AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.700

BMW 525xi -06 nollställer datum, klocka och trippdatorn vid start varför?

Me
3
Merkki
525xi -06
Hej!
Jag har en BMW 525xi inköpt för ca 4veckor sedan.
Verkat som spänningen sjunker vid start för datorn nollställer datum, tid och tripp.
Är lite irriterande då det händer ofta.
Batteriet är ca 3 veckor gammalt.
Någon som vet varför detta händer?
Jag har garanti kvar så jag vill ha lite info så dom får fixa detta innan.

BR/Micke

har varit med om att generatorn har orsakat liknande fel. nummer 1 är att göra en diagnos på bilen (i displus helst) och se om det ligger några relevanta felkoder. Även startmotorn har gett likande symptom även om det inte historiskt sett varit sådana felbilder!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har batteriet exakt samma kapacitet som det gamla ??

Om man byter batteri i en E60/61, och man monterar ett klenare/starkare batteri än vad som satt org, måste bilen programeras, så den vet om detta, annars laddar den inte korrekt!
Me
3
Merkki
525xi -06
Tack för er svar!
Skall be dem kolla alla alternativ som ni föreslagit.
Jag vet att det har inte gjorts någon omprogramering efter batteri bytet.
Måste kolla vad dom satte i för batteri och om det har samma prestanda o.s.v.

Verkar mysko. Spänningen sjunker ju ett par volt vid start även med fullt friskt batteri, särskilt om vintern, detta skall inte påverka några system i bilen. Dessa är designade med detta i åtanke, annars skulle det inte vara så skoj... Generatorn kan vi nog inte lasta för detta heller, den börjar inte jobba förrän några sekunder efter start.
Även med avvikande batterikapacitet sker laddning (och start) osv, däremot programmerar man in kapaciteten för att systemet skall mäta in/urladdad kapacitet på rätt sätt.
Först med riktigt dålig laddning i batteriet får man protester från startmotorn vid startförsök, den brukar klicka fram och tillbaka, den går inte in och kör fast som på äldre bilar.
Frågan är om värdena för tripp osv nollställs ens om du kopplar bort batteriet helt en kort stund? Det känns som det är nåt annat som går in och stör ut funktionerna.

FP
Me
3
Merkki
525xi -06
Lite mer info!
Jag har fått ett felmedelande engång på skärmen som sa.
"Extreme Discharge In Battery"
Tror att det kanske hör ihop med detta men som sagt det har bara visat sig en gång och det försvann av sig själv.
Detta hände efter batteri bytet.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Trilskande IBS antagligen:

Länk Länk Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.