AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
894

Hjälp mig identifiera ljudanläggningen

Har eventuellt tänkt mig att byta ut min bandare mot en CD-spelare, då jag börjar bli trött på CD-växlaren som sitter i. Så jag har börjat sätta min in lite i ämnet, och har sökt i forumet här på Autopwer. Då fann jag följande sida:

Länk

Problemet är att exakt den anäläggningen som jag har är inte med där. Jag har något liknande den som kallas "BMW Business RDS mit MID" (3:e uppifrån på vänster). SKillnaden är att på min så har jag ytterligare 4 knappar på bandar delen. (bl.a balance, och bass). Då till mina frågor.

1. Är det ej någon standard "uppsättning jag har?
2. Ni som ej har de 4 knapparna jag pratar om, var justerar ni ljudet?
3. Måste jag ha en cd likt andra bilden till höger? Var kan jag justera ljudet annars?

Tack på förhand
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Du justerar ljudet med Business CD:ns "TONE" knapp. Kommer fram menuer i displayen.
Då borde ju jag kunna köpa en CD utan de fyra knapparna?
Njae. Det saknas vissa modeller i länken. Det du har är en Business, och då har man tone-balans-fader osv som direktknappar på spelaren, vilket syns på bilden med "Business CD-RDS mit IRIS".
Det är Professional-modellerna som har en funktionsknapp på spelaren och med manövreringen på MID-panelen. Du skall ha samma spelare tillsammans med din MID-panel osv.

FP
Håller inte med riktigt drä. Finns ju bilder på buisnness utan knapparna på spelaren oxå: BMW Business CD RDS mit MID
Jepp, vilket är fel info i länken.

FP
Du har fel. Kolla länken nedanför, det står buisness jkart och tydligt på den spelaren.

Länk
Beror på årsmodellen ( står längre ner på sidan ju!!)

"Fader,Balance,Treble,Bass bzw. Tone Knopf:
Die Radios gab es zu Beginn der 5er E39 Bauzeit mit Tasten für Fader,Balance,Treble und Bass. Während den Produktionjahren wurde (wann?) umgestellt auf bloss noch einen Tone Knopf. Die Bedienung der oben genannten Funktionen läuft seit daher über's Bedienteil.
Radios mit oder ohne diese Knöpfe können problemlos gegeneinander ausgetauscht werden, das Bedienteil passt sich automatisch an und erlaubt die jeweilig nötigen Einstellungen vorzunehmen. "
Jepp, stämmer.
Jag bytte själv från kasett till CD för runt 8 år sedan. Då vill jag minnas att det inte fanns Business-spelare med bara tone-knapp osv. Det finns en stor mängd varianter, i mitt fall är t.ex MID-panelen separerad från spelaren, även fast det ser ut som en enda enhet som på länken ovan när allt är monterat i bilen.
Huvudenheterna gör av Philips, Blaupunkt och Becker, kanske det beror på vilken tillverkare också, vad man kan kombinera osv.
Det finns även en liknande sida (officiell, från BMW) med svart/vita bilder som visar upp varianterna för E39. Jag hittar den inte just nu, kanske den kan kasta lite ljus över det hela.

FP
Höll även jag på med det däringa kladdet när E39an köptes 2002, slutade med en CD-Växlare i skuffen
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Mitt system finns inte heller med på sidan...

Har/hade en bandare med de fyra knapparna (bass, treble, balance och fade) med MID av modell tredje ovanifrån (om man kollar första länken) med CD-växlare.

Har nu installerat en CD som ska kunna läsa MP3 osv men inte fått det att fungera riktigt som det ska av någon mystisk anledning. Väldigt annorlunda symptom...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.