|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bytte olja och filter på verkstad när jag inhandlade min M3:a för ca 4-5 månader sedan. Sedan dess har bilen gått ca 500mil och jag undrar om ni anser att jag bör göra som jag alltid gjort innan avställning med tidigare bilar, nämligen minst byta olja och filter, trots att den endast rullat 500mil med den "nya" oljan? Vad hade ni gjort? Har svårt att tro att den tar någon som helst skada att stå still i vinter med denna relativt nya olja i motorn men det känns kanske bättre trots allt att byta. Är M-bilar på något vis känsligare än "vanliga" BMW när det gäller detta? Mvh Jimmy | |
|
Ställde precis samma fråga i "Alla BMW-modeller-forumet" för några dagar sen då jag är i exakt samma sits med min M3 E36... Så som jag ser det har jag hellre helt fräsch olja på vårkanten när bilen ska ut. Ett par kompisar till mig byter alltid olja både vid av- och påställning, men det känns alldeles för lyxigt, även om jag gillar att skämma bort bilen i vanliga fall. Jag kan inte tänka mig att olja som rullat 500 mil på något sätt skulle vara skadlig/dålig för motorn. Förstår ditt resonemang... Jag hade väntat iaf. |
|
Buspelle |
Byt nu, men du behöver inte hälla i ny olja till våren. Fördelen med att ha bytt oljan innan avställningen är att det inte finns kondens i den. Jämför t ex med båtar, där man alltid byter olja på hösten. Olja som sedan får vara kvar under den kommande säsongen. |
|
Det är alltid bäst för motorn att byta INNAN avställning så du får med dig all skit ut så det inte ligger kvar i tråget över vintern. Du ska ju ändå byta vid påställning och då är det bäst för motorn att ha ny olja i när du startar upp den. Inte snåla nu Jimmy ;) |
|
| Säg att man nu byter olja innan avställning, är det inte risk att det bildas kondens under tiden den bara står då? | |
|
Kondens bildas i drift då vevhus och ventilkåpa fylls med gaser med vatteninnehåll från overflow från kolvringar och ventiltätningar. Kondens fälls ut i ventilkåpa och vevhusventilation särskilt vid kyla. En sommarkörd bil innehåller inte mycket kondens skulle jag tro Jag tror inte det spelar någon roll om bilen står stilla med ny eller använd olja. Vatten är inte aggressivt. Du har väl 8-9 liter i kylsystemet ändå :) En av oljans uppgifter är att binda sot och smutspartiklar. De följer med ut vid byte oavsett när. En syntetolja åldras inte heller nämnvärt. |
|
|
Tack för kommentarerna, fortsätt gärna att tycka till. Visserligen är jag från Småland från början men när det gäller min BMW så snålar jag aldrig :). Däremot har jag aldrig riktigt förstått de som använder sin bil året runt och byter olja på sin bil var 500:de mil. BMW:s serviceintervaller måste ju vara korrekta även för oljan, annars hade det ju varit tätare mellan oljebytena. Eller? Ska höra med min verkstad oxå (Jarls Bilservice) vad de anser. Om de tycker jag ska byta den olja som de hälde i för 500mil sedan så kommer jag att göra det. Byter jag inte oljan nu innan avställning så ser jag ingen anledning att byta den vid påställning. Då byts den helt enkelt när det är dags för nästa service, om ca 1000mil (nollade inte servicemätaren när verkstaden gjorde oljebytet vid köpet för 500mil sedan). Ville bara ha ny olja i den efter köpet så att jag visste att även den delen var 100%. Mvh Jimmy |
|
michael.anki |
Jag går efter Bmw:s serviceintervaller och har gjort de med alla Bmw:s som jag ägt, har aldrig haft problem! De är nog mycket känslan ,ny olja, fräschtttttt! Bmw idag Bmw imorgon |
|
Personligen hatar jag longlife-intervaller. Nu kör jag ju visserligen bara 500mil / år så då blir det alltid olja innan avställning. Jag nollar aldrig vid dessa byten men bilen åker ju givetvis in och nollas när intervallen visar det. Det stämplas alltid på verkstad ändå men nollar inte bilen. |
|
|
