62B44. Vad som sitter i X5 4.6is vet jag tyvärr inte. Skulle dock misstänka att BMW där tillverkar egna komponenter efter Alpinas mått för att hålla ner produktionskostnaderna, men det är inget jag skulle ta gift på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.