AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
47.381

Nu är E66 på väg till sitt nya hem.

Sida 3 av 6
Spännande läsning. Jag kunde få känslan att det var jag som köpt den. Just det där att man är ensam på grusplanen och lastbilen åker. Känslan att det här är min bil. Samtidigt otroligt närvös att något ska vara på tok med bilen, och sen upptäcka att allt är som det ska. Måste vara en härlig känsla.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
väldigt närvöst må jag säga,man vet ju inte vad de finns för ev olika fel.
Kul att du vill dela med dig av ditt bilköp ajhp. Du har en skön och underhållande berättarstil, man blir sugen på mer och börjar t.o.m längta efter en E65:a
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jisses vilken dag.

Skickade in mina och bilens dokument för ursprungskontroll förra veckan, idag kom brevet med beskedet:
- Ej godkänd. Skicka in registreringsbeviset(fahrzeugbrief) i Orginal
Jag var då på väg hemifrån när jag plockade upp brevet från brevlådan, skulle in mot staden och under hela färden så dyker tankarna upp, lurad, blåst, något är fel.. Men varför skickade dom då vinterdäcken i efterhand om de var oseriösa??

Väl hemma så ringer jag genast handläggaren på transportstyrelsen och frågar vad som är fel?
- Du har inte skickat in registreringsbeviset i Orginal, säger hon.
- Men det har jag väl ändå gjort, jag har kopior på den hemma och är säker på att du har fått denna förklarar jag.
- Nja, börjar hon och jag råkar avbryta henne nervös som man blir.
- Vad är det annars jag har skickat till er om inte registreringsbevis?
- En kopia av registreringsbeviset säger hon och förklarar att den jag har skickat saknar vattenstämpel och de färgade gröna fälten.
- Jahaaa, vad ska jag göra nu då eftersom jag är säker på att jag inte har någon annan, detta är de papper jag har fått.
- Du kan ju alltid åka ner med bilen till Tyskland och eventuellt fixa det där. Vi kan inte göra något. Måste ha Orginalpapper.
Samtalet tar slut efter en stund.

Går igenom hela bilen en gång till efter fler papper och hittar absolut ingenting. Inte bland bilpapperspärmen heller.
Drar iväg ett mail till försäljaren i Tyskland och förklarar att han endast har skickat en kopia, inte orginalet. Begär även läskvitto på mailet och jag får bekräftat att han har läst mailet. Får däremot inte svar på någon timme.
Kollar in deras sida och det finns bara en bil till salu där, förut över hundra.
KONKURS är min tanke. Nu sitter jag i skiten. Finns ingen som bryr sig om läget längre...
Vad ska jag göra nu?? Sälja bilen i delar eller vadå?

Drar iväg mail och fax till så många kontakter jag hittar till företaget. Bingo!! Försäljaren kontaktar mig och förklarar att han missat ge det till Chauffören, registreringsbeviset ligger hos honom och han skickar den på måndag.

På fredagar uppdaterar dom billagret på sin sida och nu några timmar senare finns åter 130st. bilar till salu.

Ska det vara så här nervöst första gången man importerar en bil?

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Det ska vara lite spänning det ordnar sig ska du se.
haha gud vad nervöst:):)..Vilken jävla miss av transportföretaget, körde du med eurotransport?? De missar aldrig nått sånt där.
Samtidigt så är ursprungskontrollen en jäkla nazist-grej av svenska staten för att ha kontroll över folk. Jäkla dåligt egentligen, säg tex att du får p-böter på en bil du har i sverige, sen importerar en annan.
Tja vad hindrar dem att kontakta kron-kalle som sen tar din importerade bil, och säger slanta eller så är den förbrukad??? Tycker vi ger med oss för lätt med nya regler etc.
Importreglerna med bilprovningen som fixade allt var bra. Men då fanns det ju ingen koll på hur många bilar man importerade/tjänade pengar på (och sååå kan vi ju inte ha det i lilla sverige):):)
Dags att hitta på nya regler och jäklas med bilentusiaster. Tänk själv alla bilar man köper från handlare i tex Tyskland , är nog faan kollade så att de inte är stulna. Annars så skulle de inte ligga i deras system och ha skyltar till bilen.
De nya svenska reglerna är bara för att ha (KOLL) och jäklas inget annat.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vad har dina svamliga åsikter att göra med att bilfirman glömt att skicka med originaldokument att göra? Självklart måste transportstyrelsen basera ägandet på originaldokumenten!

ajhp: det går säkert bra och grattis till en härlig bil!

ajhp. Du skriver verkligen bra. Du skulle kunna skriva en roman.
Steaman: förut så behövdes ingen ursprungskontroll, då lämnade man bara briefen direkt vid reg-besiktning. Hade man felaktig brief alt kopior så fick man tillbaka de dokument man hadde direkt. Sedan kunde man annvända kopiorna/de dokument man hadde till att skaffa nya i Tyskland.