" BMW:s serviceintervaller måste ju vara korrekta även för oljan, annars hade det ju varit tätare mellan oljebytena. Eller?" Om man tänker lite själv också så kan man räkna ut att det är bra att byta oljan mellan serviceintervallerna. 2000-2500 mil mellan oljebyte på en m3 känns sådär. Bmw är ett företag som du kanske vet, och företag vill tjäna pengar. Det är många olika faktorer som beaktats när de räknat ut serviceintervallerna. Fri service i 3 år eller 8000 mil tex. Om det var oljebyte var 1000'e mil så skulle det bli dyrt för bmw. Och vad tjänar bmw på det när motorn ändå håller i säkert 30-40000 mil med oljebyte var 2000e mil? Och nej, bmw tjänar inte in det när den fria servicen gått ut för då är bilen så gammal att ägaren lämnar bilen till "Mickes bilmeck" istället. |
|
| Ang. longlife skulle jag tro att dagens syntetoljor gott och väl klarar runt 2500 mil. Jämför med intervaller på lastbilar. Dock är jag osäker på att vanliga pappersinsatsfilter är lika långlivade. I norden med såpass växlande klimat bör man nog byta oftare p.g.a kondensen som alltsom oftast fryser i vevhusventilationen. | |
|
Magnus: Kom igen nu, varför så förarglig i ditt skrivande? "Om man tänker lite själv"... "Bmw är ett företag som du kanske vet" osv. Varför denna plötsliga kaxighet? Jag har alltid ansett att du gjort seriösa inlägg tidigare. Du menar att varje ägare, som den lekman vi/de är, själv ska uppskatta vilket intervall dennes bil mår bäst av och vad den ska ha för extra service mellan de serviceintervall som BMW tagit fram? Och detta för att BMW inte "har råd" att göra oljebyte oftare inom deras tid serviceavtalet. Detta påstående finner jag HÖGST osannolikt, skulle detta vara problemet och att bilarna då egentligen behöver en extra oljeservice var 1000-1500mil (alltså ca 3st inom serviceavtalets tid) så hade det ju naturligtvis införts direkt och helt enkelt lagts på nypriset för bilen. Skulle det visa sig att motorerna på något vis tar stryk av att köras med samma olja i 2000-2500mil som intervallet säger så tror jag knappast att BMW (och 99% av de övriga bilfabrikanterna) riskerar detta för en i sammanhanget struntsumma/bil. Självklar har man en något renare olja efter 1000-1500mil istället gentemot om oljan gått 2000-2500mil. Men jag anser att det inte på något sett skulle vara skadligt att köra med samma olja under det serviceintervall som BMW gjort upp om man kör med bilen kontinuerligt under denna period. Ovan synpunkter och diskussion gäller bilar som används året om, och inte som i detta fallet, gäller bilar som ställs av. Och det är inte det min frågeställning gäller utan min fråga är - är en olja som gått 500mil och som behålls i motorn under avställningstiden (ca 5mån) på något vis skadlig för motorn? Mvh Jimmy |
|
|
Bmw har råd, men kunden vill inte betala. Självklart har longlife-oljorna ett samband med att kunna minska servicekostnaderna, vilket i en kalkyl och jämförelse är fördel med s.k "driftkostnad". Till din fråga Jimmy, vill jag påstå att en 500-mila-olja inte är skadlig på så vis att du får problem med bilen när den ställs av, däremot så förlänger du livstiden på din motor om du byter innan du ställer av den. Föroreningar och kondens finns garanterat i oljan om än i mindre mängder. För min egen del hade jag tveklöst bytt oljan i en bil av det slaget du äger, i mina bruksbilar skiter jag fullständigt i det sånär som på att jag självklart servar enligt intervallet, men så byter jag efter max 3 år. I en "hobbybil" hör det nästan till att sköta om den lite extra. |
|
|
