|
|
|
|---|---|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Detta händer mig varje år tydligen. Så här efter sommaren när man kör på med mer värme igen så hör man tydligt hur vattnet porlar in i kanalerna och där kör det runt hela tiden - högt&tydligt. Inatt när jag tankade så hade jag motorn igång då den ännu knappt hade hunnit bli varm och när jag kom in i bilen igen så gick nålen mot rött ett tag men stabiliserade sig ganska direkt. Jag började rulla med koll på nålen och då stack den till rött igen varpå jag stannade direkt. Då återgick den till "klockan 12" och jag testade att köra iväg igen. Det hände ingenting och den gick jättefint. Då kom jag på att jag hade samma problem förra året och då både med 740in och 750in(båda E38or) samtidigt. Av en händelse så hade jag båda bestarna ute 2 veckor och de pep för low coolantlevel samma dag. Båda fick byta kylarvätska. Händer detta er med varje höst? Vad ska man göra för att slippa detta? Jag hittar inte på forumet att man ska behöva byta eller lufta systemet varje år. Tack. |
|
Tror att det kanske kan vara lite trögt att få snabba svar vid 3rycket på natten. Hade själv inga problem med det på min E38. En gissning kan jag kosta på mig. Borde ha läckt ur värmepaketet under sommaren så att det kommit in luft och nu när du drar igång värmen igen så kommer luftfickorna ut i kylsystemet och bilen går varm. |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Ska man byta kylarvätskan eller bara lufta systemet då? Har verkligen ingen annan råkat ut för detta? Inte meningen att tjata.... |
|
Jag har aldrig haft dessa problem på min 740iL -99. Jag har förvisso hört det porlat i kylar eler AC-systemet någon gång, men minns jag rätt så ska det stå nåt om att det kan vara normalt (beroende på VAD som är orsaken givetvis) i instruktionsboken till bilen. Min tempmätare är fullkomliogt klippstabil vid "kl 12" och har aldrig gjort några märkliga utslag eller utslag alls. Bara från kall upp till kl 12 efter en kort stund när man startat den kall. Om du inte har någon läcka på något vis så skulle jag tro att det kanske är en för dålig/felaktig luftning av kylsystemet som kanske är boven. Dessa bilar/motorer är rätt kluriga att lufta på RÄTT sätt, och många verkar göra fel trots att de tror de luftat riktigt, så även jag första gången. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
de bästa du kan göra är att provtrycka systemet på en bilverkstad,har du något läkage borde de komma fram,annars får jag hålla med föregående talare.en vild gissning,de kan inte vara termostaten som blivit knepig?hade ett liknande fenomen med en 735a,tempen var uppe på nästan rött och sen gick ner på normal nivå.bytte termostat och de blev bra.men som sagt en gissning bromsen är fartens värste fiende |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.