AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
47.379

Nu är E66 på väg till sitt nya hem.

Sida 4 av 6
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
(Philip Sahlsten) värmeratt fanns ej som tillval på originalratten?jag har originalratt o rattvärme.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Glöm detta såg att du hade en annan bil.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jag vill också se bilder på bilen, får dock vänta tills jag har en fungerande kamera.

Den riktiga kameran är kass, lös bara ett vitt sken i den. Den har barnen fått den som leksak.

Kameran i mobilen då, tänkte jag idag? Jo, där saknades knappen för avtryckaren upptäckte jag idag.
Matte Kvack;

"jäkla nazist-grej av svenska staten för att ha kontroll över folk",
"och sååå kan vi ju inte ha det i lilla sverige)",
"De nya svenska reglerna är bara för att ha (KOLL) och jäklas inget annat."

De nya svenska reglerna gäller ju faktiskt inte bara i Sverige utan det är väl mer eller mindre standard, dessutom är det väl rätt så rimligt om man ser till brottsbekämpning etc att man behöver originaldokumenten. Vidare är det ju inga konstiga regler, det står ju klart och tydligt på Transportstyrelsens hemsida vad som gäller, läser man importreglerna en gång kommer det knappast gå någon förbi vilka handlingar som krävs.

Politiskt är det väl rätt så rimligt att det finns kontroller kring hur många bilar man får ta in och tjäna pengar på, vi lever ju i ett land som (likt alla andra) inte ser positivt på svartjobb och det är ju i praktiken vad organiserad bilimport skulle vara om det inte fanns några sätt att övervaka det. Skulle säkerligen göra en och annan löntagare irriterad om man kunde importera och tjäna hur mycket pengar som helst på bilar utan att det beskattades.

Inte heller förstår jag ditt argument med "kron-kalle", det är väl rätt så logiskt att egendom man besitter kan bli föremål för utmätning om man har skulder? Det är också en ganska grundläggande del för samhällsbyggnaden, det har väl inget med import av fordon att göra.

Dock väldigt skönt att det löste sig denna gång.

Nä att tjäna pengar i Sverige har alltid varit "fult". Fri företagsverksamhet är ju hemskt:):)
Dock är dem som importerar för första gången endast medvetna om de nya (för oss gamla importörer) krångliga regler. Och får följa dem.
Dessutom så led inte ekonomin när det var gamla regler minsann:):)
Sverige är också det endaste land i hela världen där en staliginstanns får sätta "betalningsannmärkningar" på folk utan stöd i grundlagen.
Thats Shit..
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Visst är det för sjukt att man inte ska kunna försörja sig som kriminell och tjäna lite svarta pengar utan att staten ska sätta stopp för det med en massa besvärliga regler!

Har själv startat eget och blev faktiskt positivt förvånad hur smidigt det gick att registrera firman och skaffa F-skattsedel. Två timmar på internet så var det klart!

Skatteverket har varit mycket hjälpsamma och tillmötesgående för att hjälpa en förvirrad nyföretagare.

Sen är det en inte lika angenäm upplevelse hur mycket skatt man sedan får betala ;)

Ursäkta OT!
Nu är ju diskussionen mer politisk men det är väl knappast fult att tjäna pengar i Sverige, nog för att vi lever i ett land som oavsett regering är väldigt socialdemokratiskt men att det är fult att tjäna pengar vet jag inte. Hela poängen med reglerna är väl också det att importverksamhet i näringssyfte skall ske i företagsform och inte privat.

Jag håller med om att reglerna är speciellt krångliga, jag håller på och reggar in min andra importbil nu och jag tycker egentligen inte att det är några större konstigheter, det står ju väldigt tydligt i de pappar man skickar in vad som skall vara med och vad som skall vara i original, extremt tydligt. Men jag håller ju med om att det är underligt att man måste skicka in originalet så tillvida att det ju faktiskt kan komma bort i posten, och då har man ju problem. Det borde ju räcka med att man skickar in en kopia som sedan verifieras med originalet vid regbesiktningen.
"Politiskt är det väl rätt så rimligt att det finns kontroller kring hur många bilar man får ta in och tjäna pengar på, vi lever ju i ett land som (likt alla andra) inte ser positivt på svartjobb och det är ju i praktiken vad organiserad bilimport skulle vara om det inte fanns några sätt att övervaka det"

Kom igen Jabbal, det är dags för dig att släppa hörnflaggan nu... :)

Sen Sverige blev en del av Europa på 90-talet var en av dom största förändringarna (och incitamenten, utöver fred) en öppen inre marknad, både för varor och tjänster.

