AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
884

växelspak sviktar i materialet E30

st
33
styx
325ix Touring -89
M3 Touring -98
528iA Touring -98
325i -89
Som rubriken, dvs när jag skall lägga i backen sviktar materialet i spaken, det känns som att materialet i spaken böjer sig. Satt med spaken i knät innan backen gick i, och nu är det nog inte långt kvar innan den går av.

Är det en ny spak som på bilden nedan jag behöver för att lösa detta?, känns jobbigt att behöva putta bilen varje gång jag skall backa :-)

Länk

Är det någon som vet vad det kan vara eller haft liknande problem, överlag är växellänkaget lite sladdrigt, men det är ju bussningar som behövs bytas.
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Hade problem med min spak. Där så tog spaken i panelen varje gång backen skulle in. Men konsolen rörde på sig så backen gick alltid in.

Bytte iallafall enligt bilden.
Nr 19, 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12, 11 samt 6 (ett kitt fanns hos Länk.

Nr 8 (ny ca 300 kr hos bmw) hade en gummibustning gått sönder, där "pinnen" gick in i hålet. La bitarna mot varandra och satte in en massa silikon som fick stelna innan jag monterade ihop allt igen. Nu känns de mycket bättre.

Pallade upp bilen runt om, lossade lite på avgassystemet och tog ner värmeplåten. Annars behövde jag inte ta bort mer delar, men va lite trångt! Observera att det är skillnad på vilken årsmodell man har, vart vist ett skifte kring -88. Samt att nr 17 var svårt att få ut ur nr 13. En tång med vikladspets användes för att knuffa ner nr 17 så en annan tång kunder dra ut den (17). Samt att nr 18 måste bort före denna procedur.
st
33
styx
325ix Touring -89
M3 Touring -98
528iA Touring -98
325i -89
ok, tack för tipset, då skall jag ringa bmw och beställa lite bitar. Får se hur nr: 8 ser ut då jag river ner det.

//
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Länk

Denna beställde jag. Är visst en org. produkt, bmw bör ha den. Bör även vara org reservdels nr. Prova och se, samt jämför pris ;)

Art nr: GBE3086

Flera av mina delar såg helt okej ut. Men bytte allt då jag ändå hade allt samt plockat isär spakstället. Min bil har gått ca 18500 mil. Men beror väl mer på körsätt än mil.
st
33
styx
325ix Touring -89
M3 Touring -98
528iA Touring -98
325i -89
Det visade sig att det var växelföraren som hade gått av, precis vid anslutningen till lådan. Nr: 10 på bilden Länk

Svetsar ihop den och byter lite andra delar då jag ändå har sakerna nere, beställde även ett par delrin bussningar från specialsvarv så det kommer bli tight och fint!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.