AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.024

Kupefläkten går upp och ner i varv 318 e46 -01

E6
32
E60oa
3.20i -11
När man startar bilen och kör iväg så fungerar fläkten som den ska (har den alltid på tvåan) efter nån mil så ökar fläktvarvtalet så att det motsvarar läge fyra. Efter detta kan man vrida reglaget hur som helst fläkten går ändå på maxvarv, stannar endast om man sätter den på nollan. Väntar man nån mil till så går den ibland tillbaka till läge två. Skumt!! Någon som vet vad det kan bero på??
Hade samma problem på min -01 i somras. Men kanske lite lindrigare än du. Även om min inte körde fläkten på max så märktes en viss förändring i fläktstyrkan då och då. Dock det riktiga problemet visade sig vara att fläktarna kunde sättas på för fullt när bilen var avstängd och nycklarna inte var i. Öppnade bilen en dag och fläktarna blåste storm i kupén.

Det är sannolikt även i ditt fall ett fläktmotstånd som behöver bytas. Kostade ca 1500:- vill jag minnas och när bilen inte startar på morgonen efter att fläktarna har varit på hela natten kommer det kännas ganska billigt...;)

Finns massor att läsa om du söker på fläktmotstånd. Lyckatill!
När jag kollade här på forumet finns det till och med en gör det själv guide för hur du byter om du är flink i fingrarna. Då skulle du komma undan med 750:- enligt guiden.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.