AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.775

Backade emot med hyrbilen, kostnad?

an
19
anderna
320i Touring, 2009
Har min 320i inne på verkstad, fick en 318 som lånebil (av sixt genom mobile care).
Lyckades givetvis backa emot en stenmur och "ruggade upp" den nedersta plastdelen bak på bilen. Inte så mycket men ute på kanten så det syns. Självrisken är på 3000. Är det billigare att försöka fixa detta innan man lämnar tillbaka bilen eller vad tror ni?
Roffa1
Det sista alternativet lär nog bli billigast.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du lär inte få göra ett dugg med den bilen på egen hand. Risken finns att du behöver betala självrisken ändå när de upptäcker att bilen varit skadad och sedan lagad.

--------------------------------
//Lövet
Kolla vad som står i "lånebils avtalet". Du har ju faktiskt inte hyrt bilen utan lånat den. Har du däremot hyrt den så är du rökt...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Antagligen har han juridiskt hyrt den till en kostnad av 0kr. Men som sagt, kolla vad det står i avtalet.

//Lövet
an
19
anderna
320i Touring, 2009
Alltså jag lär ju få stå för självkostnade det tror jag inte mobilecare tar. Jaja, läropengar kallas det visst. Bara hoppas att jag får tillbaka min bil (320i Touring -08) snart. Hackade som fasen plus att motorlampan tändes så det var ju bara att lämna in den.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Är de en lackad detalj?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Nej, du ska inte "ordna" detta själv. Har hyrbilar på jobbet, och om en kund själv "lagar" ev skador icke fackmannamässigt får de betala självrisken.
Roffa1
Om det lagas "snyggt" innan bilen lämnas tillbaka, så finns det ingenting att upptäcka.
an
19
anderna
320i Touring, 2009
Gory: Den delen som är av plast längst ner på baken.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur är det tänkt att du ska hinna få en tid för lack under hyrtiden? Åtminstone där jag bor finns inga tider på flera veckor hos lackverkstäderna.

//Lövet
gO
1.407
gOry
335i Touring
Därför jag undrade ifall den var lackad med de har jag inte fått svår på ännu, annars hade de ju bara vart och beställt en ny del på bmw och tryckt dit!
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Är det inte bara att krypa till korset, ring hyrfirman tala om som det är och att du kan erbjuda dig byta plastdelen själv. Det är ju inte precis som att växellådan rasat och du ska "ordna" det själv.
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Beror på hur mycket skadan blev men främst ur uppmärksamma de på sixt är. Jobbade på Hertz för några år sen. Väldigt få av skadorna som bilarna fick kunde vi härleda till någon hyrestagare. Vi hade aldrig tid att se över bilarna på detta sätt. In i tvätthallen snabbspola av och ut på nästa hyra.

Vi lagade inte små repor samt bucklor på bilen. Vi dokumenterade sakerna när vi upptäckte de för att "skydda" nya hyrestagare. Sedan åtgärdade vi alla småfel då bilen skulle säljas.

Du kan nog spela dum och inte låtsas om denna skada. Parkera bilen så att skadan syns minimalt.

Sen om det är rätt eller inte, det beror bara på ditt eget samvete.
an
19
anderna
320i Touring, 2009
Well, trevligt med många svar. Min bil blev klar igår så jag lämnade tillbaka hyrbilen och betalade självrisken. That's life.
Min bil hackar iaf inte längre. BMW påstod att det hade att göra med bensinkvaliten, att nånting hade täppts igen (jag lyssnade lite dåligt)?? Borde inte alla bilar hacka isåfall? Jaja, dom hade bytt nåt tändstift och motorlamell samt nåt filter.
Roffa1
anderna: Vore av stort intresse att få reda på vilket bensinbolag du använder dig utav? Vill helst slippa att spridarna blir igentäppta p.g.a bristande bränslekvalite' (undrar även vilket oktantal du tankar 95-98?)
an
19
anderna
320i Touring, 2009
Tankar alltid på Shell, Blyfri 95.
Var nog spridarna han pratade om nu när du säger det. Tjänar man på att gå över till 98?
anderna > men en standardbil som din 320i kommer du inte att märka ngn skillnad. Ref, automotorsport (eller TV) gjorde ett test för ngr år sedan. Du testades en 911, ars effekt ökad ett par procent.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.