AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.702

Servon trög när den är kall. vad för fel?

Li
35
Lind4hl
523i Touring -97
hej, litet problem med bilen..

Styrservon är trög när oljan är kall, men blir bra när bilen gått en bit/oljan nått rätt temp.
har bytt behållaren med filtret i samt olja utan att det hjälpte, nått tips? vore kul att slippa byta hela pumpen..

tack på förhand!

Bmw 523 Touring "barnvagsracer"
Audi Rs2 lekbil
Li
35
Lind4hl
523i Touring -97
ingen som har ett litet tips ens??
Hej.
Upplever själv med min 525-02a samma fenomen faktiskt som Du beskrivit här ovan.
Till min skall det vara den gröna oljan ( Citroën Olja enl min BMW verkstad ? ) som skall fyllas i servoburken.
Den drar ingen olja eller läcker men den känns trög även vid en jämnförelse mot tjejens 320i-02 som är lättare i styrningen.
Nu på vintern åker jag Audi 100 2.6e -93a ock den har lastbilsservo !!
Den är äckligt stark vid direkt jämnförelse så det var väldigt ovant till en början,men väldigt bekvämt när man väl vant sej vid den :)
Nu bävar man inför sommarsäsongen 2010 när man måste börja styrketränar igen inför påställningen av pärlan ;)
Tyvärr var detta inget svar på Din fråga mer än att jag upplever samma sak med min e39a.
Hoppas någon har ett tips att ge oss.. :)
aa
11
aand
325i -87
320/325 -83
Byt till ATF olja i styrservon så ska du se att det blir bättre!
aand: Du skall vara medveten att fel olja i styrservot kan få packningarna att rasa i styrservot med läckage etc som följd !

Lind4hl: Kontrollera innan Du fyller på med olja att det är rätt typ av olja som Du fyller på med !
Är etiketten grön på styrservo/oljebehållaren ( Det står följande: CHF 11S ONLY ) så skall Du använda Castrol LHM ( Grönfärgad Servo-olja )
Är etiketten röd/orange färgad så är det ATF oljan Du skall använda !!
Li
35
Lind4hl
523i Touring -97
får kika på styrservon imorgon då så jag fått i rätt olja...
Li
35
Lind4hl
523i Touring -97
står ATF oil only på locket på behållaren, och det var det som hälldes i, hmm
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kan vara fukt i oljan. Vet inte om det går byta all olja i servot.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Vid byte. Skrev nyligen detta i min blogg:

"528:an har skrikit i servon ett tag, nu fick den en översyn på servosystemet. Jag tömde servon på olja, kapade av lite på slangändarna och på med nya slangklämmor. Kollade samtidigt att servopumpen satt ordentligt. I med ny olja, sväng - sväng - sväng och så ut och testa. Gött, nu verkar allt vara normalt igen.
Läckage är nog den vanligaste orsaken till servoproblem, min läcktye lite i alla anslutningar såg det ut som."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.