|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Kom ihåg att du är en VIP på verkstan! Det är ägare av 7-serien som Verkstan ska tjäna de stora pengarna på! Komplexa bilar, ägare som vill att allt ska vara perfekt och som inte tvekar att öppna lädret! |
|
|
Jag har haft min 740 inlämnad på verkstad, imorgon ska min 745:a in. VIP kanske stämmer i bemärkelse att man får bra kundservice, dyrt? Nä, jag har mestadels åkt Volvo innan och jag tycker det är billigt! Grattis till nya bilen! Jag köpte min E65:a för ca 1 vecka sen och är toknöjd! Länk till min finns här: Länk Vad fick du betala för att ändra röststyrningen till Engelska? Jag ska få pris på det, tydligen en styrenhet som måste bytas för att det ska gå att ändra. |
|
| Jag ska få pris på det imorgon, ska det stå. | |
|
1500kr kostar det. Styrenheten byts inte ut, mjukvaran i den existerande ändras till engelska. Vi ändring av språk så uppdateras all annan mjukvara med. Det var inget jag bad om utan det var en del av det hela för att kunna ändra spåket. |
|
|
Att man blir någon slags V.I.P hos verkstaden för att man har en E65... Det stämmer väldigt bra för mig. För första gången så har jag fått ett visitkort och påpekandet att är det något så är det bara att ringa. Det samma gällde när vi skulle bestämma när bilen skulle lämnas in på verkstaden. Frågan var inte när dom hade tid utan när det passade mig. Jag vet inte, men jag känner mig inte bekväm i denna nya situation. Tycker inte det känns rätt. Har tidigare haft E38 och E32 i 7serien och även E34 och även då välutrustade men kanske något risiga. Inte fick jag detta bemötandet då. Men, BMW verkstaden som jag har lämnat in bilarna till tidigare har haft en annan ägare. Numera så har BMW i Kalmar en ny Återförsäljare och verkstad. Dock så har en hel del av personalen "följt med" till nya BMW, Autogruppen Ab. Men visst, jag kör på som vanligt. Tar med verstadskillen ut och lyfter på huven och skruvar bort lite kåpor och så för att visa vad som är fel och vad jag vill att dom ska fixa. |
|
|
Det är väl bara att gilla läget!! ;-) Själv har jag bara positivt att säga om den tidigare verkstaden (Automax) och det är väl den tidigare verkmästaren Lars som nu är chef på det nya stället. Jag har alltid fått ett mycket bra bemötande av honom men det kan kanske bero på att dom första två BMW bilarna jag hade var M3´or och det kändes oxå som om man var lite "VIP". Lite OT kanske.. |
|
|
Har inte upplevt att man blir VIP direkt, men visst får man extremt bra service, det får man! Sen om det beror på E65 eller om det generellt är så bra service på M-bilar det är jag inte helt säker på, men jag upplever som att jag alltid fått riktigt bra service där. 1500kr och endast mjukvaruuppdatering, det låter bra det! Då ska det göras, ska hämta ut min plastmatta till bagagen idag, samt boka tid för språkbyte, den förstår inte min knackiga tyska och ibland hänger jag inte med när han svarar :D |
|
|
har nu varit i kontakt med BMW, några 1500kr för att byta språk på språkstyrningen handlar det inte om. Det rätta priset är 10 400kr, styrenheten måste bytas och sen ska det programmeras om. Detta gäller alla E65 fram till 2005, från och med då räcker det med att programmera om utan att byta styrenhet. |
|
| Med andra ord, jag kommer ta fram min något ringrostiga tyska och fortsätta prata tyska med bilen ;-) | |
|
Om du har möjlighet, ring en annan BMW verkstad så ska det nog lösa sig med språkbytet. Dom måste uppdatera alla bilens mjukvaror först, därefter kan dom ge sig på att ändra språk i röststyrningen. Allt detta för 1500kr |
|
|
ajhp, Du har inget att vara obekväm över. Var glad över att dom ser dig som en VIP och tänk hur hemskt det vore om dom behandlade dig som skit istället. Du har rätt till den för du äger BMW:s lyxmodell, förvisso inte den senaste men iaf, och bilen är inte lastgammal så njut över hur mycket god service du får så länge du får den. |
|
| ajhp --> jag får ringa runt och testa lite, men M-bilar hade varit i kontakt med BMW i Tyskland som jag förstod det och fått detta besked. Är du verkligen helt 100% säker på att det går att göra som du säger? | |
| Så är det röstmodulen måste bytas det räcker ej med en uppdatering av mjukvaran den info har jag också fått. | |
| Mmm jag är också rätt säker på att så tyvärr är fallet. M-bilar i Eskilstuna brukar ha BRA koll, så jag tror faktiskt dom när dom säger att modulen måste bytas. | |
|
OK, kan vara så att det är ni som har rätt. Läste dock en del om röstbyte innan och fick uppfattningen att det bara var för verkstaden att byta ut mjukvaran. När ställde mina frågor om röstbyte så frågade verkstadschefen årsmodell på bilen och svaret blev att visst går med ändring i röststyrningens mjukvara men det blir till uppdatera allt övrigt i bilen innan det slutligen går att ändra röststyrningens mjukvara. Jag har inte fått hem bilen ännu men meddelar slutresultat när den är tillbaka. |
|
| Det är årsmodell 2005 och framåt som man kan byta språk på röststyrningen genom att enbart uppdatera programvaran. Om det är en 2004 du ska köpa så krävs det modulbyte även i den. 10400kr går det på totalt. | |
| Inga bilder än? | |
| Märkte av VIP-konceptet i fredags, bokade verkstadstid för 745an på M-bilar, jag var välkommen från och med måndag. Jag sa att jag tar gärna direkt på måndag, kan lämna in bilen runt kl 8, "du får komma precis när du vill" :) | |
|
Följande hittades dock i en färsk tråd angående service på en 330. - Ja vi är lediga båda två så vi kan komma när det passar er. - Då gör vi så här. Ni kommer vid klockan 12 på fredag och så tar vi in bilarna och tittar på dom och under tiden så bjuder vi på lunch på scandic som ligger här bredvid. Så när ni har ätit klart så är vi lagom klara med era bilar. Of an infinity of typewriting monkeys, one will produce a masterpiece. Internet proves this wrong. |
|
|
och en 528 e39... Of an infinity of typewriting monkeys, one will produce a masterpiece. Internet proves this wrong. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.