|
|
|
|---|---|
|
Har en 523Ia som går upp i normaltemperatur på tomgång men vid körning sjunker till det blå fältet. Min första tanke var termostaten. Någon som har någon annan tanke. Jag läste någonstans på forumet att man bör byta termostathuset vid byte av termostat eftersom det är av plast och lätt kan börja läcka. Stämmer det? Jag trodde att de var av gjutaluminium. Min tredje fråga gäller luftningen. Sitter den på huset? Är de svårluftade? Min tidigare E28 var väldigt lättluftad? Till sist. Bilen är en 97 som gått 16400mil. Fullstämplad servicebok från BMW. Bör jag byta vattenpump och expansionskärl och lock och hela köret. Jag har förstått att en del anser det. Men det bär mig lite emot att byta något som verkar fungera? | |
|
Ja du bör byta termostathuset. Problemet är att spänningarna i det efter alla temperaturväxlingar gör att det slår sig när du monterar bort det , därefter spricker det vid återmontering. |
|
|
All right. Jag köpte en termostat på mekonomen men de hade inget hus. Var köper man lämpligast och vad kostar det. Jag har lärt mig att inte vara dumsnål när det gäller bilar men jag tänkte ändå att man borde kunna prova att återmontera så ser man väl om det spricker? Eller märks det först när det är för sent? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När du ändå håller på att blaska med glykolen så byt pumpen också kostar typ 700-800. Annars är det den nästa gång. Termostathuset ska Alltid bytas ! 150-160 kr på BMW. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jaså, det rör sig inte om mer pengar än så. Vad säger ni om kylare och expansionskärl och spännrullar? Jag har bara ägt bilen sen i söndags men jag förstår enligt servicerapporten att kylvattennivån ibland varit låg. Det kanske är helt normalt? |
|
|
På termostathuset sitter en gjuten packning som smälter ibland så det finns flera anledningar till att byta huset. Sedan kan det vara idé att byta locket till expansionskärlet om du får problem med luftning då ventilen kan kärva fast. Locket är billigare på BMW än Mekonomen. Titta också noga på kylarens övre anslutning (plast) efter sprickor. Spännrullarna går att fettfylla med en spruta om de gnisslar men inte är glappa. Här har jag skrivit lite instruktioner för att byta spännrullarna: Länk och Länk ___ Min bil: Länk |
|
|
Ett par veckor sedan bytte jag kylare med expansionskärl, vattenpump, termostat och termostathus. Beställde delarna i Tyskland för den totala kostnaden ca 2300 kr inkl frakt. Inte illa, tycker jag. Remmar och rullar byttes inte för att de såg friska ut och ingen gnissel hördes. Luftningen gick bra och glykolnivån är stadig. Inget lock byttes heller. Orsaken till kylarbytet var självklart ett läckage vid nedre vattenslang under expansionskärl. |
|
|
Har köpt en nytt hus också. Återstå att se om jag får ångra mig. Tack för alla kommentarer. "Bemu", får man fråga var du beställde delaran ifrån? 2300:- låter väldigt billigt. |
|
|
jag har bytt allt det du nämner på min e39. Finns ett utmärkt mektips här på AP. /johan |
|
|
Tyska ebay rules, när det gäller att handla billigt, så att säga. Kylaren är denna från företaget ATP-Autoteile: Länk Kostnaden 95 €, frakt ca 20 € Resten köpte jag på AC Parts: Länk - Termostathus 12 € - Vattenpump 47 € - Termostat 22 € Kostnader 81 €, frakt ca 20 € Totalt: ca 216 € Leveranstid en vecka, vilket också stämde bra -> helt nöjd med köpen. |
|
|
Tackar för alla ovanstående tips samt mekartipsen då jag har dessa problem med min bil.. speciellt värdefullt med bemu`s länkar då allt blir billigare..än å köpa bara en kylare på tex mekonomen :) va lite krångligt med tyskan men nu e grejjerna beställda å hoppas på tur när reparationen börjar så tack än en gång |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.