Det innebär faktiskt, det spelar ingen roll vad du eller någon bitter kommunalpolitiker tycker, att det är INTE längre upp till myndigheter att lägga sig i och försöka kontrollera vad du handlar i Tyskland, lika lite som dom har någon rätt att granska och beskatta vad du handlar i grannkommunen Nacka. Öppen marknad, PUNKT.

En stor skillnad med detta är att det indirekt skickar tydliga signaler till slapparslen att sluta suga sina nektar från andra, flitigare bin. Lata människor tvingas lyfta sina parkerade betongarslen och måste ut och arbeta och göra rätt för sig. Dom kan inte räkna med att leva på avundsjuka längre.

Eller om du fick som du ville, skulle du då vilja sätta upp tullar och straffskatter så fort någon åkte och handlade en toarulle i Nacka, grannkommunen? Tänk så många politiker och tjänstemän som skulle kunna få nya (totalt improduktiva sammhällsmässigt) arbeten på det viset?

Jag tror både du, och dessa "löntagare" du talar om inser att det inte är logiskt att göra så. Detta må ha varit S dröm på 70-talet, att dubbelbeskatta handel - men det är en polistisk dinosaurie. Gammal och död.

F.ö. vill jag önska trådskaparen lycka till med sin import, skit i Jabbals avundsjuka "löntagare" och Svenska avundsjuka. Trevlig kväll på er. :)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är problemet med vissa här? Självklart krävs det en ursprungskontroll av en bil innan den registreras för att kolla att den inte är stulen.

Ingen människa som importerar bilar ärligt kommer att drabbas av problematik kring kopierade regbevis.

-------
//Lövet
Lövet, vad är problemet med dig? Antingen har du inte läst vad frågan handlade om, eller så har du inte fattat.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det lustiga är att i en del trådar klagas det över att internationella ligor som stjäl nästan nya bilar, fraktar dem till andra länder, byter identitet för att sedan helt lagligt sälja dem vidare.

I den här tråden är "ursprungskontrollen en jäkla nazist-grej av svenska staten för att ha kontroll över folk".

Är det inte vettigt att ha noggrann ursprungskontroll som försvårar legalisering i bilar som stulits i andra länder? Jag skulle även vilja se en noggrannare kontroll av mätarställning i samband med import.

ajhp : Har du fått ordning på regbeviset?
sh
11
shadowmix
750IAL 1996
Bilder,
Det är vad jag skulle vilja se. Vore mycket inspirerande att se pärlan.

Kanske överflödigt att nämna att vi pratar om en snubbes import av en bil.
Att kalla sverige för nazistland...
(om någon vill öppna en riktig härdsmälta så googla "Quandt nazi")

Det finns för övrigt ett "import" forum.

Skriv där.

Jag vill se bilder

Hälsningar Fredrik
Lite nya regler för import skulle inte skada. TEX
Fax är ju godkänd som laglig hantering av dokument, varför inte faxa en kopia av briefet först till transportstyrelsen. Sen kan de ju vända och vrida på ursprungskollen bäst de vill.
Sen lämnar man briefet till bilprovningen vid regbesiktning, då skulle man inte må dåligt av att ha lita till posten som kanske slarvade bort allt.
(varvid man då blev FUCKED BIG TIME)
2 man kan lämna briefen på nått transportstyrelse-center och få ett kvitto på det efter inscanning etc..Då skulle man känna sig tryggare också.

