AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.869

Har du hög bensinförbrukning i din 325xiA touring?

Sida 1 av 2
mt
7
mtb
325xi Touring -06
Hej! Jag har just köpt en 325xi touring -06 och blev förvånad över bensinförbrukningen. Verkar hamna runt 1.4/ milen vid rätt blandad lugn körning. Är det nåt man kan göra något åt? Har tankat 95 oktan.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Inte rimligt alls, borde ligga runt litern.
Prova tanka 98 oktan istället.

"BMW när du älskar att betala"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
mtb:

Kör du mycket i rusningstid runt Stockholm? Köer och ryckig trafik kostar soppa...

Mvh
mt
7
mtb
325xi Touring -06
Jag är inte nyblivet bilägare. jag vet att det kostar att gasa, att köra korta sträckor, kallstart osv.
Det som gör mig förvånad är att min "nya" bil drar så mkt mer än mina tidigare bilar vid samma typ av trafik.
Roffa1
Det är väl så att både automaten samt X-driven drar mera soppa. Vet ej om touringen är lite tyngre med? Du får nog räkna med drygt litern per mil.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
mtb:

Förbrukningen kan nog tyvärr ses som "normal" i Stockholmsrusning, men kolla gärna upp om felkoder finns hos BMW - se till att de gör en PlusDIS, ett slags expertsökning, och se till att du får en utförlig lista på allt om de hittar nåt.

Om det var en BMW-firma du köpte bilen från så borde de kunna bjuda på en avläsning, och även om den inte är gratis så kan det "betala sig". Fel som dyker upp inom 6 månader anses ju ursprungliga och ska lagas på firmans bekostnad.

Om inga felkoder dyker upp så tycker jag att en avgasmätning är på sin plats för att se att avgasreningen funkar 100%, om den också är perfekt så har du iaf kollat allt...

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nu kommer jag inte ihåg vad han heter men det finns en exakt tråd om en kille som var missnöjd med sin förbrukning på E90 325XiA. Sök runt lite på forumet.

--------------------------------
//Lövet
Roffa1
Han med cigarren;-)
Roffa1
Tror jag hittade rätt: Han heter visst Gunget. (bif länk)

Länk
mt
7
mtb
325xi Touring -06
Har redan tidigare majlat honom, men han har inte svarat än. Han hör väl av sig när han vaknat.
Terry N
iof en 330 (258 hk) manuell (ej X) men den drar ca 1,4 i stan, blandat 1,0, motorväg ca 0,8. Då med mer gas än normalkörning, (har bara haft den 3 veckor) så det blir väl att man testar snålkörning lite senare :)-
Roffa1

Min 330i (272hk) aut inkl x-Drive, ligger under litern vid stadskörning. Visseligen lugn körning. (under inkörningsperioden;-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Stadskörning innebär medelfarter under 30 km/h för att det ska vara "på riktigt". Inte för att vara elak, men jag tror inte Örebro klassar in där ;-)

--------------------------------
//Lövet
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Ja, vad man menar med "blandad körning" etc är ju otroligt indivduellt i såna här diskussioner. Både beroende på var man bor/kör men också körsätt. För mig vore det en dröm att nånsin komma under litern vid "stadskörning" som för min del mest sker i och kring Stockholms innerstad. Och då har jag varken automat eller x-drive.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Roffa1: Min 330xd steptronic ligger inte under litern vid endast statskörning.

MVH Christofer
Roffa1
crille82: Jag är själv förvånad, men den nya 272hk motorn skall enl uppgift vara extremt bränslesnål. Får se om förbrukningen ökar när man snart får börja gasa fullt ut;-)
jo
8
joppepi
325xiA Touring -02
mtb
Köpte likadan fast 02:a för 1 vecka sedan och hittills chockad över förbrukningen.
Körde upp till Konsum ett par kilometer t.o.r. Färddatorn visar nästan 1,6 L /mil, visst kallstart och några stopp för färdgupp men hallå.........

ti
47
tigrrr
325xi Touring -06
Har en likadan. Drar ca 1.2-1.3 98 oktan i Stockholmstrafiken under normal körning. På landsväg får jag ner förbrukningen till 0.75 om jag sätter på mig gubbkepsen och lyssnar på P1 :)
Låter högt. Min drar 1.1 i snitt på sommardäcken 18", och nu ligger den på 0.91 i snitt på vinterdäcken som är 16". Då är det X och Steptronic samt kanske 70% landsväg och 30% stadskörning.
st
43
steveson
bmw 325 xi touring 06
tror att det ej är något onormalt har en liknande förbrukning som dig .hadde en e46 325 förut ej x den var betydligt snålare .märkar tex att e90 med x och automat är 200 kg tyngre än e 46.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.