AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.897

Hjälp mig försäkra en Z4 (fort!)

Sida 1 av 2
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har precis reserverat en Z4 som jag tänkt hämta på lördag. Inget konstigt med det förutom försäkringen. Eftersom detta är en bil som kommer vara avställd långa perioder så vill jag ha tips på försäkringsbolag som har vettiga avställningsförsäkringar. Detta är något som man aldrig kan se på internet som det verkar och jag kan inte sitta på jobbet och ringa runt.

Jag letar alltså inte efter lägst premie utan snarast efter de bolag som har bra villkor på avställningsförsäkringar. Jag vill exempelvis kunna ha bilen avställd i veckorna för att sedan ställa på bilen på helgerna. Detta gör exempelvis min bror på IF, någon som vet om detta funkar på alla bolag? Atava har det inte vet jag.

Bäst premie hittils har Trygg-Hansa gett mig, någon som vet om det har en vettig avställningsförsäkring?

--------------------------------
//Lövet
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har haft Trygghansa en del och när jag ställer av brukar det komma ett brev om att bilen nu är försäkrad med en avställningsförsäkring.

Min E30 är avställd med halv-försäkring:

Omfattning Självrisk Pris per år
Avställningsförsäkring

Trafikförsäkring ingår ej

Halvförsäkring 473 kr
- glasskada 1 500 kr vid byte
- räddning 1 500 kr
- stöld 1 500 kr
- brand 1 500 kr
- krishantering ingen självrisk
- maskinskada se villkor
- rättsskydd 20%, lägst 1 500 kr

______

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det där låter ju jättebra weeman!

Det jag vill kunna göra är att ställa på bilen när jag ska använda den och sedan ställa av den när den står still med automatiskt skifte däremellan och utan att försäkringsbolaget tar en massa avgifter för det. Jag vet ju att det kostar 50kr till transportstyrelsen, men det struntar jag i.

Blir nog ett samtal till Trygg Hansa snart.

//Lövet
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Andreas vill du dela med dig vilken Z:a det blir ?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte förrän jag handlat ;-)

//Lövet
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Nackdelen är ju att många bolag skickar tillbaka pengar när du ställer av den för att du då har en billigare försäkring, sen får du en ny faktura när du ställer på den...... Du får förhanla bort det
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om man har autogiro, funkar det då?

//Lövet
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har man autogiro från TH så sätter dom in pengar på kontot igen, men det sker med viss fördröjning. Så om du ställer av och på några gånger under en månad så korrigerar TH automatiskt via autogirot (med fördröjning), men det blir nog rätt belopp draget i slutändan. Samt att du kommer få massa brev hem, varje gång du ställer av/på (ändrar försäkringen).

______

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kanske det är värt i och för sig. Det känns bara dumt att ha en bil påställd hela tiden som kommer användas enbart på helgerna och aldrig annars.

//Lövet
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Om du köper den via firma - så är väl det billigaste alternativet att ta en "prova på försäkring" IFs kostar ju 1230kr för 6 mån. Så kan du inför nästa höst hitta det bästa alternativet.

/Andreas.
Håll till höger eller gasa.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Just den här firman hade inget avtal med någon "prova på" försäkring, jag har redan frågat.

//Lövet
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
"Prova på" försäkringar brukar vara kopplade till tex SEB om man tar finansieringen via dem.

/Rickard
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finansen i det här fallet går via Santander och de har inga sådana tjänster dessvärre.

//Lövet
Perfekt tid att fynda Z4 :D
Jag har TH för min Z4 som just nu är avställd, tyckte deras villkor var riktigt bra, dock hade de inte den lägsta premien
Av och påställning fungerar smidigt men premien blir dock något eftersläpande i tiden..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Okay, det låter faktiskt som en okay uppoffring för att komma ned i premie. För mig är också Trygg Hansa billigaste ändå ;-)

Synd att Vesta från 1/10 slutat nyteckna försäkringar för annat än Nordea kunder. De hade annars riktigt bra priser.

//Lövet
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är Vesta helt bakom flötet? Säga nej till kunder som inte har en viss bank?
Vesta brukar ha bäst premier för mig, och hittills trevlig kundtjänst...

______

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja, de är från och med 1/10 "bakom flötet". Jag hade dem tidigare så jag är inte helt glad över förändringen.

Visserligen går det ju att öppna ett konto i Nordea och stoppa in 2kr men jag orkar inte springa runt och trixa.

//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Eller tar man Bmw-originalförsäkringar, de var så billiga nu när jag försäkra M3:an så det är knappt att man ens behöver ställa av den för vintern....

5700kr-HELFÖRÄKRAD-HELÅR!!

Mvh Peter

michael.anki
5700:- är ett mycket bra pris, själv betalar jag 8688:- Helföräkrad-Helår,det är på vesta.

Skall absolut kolla Bmw originalförsäkring nästa år när bilen skall ställas på igen.

Bmw idag Bmw imorgon
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Lövet, blev det någon Z4?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.