|
|
|
|---|---|
Naddet |
Hey. Skulle ut en sväng idag, det första jag möts av är att stereon inte fungerar. Den nedre"menyraden" är ej belyst, men byter man till exempel till läget BC så fungerar den nedre displayen hur bra som helst. Har kollat säkringarna 25,43,44 i handskfacket och ett par stycken ovanför batteriet och alla är hela. Även batteriet 'lyser' fortfarande grönt i kikhålet. Dessutom är jag lite fundersam över symbolen med en klocka & |-> som alltid blinkar i den översta menyraden. Vad betyder den? Tips? |
Naddet |
Här ser ni klart och tydligt problemet. Radioläge: Länk BC-läge: Länk |
Naddet |
Ingen? : ( |
Naddet |
Okej, eftersom ingen verkar veta något om detta fel så är min nästa fråga. Vart sitter radiomodulen i min bil, "stereopaketet" är business. |
|
Radion sitter uppe framför den öppningsbara luckan, och innehåller även kasett eller CD-spelare. Det är en vanlig burk i DIN-format men utan front, eftersom manöver och display sitter i MID-panelen. Klocksymbolen har jag för mig har med ev. kupévärmare att göra. Jag hade testat att göra en batterireset, lossa minuskabeln en kvart osv. En hel massa småfel kan resetas på detta sätt. FP |
|
Naddet |
Ehm okej. Alltså, med radio menar du då radioenheten? Om inte så förstår jag inte riktigt vilken del du menar. Jag öppnade facket där på vänster sida i bagageutrymmet där cd-växlare osv sitter, bakom cd-växlaren sitter en enhet som det går in en herrans massa kablar i, på en sida av den ser det nästan ut som det sitter kylflänsar, är det radioenheten? Jag vet inte riktigt vart man ska börja felsöka, men att kolla så att den är hel är väl kanske nr 1? |
|
Med radio så menas radioenheten, yes, var det inte så som frågan ställdes? Det du hittar där bak verkar vara en förstärkare, möjligen telefonmodulen om du har en originaltelefon. Ett enkelt sätt att lokalisera just radion är att följa antennkabeln, som alltid är en c:a 5mm tjock kabel, grå eller svart. Jag tror du bara hittar klenare kablar osv där bak eller? Om du hade haft en monitor/navi osv där fram så hade radion suttit i skuffen. FP |
|
Naddet |
Okey. Jo, det är radiomodulen jag leter efter. Jag hittade en bild på ett annat forum, är det detta som är modulen? Länk |
Naddet |
Här är några foton jag tog ikväll. Jag undrar över vad det är för något. Länk Länk Länk Länk Mvh. |
|
De första tre bilderna är telefonen. den sista är förstärkaren. Radion sitter fortfarande framme under luckan tillsammans med spelaren. FP |
|
Naddet |
Hej igen. Nu är det såhär, jag har gjort ett förmodligen (?) väldigt kostsamt nybörjarmisstag. Skulle loss med radioenheten, så jag tog bort volymknappen och började leta efter rätt storlek på torx'en. Väl funnen så börjar jag skruva lite försiktigt motsols men inser då att den inte vill, så jag tar i för fullt och vips så har vi fått ett runt skruvhuvud. Lagom sur som man blir så far jag in till staden och köper mig en skruvutdragarsats, även känt som grispitt. Vid detta tillfälle tror jag fortfarande att det är en skruv jag har att göra med, och jag börjar genast gänga in nyss köpt verktyg och försöker vålda ut "skruven" vilket bara leder till en fin liten hög spånflisor bakom volymknappen. Går in och läser lite här på forumet (Vilket jag borde gjort innan jag ens börjat skruva) och inser att det är någon form av axel som åker tillbaka, man ska bara vrida ca ett kvarts varv motsols, och jag har alltså malt ner detta skruvhuvud/axel ja, kalla det vad ni vill.. till botten. Så nu är det då komplett omöjligt att få ut radioenheten den vägen, är det ens möjligt att få ut den på annat sätt? Jag har typen business med vanlig bandare och mid-panel. Kommer jag bli tvingad till ett byte av hela mid-panelen eller går den befintliga att rädda på något mirakulöst sätt? Sätta dig en ny axel kanske, ja jag vet inte. Jag skulle vilja ha in en stereo i bilen, t.ex kenwood. Vad krävs då att göra, måste jag byta ut alltihop till professional med cd istället för bandare som jag har nu. Mvh. |
|
Jag har inte testat men gör så här: Lossa listen längst ner på mittkonsollen (innehåller ev. även mugghållare). Stick in ett par fingrar och tryck ut klimapanelen, den är "bara" snäppt fast i konsollen. Ev. kan du få in något tunt vid sidorna av panelen och få loss den på detta sätt också, men det finns risk för märken osv. Väl ute med klimapanelen så kan du möjligen känna dig fram uppe vid MID-panelens vänsterkant och komma åt den fjädrande spärren som håller denna låst. Om du stoppar in en liten inspektionsspegel med lyse så kan du kanske se spärren och peta undan denna. Drag samtidigt i volymrattens axel så kommer MID-panelen ut, spärren fungerar som en vanlig fjädrande låskolv i en dörr osv. Därefter har du access till stereon ovanför: Du ser ett par insexskruvar längst ut, dessa lossas ett antal varv utan att tas loss helt, därefter drar du ur stereon. FP |
|
Naddet |
Okej, tack så mycket, ska prova detta imorgon. Men vad tror du om axeln då, måste jag byta hela mid-panelen eller kan axeln som jag malt ner till spån bytas ut på något sätt. Iofs så spelar den ju ingen större funktionell roll om jag får stereon att fungera, men det är ju ändå något man vill ha åtgärdat. Mvh. |
|
Kan inte svara på om det går att byta den lilla axeldelen eller hela låsmekanismen. Skulle tänka mig att allt sitter fast i fronten men MID-panel inklusive volymratten och display osv går nog att separera från denna. Du ser hur det är konstruerat när du väl får loss panelen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.