|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Finns här någon som kan rekommendera ett bra friktionsdäck som är punkteringsfritt? MVH Claes | |
|
Vilken dimension är du ute efter? 205/55-16? Vad gäller RFT (Run on Flat Tire) så är det billigare att köpa ett komplett paket hos BMW om du jätte gärna vill ha RFT. Detta förutsätter att du även är ute efter fälgar. |
|
|
Stämmer att det är 205/55-16. Jag har orginalfälgar till E90 så det är däcken jag är ute efter. Har läst att Runflat blivit bättre med åren gäller detta även vinterdäcken? MVH |
|
|
RFT har väl blivit bättre men om det sedan betyder att de upplevs lika bra........så är mitt svar nej absolut inte. Varför inte köpa riktiga däck och kasta in ett reservdäck om du har platsen. Om inte utrymmet finns köp ett par burkar med spraylagning. |
|
|
Enligt min polare så är det billigare att ta en "backupp försäkring" och få bärning då olyckan är frammre än att köpa/köra på RFT däck. Han har ännu under två år inte lyckats med någon punktering. |
|
|
Sannolikheten för att få punktering. På 28 år och samtliga mina bilar och ca 85.000 mil bakom ratten samt ca 20.000 mil för övriga familjemedlemmar har jag haft.......1 punktering och då på garageuppfarten när min son då 4 år hällt ut en låda spik vid lådbilsbyggande. Möjligen bra trackrekord men för min del räcker en burkspray långt. Har råd med en taxi till närmaste däckare den dagen olyckan inträffar känns det som. |
|
|
Är medveten om att fördelen med vanliga däck är många men är åndå inne på punkteringsfritt. Finns här någon som använder run flat vinterdäck som kan rekommendera? MVH |
|
|
Har GoodYear Ultra Grip GW3 RFT på en bil. Inte testat dem på vinterväglag än, men på barmark fungerar de riktigt bra. Det är nog inte så många här som kör på RFT vinterdäck. Men jag vill iaf påstå att nyare RFT däck har blivit mycket bättre. |
|
Terry N |
Det var nya RFT sommar som var pålagda när jag köpte bilen för ett par veckor sedan. Finns det några tester som visar att ''nya'' RFT tillverkade 09 är bättre än de som gjordes 2005? Är de tillverkade annorlunda, annan materialblandning mm. Länka gärna till ngt test om ngn har det, Fick även med bridgestone blizzak friktion RFT som är fr 2005, de är ca 5 mm kvar på. De känns ok efter en vecka, har dock inte kört på motorväg eller högre hastigheter än, ska testa det snart. |
|
Chris87 --> Tack för tipset ska ha med dem i åtanke. Någon som har erfarenhet av Continental WinterContact TS 810 S SSR? MVH |
|
| TS däck från continental är bra på det mesta, utom is. Som råkar vara huvudanledningen att ha bra vinterdäck. För mig. Men funkar fint i högre farter på saltade motorväger, nåt som inte kan sägas om mjuka nordiska friktionsdäck... | |
|
Har lite beslutsångest angående däcken. Finns här någon som kört på Nokian WR Runflat? De kostar 2 k mindre jämfört med Continental är Conti värt pengarna? MVH |
|
|
RFT-däck bör inte lagas efter skada. Eftersom däckhandlarn sällan har rätt däck hemma så är det beställningsvara. Då måste bilen stå tills han har fått hem rätt däck om man inte har reservhjul. Förmodligen både bättre och billigare att bärga en bil med vanliga däck istället. Detta plus däckens vägegenskaper tycker jag talar till RFT:s nackdel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.