AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.415

Oljebyte efter 500mil inför avställning?

Sida 2 av 2
Äsch.. Ringde en annan aukt. BMW-verkstad och dom sa samma sak om att serva den på våren. Men nej.. Känner ändå att jag "litar" mer på er här på AP som verkligen är bilälskare i allmänhet och BMW i synnerhet. Bilen mår säkert bäst av att få stå och mysa i vintern med nya grejer. Det var dessutom 10% rabatt nu om man bokar in bilen i november vilket också gör sitt till. Nu har jag visserligen ingen M3 men anser ändå att min bil ska ha bästa omvårdnad, det är ju trots allt en BMW.
Man kan vända och vrida på detta i evighet. Huvudsaken är att man själv är nöjd. är man orolig att gammal olja är skadlig under vintern så byt, då slipper du oroa dig. Antagligen är dina egna bryderier skadligare än oljan.

Måste tillägga att det inte bara är milen som avgör. Tid och körstil påverkar lika mycket.
Eftersom att nästan alla säger att man ska byta INNAN avställning och det ska ju ändå göras så är det ju lika bra att göra det nu innan ni ställer av, eller hur?
Några hundralappar spelar väl ingen roll på en sådan bil, bättre byta en gång för mycket och ska man ändå byta är det väl lika bra att göra det innan man ställer undan bilen, kan knappats vara värt att gå och fundera på om man skulle bytt eller inte?

Micke

Länk
Precis som jag sa Micke ;)
Haha, jo jag ville bara förstärka lite =)

Micke

Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Man ska absolut byta olja innan avställning (i st f efter) om man har en ansenlig mängd mil bakom sig och det närmar sig oljebyte. Men, efter 500 mil med en modern olja på 4-5 månader så är ett oljebyte löjligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.