"..att BMW inte "har råd" att göra oljebyte oftare inom deras tid serviceavtalet. Detta påstående finner jag HÖGST osannolikt," Det är inte frågan om att ha råd, utan att tjäna pengar. Alltså är det "högst sannolikt" att det är en ekonomisk kalyl, kombinerad med ingenjörernas beräkningar, som ligger bakom serviceplanen. "så hade det ju naturligtvis införts direkt och helt enkelt lagts på nypriset för bilen" Då hade BMW inte sålt lika många bilar. Ingen bra affär. "Skulle det visa sig att motorerna på något vis tar stryk av att köras med samma olja i 2000-2500mil som intervallet säger så tror jag knappast att BMW (och 99% av de övriga bilfabrikanterna) riskerar detta för en i sammanhanget struntsumma/bil" Det är inte frågan om motorn kommer hålla eller inte utan vilket skick den kommer vara i vid tex 20.000mil. Bolma rök och dra mkt bensin tex. Struntsumma? Då tycker jag du ska räkna på det! BMW servicekostnader skulle i så fall tredubblas vilket säkerligen är ganska många miljoner. Jag hade inte bytt oljan om jag bara kört 500 mil. Hejdå. |
|
| Jag har varit i kontakt med en BMW-verkstad då det är dags för Inspektion II på min bil snart och tänkte kanske göra den innan jag ställer av bilen i vinter. Där sa han att jag borde vänta och istället göra servicen till våren istället för att istället ha en så fräsch olja som möjligt då. Nu har ju inte jag en M3, men det borde väl gå under samma princip eller? Han om någon borde väl veta tycker jag. Ge gärna reflektioner. | |
| Oljan skall vara bra när den pumpas runt och smörjer. När den är färdig för byte kan den likväl förvaras i den stillastående bilens oljetråg som i ett spilloljefat för min del i.a.f. :) | |
| Hm...500 mil är ändå rätt mycket, iaf för oss som byter senast var 1000:e mil... I min egen bil har oljan gått ca 200mil sedan förra bytet i oktober 2007 har jag för mig det var...Jag har inte bytt oljan inför årets avställning men kommer byta den vid påställning. Att oljan skulle vara "helt förbrukad" efter 200mil o 2 år i tråget är så långt ifrån sanningen man kan komma. Hade perfekta avgasvärden nu senast, o gammal/utspädd olja kan ju ge upphov till div konstigheter (008 i HC på en 3.8 får väl anses vara "OK", övriga värden 0 resp 1.01). Hur som, efter 500 mil anser jag att det är ett gränsfall, speciellt om man "entusiast" kört, dvs mestadels kortare sträckor. Personligen hade jag i detta fall bytt oljan innan avställning. | |
|
BraveDave, Verkstadsgubbar generellt är inga personer som sitter på såna kunskaper att dom "vet vad som är bäst". Dom allra flesta har låga kunskaper när det gäller smörjteknik, inte så konstigt, då deras jobb inte är att vara experter inom det området. Att den skitiga oljan likaväl kan ligga i oljetråget som bland spilloljan är naturligtvis felaktigt. |
|
| Tack så mycket för era svar. Då jag själv vet väldigt lite i ämnet och läst här att det bästa är att göra service innan avställningen behövde jag kolla upp de uppgifter jag har. Med andra ord står det fortfarande fast att jag borde serva bilen och byta olja innan avställning. Något som kanske talar för er här på forumet är väl att ni säger att man ska byta innan vintern för att bli av med restprodukter och kondens. Såhär lät det i svaret jag fick från verkstaden, " Orsaken till att inte serva INNAN man ställer av en bil enligt mig är: oljan får mer fukt i sig under vintern när den är stillastående och avställd." Det var väl fukten man ville bli av med och därför serva innan vintern..? | |
| Jaså, en syntetolja tar upp och binder sot och smuts och varför den inte kan ligga i bilens tråg begriper då inte jag. Kondens fälls inte ut heller i jämn temperatur och inget luft/gas-utbyte i vevhus. Nu har jag inte doktorerat i tribologi, men pysslat en hel del med maskiner och maskinkonstruktion och aldrig hört att stillaliggande motorolja kan vara skadlig. Men som man säger, låtom var och en bli sin egen lyckas smed ;) | |
| Gammal olja är lätt frätande, i oljan finns svavelrester det plus kondens och ev vatten som har mättats i oljan bildar svavelsyrlighet. Som sedan kan lösa upp andra avlagringar i motorn vid stillastående. Jag gjorde en insp 2 innan avställning och de känns skönt att kunna plocka fram bilen i vår nyservad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.