Med det nya systemet med ursprungskontroll, så betyder det att vilka dokument du än skickat in, så är några fel, så får du inte tillbaks något alls.
Då står man där med skägget i brevlådan, i våldet på transportstyrelsen.:):)
DVS synd för dig för i Tyskland får du inga nya brief utan några kopior/dokument alls.
Vilket mitt svamlande betydde att jag "led" med ahjp för att han som förstagångsimporterare hadde otur. Men nu löste det ju sig ändå. Toppen!!
kunde gått illa och stått där med en oregbar bil.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du skriver:
"jäkla nazist-grej av svenska staten för att ha kontroll över folk",
"och sååå kan vi ju inte ha det i lilla sverige)",
"De nya svenska reglerna är bara för att ha (KOLL) och jäklas inget annat."

Det okunnigt svammel!

Matte Kvack,

det gjordes en ursprungskontroll på reg bes förr i tiden också, den kostade 1000kr, så du har fel i att igen ursprungskontroll gjordes då.

Steaman; tycker du har enormt dålig stil som inte kan ha överseende med att andra inte är lika perfekta som du, och dessutom begår det största etikettsbrottet - att känna dig tvingad att läxa upp andra i en oförskämd ton.

Skaffa ett liv!
Riktigt trevlig och välskrivet. Vore riktigt kul att få se bilder på bilen! Håller med Smilla, känns som det är jag som importerat bilen.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Lasse-SL500: Om du läser inlägget och trådskaparens problem ser du att det utfall på staten, det vill säga oss alla som är delaktiga i det demokratiskt samhället, inte har någon substans eller relevans i frågan! Det kan bara betecknas som svammel. Varför ska man fördärva en bra tråd med hätska utfall på samhället!

AHJP : åter igen grattis till att allt löste sig, hoppas lite bilder kommer så man får se skönheten..

Simon-en: Visst fick man betala för regbesiktning/ursprungkontroll förut också, skillnaden var att man fick regnr direkt vid bilprovningen. Samt att man fick tillbaks papprena "på plats" om man inte hadde alla i ordning.
Detta sker ju tyvärr inte idag.

Steaman: " utfall på staten"::) haha!! Du kanske borde byta ner dig till en TRABANT ist..Mitt inlägg var endast ett konstaterande att vissa lagar och förordningar är kläckta av mindre vetande människor.
Och alla förordningar är inte (BÄST) för att de är kläckta av "STATEN":):)
Och mitt inlägg har visst stor relevans, om man läser noga så fick man reda på hur "illa" det kunde gått för AHJP om han inte haft lite tur nu.
Kan berätta om en vän till en vän, som tog in en bil från tyskland.
Bilsäljaren missade att skicka med briefen han också. Sen svarade han inte på mail/fanns inte på firman etc..Killen fick sälja bilen i delar pga det nya "systemet" i vår härliga "statliga demokrati"
Så kan det gå..
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Matte kvack, det låter som det var något skumt med den bilen, hade handlaren haft briefet hade han ju skickat med det.

______

Weeeman: snarare så att han kursade firman antagligen, och tog bort bilen som förlust på nått sätt.Jag vet inte..
Vet bara att många har haft problem med nuvarande regler etc.
Vet bara att har du en gång skickat in de dokument du har, tja är nått fel kan du bli riktigt stekt. För du får aldrig tillbaks dem, så du kan ta tillbaks bilen till tyskland och reda ut ärendet där.
MAO det gäller att vara x-tra nogrann nuförtiden, vid import från tex tyskland.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
AHJP: vart är bilderna?!?!?!?!?!?!
Lite sent ute här, men stort grattis till bilen. Jag såg precis utrustningslistan och den är så omfattande att man häpnar. Det är alltid något som saknas naturligtvis.

I mitt fall är det också dubbelglas, värmeratt (fanns ej som tillval på originalratten), elrollo i bakrutan osv. Jag fick dock ändå utökat läder, alcantaratak, DSP, stora ljudanläggningen.

Jag ser fram emot bilder på din nya bil. Mycket nöje!

BMW CS #1812

Ja nu är man bildsugen..vill se skicket båda inne och ute.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.