Steaman: Alla datorsystem inom EU är så utvecklade att det inte finns stulna bilar med omgjorda reg-bevis längre.Fatta det, det finns endast i de närliggande på-väg till EU länder samt i liten skala i öst. (förutom i ryssland där skiter de fullständigt om bilen är stulen) Men hur många köper bilar därifrån??
SL500; och där kom den, bara för att jag har en annan syn på vissa saker är jag avundsjuk... på vadå? En tio år gammal BMW värd mindre än en Toyota Yaris? Icke, även om jag tycker att det är en fin bil. Fånigt, jag är inte det minsta avundsjuk på någon här inne, denna diskussion har ingenting med min politiska övertygelse att göra men om det nu är så viktigt, jag är varken VPK eller S. Nu har vi ju valt att bo i ett land med ett väldigt högt skattetryck, och vare sig man gillar det eller ej tycker jag inte det är ologiskt att det finns någon form av kontroll av import etc. Det är ju inte importen i sig man vill komma åt utan den något modernare versionen av Ärliga Harry med kontroet på fickan. Fri handel har vi ju faktiskt så tillvida att du får importera bilar ganska obehindrat, utan tull etc, men att man inte kan importera hur många bilar som helst med syftet att sälja och tjäna pengar är ju inte helt ologiskt, du får ju inte importera/sälja andra saker heller utan att ta upp det som inkomst. Sen att det inte finns riktigt samma kontroll på alla områden är ju en annan sak, men det beror nog mer på rent praktiska anledningar.

Man får ju inte köpa/sälja bilar affärsmässig här hemma heller, varför skulle man få göra det vid import?

Reglerna är ju varken svåra, ologiska eller speciellt besvärande... sånär som på att ursprungskontrollen är lite osmidig med tanke på att man måste skicka in värdepapper då det torde räcka med en kopia.

Vad är det du finner så besvärande med reglerna, vad måste ändras för att nå en fri marknad? Ursprungskontrollen innebär ju dessutom en säkerhet här hemma, för den som köper bilen i andra hand. I och med att vi inte har en gemensam europa-registrering inom EU är det väl ganska rimligt att registreringens äkthet kontrolleras när man ändå byter land på bilen.

Matte Kvack; ja, där håller jag med dig, en förbättrad hantering är önskvärd. Men, "Alla datorsystem är så utvecklade", tja, det kan ju lika gärna handla om svenska privatpersoner som blivit lurade till att löpa en stulen bil, med ett förfalskat eller stulet regbevis.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Åter till ämnet..
Då har äntligen Orginal regbevis kommit från Tyskland. Allt såg rätt ut och jag har redan skickat in dessa till Transportstyrelsen för ursprungskontroll.

Ett par kopior togs av dessa innan jag vågade skicka in det.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
På torsdag är det dags för registreringsbesiktning.
Att göra den ordinarie besiktningen i samband med registreringsbesiktning var inte möjlig varken i Kalmar eller Växjö. Får se vad dom säger på plats om det går att ordna.
Fick hemskickat Intyg om Registreringsbesiktning så jag kan köra dit och har idag ordnat med tillfällig trafikförsäkring. Det var knepigt eftersom det verkar som att det inte är så vanligt.
De flesta vill inte, andra kan och då i minst en månad, vissa dyra. Ringde sist upp mitt lokala försäkringskontor och dom fixade en "endags försäkring" till och från registreringsbesiktningen.
Kostnad: 0kr
Hur har det gått med din nya bil?
Allting till belåtenhet?
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Allt gick bra. Inte en anmärkning på något. Fick visa han som skulle sköta allt hur man växlade och ställde in säten m.m. Det var kul. Kom över ett par besiktningsmän till och tittade på, dom hade tid då det var rätt ödsligt i hallen denna dag.

Men visst, lite fel har jag på bilen trots allt. Något elektriskt. Rätt vad det är så slocknar instrumenteringen, under en otroligt kort tid och knappt märkbar, när man kör.
Ibland i denna korta micropuls av strömlöshet så uppfattar bilen då att det är något fel som dynamic drive, abc, växellåda, farthållare eller något annat som bevakas av datorn. Väldigt irriterande. Värst beter sig bilen när batteriet är fulladdat..

Fel batteri i bilen kan vara en orsak, man måste ju programmera in batteribyte och typ om det är gjort.
Generator? Tja kan vara vad som helst.
Ska in med den till verkstaden på torsdag så får dom kolla upp det och uppdatera bilen samt byta språk i röststyrningen med.

Annars så är den helt fantastisk nu när man har lärt sig allt.

Den har som sagt lite felbyggd bagagelucka precis som E38án. Det blir mycket gärna isbildning mellan bagagelucka och bakrutan. Det låter ibland inte bra att varken öppna eller stänga bagageluckan, öppning och stängning sköts dessutom helt automatiskt.
Shit vad tekniskt avancerad och komplex en E65/66 är. Hoppas bara att den tål tidens tand väl och att ägare av äldre E65 slipper dyra problem med sina bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.