AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.608

Snöflinge-knappen AC, kan den alltid vara Off?

Ni
966
Nip
320i-04
Läst handbok men några frågetecken kvarstår.

Är det skadligt att snöflingan är avstängd?
Läste någon tråd med någon som haft det av på vinterhalvåret och fick problem när han skulle använda den sedan.

Mår sas den biten bra av att vara på lite då och då?

Jag har sett det som en lösning för mig att slippa ögonproblem för luften blir så torr med avfuktningen på hela tiden. Fått köra ögonskölj allt oftare. Är c:a 1.5t per dag i bilen. Har pekat luftutsläpp åt sidan, defroster av och all luft till benen men det funkar inte i alla väderlekar utan defroster.

Eller mina ögonbesvär, kan det vara bakteriehärd i filtret för luftdelen?
Att det inte är luften i sig, utan att den är full med bakterier.

Har Inspektion II på gång nu om några veckor så då skall väl något filter bytas om jag minns rätt.

Går all luft genom eller förbi filtret när snöflingan är av?

Det verkar i alla fall som att ögon trivs bättre med snöflingan av.

Kan någon förklara detaljerna vad effekten blir med avfuktning bortkopplad, också ev. problem med AC senare som kan uppstå vore jag tacksam.

Tack.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är bra om kompressorn till kylningen får gå ibland, därav kör många med snöflingan året runt. Dock måste temperaturen överstiga 5-7°C för att kompressorn skall koppla in. Därför kan man ta för vana att köra "snöflingan" någon minut i veckan vid varmt väder eller om man parkerat i garage. Torkningen sker då kylningen är inkopplad och luftens fukt kondenserar i elementet för kupéluften. Avfuktningen sker efter filtret. Filtret filtrerar all inkommande kupéluft.
Ni
966
Nip
320i-04
Klara besked.
SuperJätteTack.
/Lasse
Ni
966
Nip
320i-04
...nje, nästan----

I handbok står att snöflingan fixar att alltid avfukta inkommande luft för att sedan värma till inställd temperatur.

Med av avfuktningen avstängd:

Vid kallare temperatur än inställd värms luft upp.

Och vid varmare än inställd kyls luft av till inställd.

Eller är hela ACn avstängd vid snöflinga av?
Snöflinga av = kompressor startar aldrig.

Snöflinga på = kompressor startar vid behov (förutsatt att systemet är intakt, tex systemtryck, temperatur osv)
Ni
966
Nip
320i-04
Tack.

Så klimatdelen funka hyfsat även med snöflinga av - yttertemp alltid lägre än inställd kupétemp - bara att tillföra värme olika mycket. Som bil utan AC.

Andra tider när yttertemp högre än 21 grader blir det tji inställd temp med snöflinga av.

Får väl se om filterbyte gör det till mer uthärdlig luft eller inte.

Köra mer med taklucka öppen sommartid får det bli annars.

Om det nu inte finns någon justering hur mycket avfuktad luften skall bli för ACn då?

Det borde det finnas.
Torr och stickig luft får man om man kör med konstant återcirkulation. Du har väl inte den på? Om du har återcirkulation på auto, är ett tips att stänga av det helt.
Ni
966
Nip
320i-04
Tack, det skall jag kolla.

Har nog knappt rört den knappen som modifierar återcirkulation och den är släckt - auto förmodligen eller av - vet inte.

Det är väl den som har 3 lägen om jag minns rätt.

Men ju mer jag tänker på det kan det vara för j-a snålt med fuktighet satt på ACn helt enkelt. Har inte märkt att bmw:n är bättre på att hålla rutorna rena från imma - snarare sämre än någon bil jag haft. På morgonen får jag så här års köra med torkarna på hela tiden för ytterrutan blir ogenomskinlig på nolltid. Även automatiken för intervalltorkaren slår till hela tiden i det läget.

Vet inte vad det tyder på egentligen.
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Vad jag har hört, vet inte om det stämmer är att om man har klimatanläggning (inte vanlig ac bara) så är det skadligt för anläggningen att vara avstängd längre tider (därför kör jag alltid med den på). Även att det inte finns någon egentlig anledning att stänga av den för att spara soppa för att den bara går in när det behövs, alltså sparar man bara soppa väldigt varma sommardagar, om man känner för att svettas i bilen då dvs.

Sedan angående avfuktningen håller jag med fullständigt! Har jag 2 personer i baksätet så tro fan att det är imma på alla bakrutorna, dock kör jag på Auto läget, skulle man skruva upp flåset lite ordentligt så blir det troligtvis bättre, men lite kasst med tanke på hur långt tekniken kommit att en så pass dyr bil inte klarar av att hålla rutorna fria från imma :P jag har klimatautomatiken btw!
Det som jag märkt både på e46 och e87 är att det lättare immar igen om man kör med automatisk återcirkulation. Inte testat på e91:an än.

Oavsett om man har klimatautomatik eller manuell AC , mår AC-anläggningen bäst om den ofta motioneras.

Nip: När ingen lampa lyser är den avstängd. Det är knappen med 2 runda cirklar, vara den ena har ett A i sig.
Nip-

Du kan ha rätt om att BMWs klimatsystem inte motsvarar resten av bilen. Bland det första som slog mig när jag köpte A6:an var hur pass mycket bättre klimatsystemet fungerar på Audin. Kyler snabbare, värmer snabbare, håller bilen fri från imma, luften känns på nåt mysko sätt bättre.
Dock så köper man inte en bil för dess ACC-anläggning, så njut av BMWn!

Vorsprung durch freude am fahren
Ni
966
Nip
320i-04
Tack folks för feedback.

Då vet jag att det är inte bara prat att AC trivs bäst om den motioneras regelbundet.

Vet inte om inställningen av AC är att den kyler ner för långt för att avfukta föööör bra, men det borde ju gå att ställa in tycker man. Får se vad verkstaden säger när jag gör II:an snart.

Med BMWn så ser man helt klart fram emot att åka bil hela tiden.

Man åker vl bra i många bilar idag, men BMW har attityd på någe sätt och massor med omsorg och finesser jag aldrig gissat jag skulle bry mig om. Övriga märken är profillösa näst intill.

Så jag njuuuter mest hela tiden. Har man inga ärenden skaffar man sig....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.